Modellfakta: Supra mkIII, A7 chassit, 1986.5-1992

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3554
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: Supra mkIII, A7 chassit, 1986.5-1992

Inlägg av Dale » fre 20 feb 2009, 23:41:08

Modellfakta: Supra mkIII, A7 chassit, 1986.5-1992

Supra mkIII'an kom ut på marknaden första gången våren 1986 (maj närmare bestämt). Den blev då en egen modell, vilket innebar att Celica och Supra från och med nu blev två olika modeller i Toyotas program.

Den första modellen har beteckningen MA70, och har en icke turbomatad, 24 ventilers, rak sexa på 2.954 cm³ och med en max effekt på 203 Hk (vid 6.000 rpm). Denna motor har beteckningen 7M-GE. Dock kom redan 1987 den första turbomodellen ut på marknaden (MA71). Toyota hade tagit samma motor som tidigare, men ändrat kompförhållandet från 9,2:1 till 8,4:1 för att klara överladdningen från turbon. Detta koncept lämnade 235 Hk vid 5.600 rpm. Då detta var gjort, lade man till ett T i modellkoden, och 7M-GTE var född.

Under 1990 startade en mindre produktion av modellen JZA70, som har en 2,5 liters rak sexa med dubbla sekventiella turboaggregat. Dessa hjälper motorpaketet klara av att lämna de ca. 280 hästarna. Denna motor betecknads 1JZ-GTE, och är föregångaren till 2JZ-GTE som finns i Supra MkIV'an. En systermodell till JZA70 är GA70, som har en 2,0 liters rak sexa med dubbelturbo, och levererar ca. 210 kusar. Dock är dessa väldigt sällsynta (tror de endast såldes i Japan och Australien), därav att det inte finns så mycke' information om dom. Men den första såldes i augusti 1990, och försäljningen pågick till maj 1993.

I Sverige började MkIII'an inte säljas förrän 1989, och det var endast MA71'an som togs in. Men i och med 'förenklingar' av privatimporten sedan EU, så har det även dykt upp en del MA70'or i Sverige.

Om man tittar närmare på transmissionsbiten, så finns tre olika alternativ beroende på modell/motortyp i övrigt: Har man en MA70 (och GA70'an(?)), så är det en manuell 5-växlad låda (modellkod W58) eller en trestegs automat med överväxel (!) som har beteckningen A340E. På MA71'an (och JZA70(?)) finns samma automat som MA70'an, men även en manuell 5-växlad låda som heter R154.

Allt för många (inklusive jag själv) klassar bilen som sportbil, fast den egentligen borde hamna under kategorin 'sportig glidarbil'. För med tanke på att den väger strax över 1.700 kg, så har den inte allt för 'sportig' prestanda som standard (ska dock klara 0-100 på 6,3 sekunder enligt Toyota)… Men det finns det bot för, bara man har pengar! Men om man ser till vägegenskaper, så är inte vikten till någon nackdel. Bilen beter sig väldigt snällt på vägen även i farter över 200… Det är till och med så den beter sig bättre på vägen då man ligger över 150 än den gör under…! Kupén ger även den intrycket av glidarbil. Eller vad sägs om farthållare, elinställbara ytterbackspeglar, elinställbar förarstol, stereo med 6 (8 från -91) högtalare, progressivt servo mm mm som standard! Det är inte allt för många bilar runt -90 som har så mycke' utrustning som standard. Det enda som fanns som tillval på nya bilar, var läderklädsel, klimatanläggning och TEMS (Toyota Electrically Modulated Suspention, m.a.o. elektroniskt styrda stötdämpare).

Den enda egentliga svaga länk MkIII'an har, är topplockspackningen på turboversionen som knappt tål original laddtryck… Det kan bli en ganska dyr historia om den rasar… Det enda som kan rekommenderas om det skulle hända, är att plana både topp och block, och sedan ersätta packningen med en i metall. Den kostar mer, men görs det rätt är problemet förmodligen borta för alltid!

Som summering av det hela, kan endast sägas följande: Köper Du en Supra MkIII'a, så får Du otroligt mycke' bil för pengarna!!!! Men som sagt, kolla noga upp bilen innan!! Dock kan topplockspacknings-problemet komma plötsligt och utan förvarning även om det kollats upp noga innan. Men det är helt klart mer överhängande om bilen är trimmad på något sätt (laddtrycket högre än original).

Av: Tommy Stenbäck
tommy@skivbaren.nu
17/02-02
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst