Modellfakta: Celica Supra mkII, A6 chassit, 1982-1986.5

Modellfakta om Toyota

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3556
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Modellfakta: Celica Supra mkII, A6 chassit, 1982-1986.5

Inlägg av Dale » fre 20 feb 2009, 23:39:52

Modellfakta: Celica Supra mkII, A6 chassit, 1982-1986.5

Celica-Supran blir en riktig körmaskin
1982 visade Toyota sin nya skapelse, Celica Supra generation 2 för omvärlden. Fortfarande delade modellen chassit med den enklare Celican, men från torpedväggen och framåt är den olik Celican. (Plattformstänkandet är inget nytt...)

Största skillnaden gentemot Celican är den längre hjulbasen som behövs för att husera den raka sexan under huven. Särskilt i hemlandet fanns det många motoralternativ att tillgå (alla raka sexor)

Bilen fick ett utseende som idag associeras med 80-talet. Den sk. kilformen. Andra liknande bilar från denna tidsperiod: Mitsubishi Starion, GMC Delorean, Nissan 280ZX, Chevrolet Camaro / Firebird, etc. Supran tog kantigheten till sin spets. Folk kan delas i två läger: Dom som gillar generationen efter (tråkigt rundade) eller dom som tycker en MKII Supra är helt enkelt grymmast. (Ni kan ana vilken grupp författaren av denna artikel tillhör)

Bilen finns i 2 versioner, P & L-type. "P" för "Performance" och "L" för "Luxury". Finns bara som 3-dörrars hatchback.

P-type:
Har dom distinkta skärmbreddarna. Har 14" 225 x 60 däck som standard, manuell- eller automatlåda, spärrdiff, tyg- eller skinnklädsel & analoga mätare.

L-type:
15" 65 x 205 däck. Fanns oftast bara med automatlåda. Digital instrumentering standard, skinnsäten standard, öppen diff standard.

Den svenska modellen har digital instrumentering, men annars som P-type.

Celican (XT/GT-S) och Supran fick med denna chassigeneration individuell hjulupphängning bak, jämfört med modellen tidigare (A4 chassit) som har stel bakaxel. Lotus var med i utvecklingsfasen av bilen och hjälpte till med designen av bakhjulsupphängningen. Bakaxeln är av typen snedställda länkarmar med krängningshämmare. Samma typ som var populär hos Porsche och BMW under 80- till 90-talet. Differentialen är av lamellbromsad typ. Fram har vi konventionella MacPhersonfjäderben tillsammans med krängningshämmare.

Bilen har 1.400 kilos tjänstevikt, inte särskilt lätt, men ej heller överdrivet tungt. Om man kollar på mekaniken så kan man ganska snabbt konstatera att grejorna inte är underdimensionerade. (Okej, diffen kanske.. )

Vägkänsla och komfort:
Inte tokigt, inte tokigt alls. Generellt kan man säga att man är "närmare" vägen med denna bil, än med generationen efter denna. Styrningen är direkt, servon hjälper till lagom och har variabel assist på vissa modeller. Man sitter riktigt bra i stolarna, som enligt rykten är designade av Recaro. Förarstolen har steglöst ställbart svankstöd med hjälp av tryckluft. Man sitter lågt. Ratten är ställbar i höjdled.

Drivpaket:
Här i Sverige har vi oftast 5M-E motorn på 140hästar tillsammans med W57 växellådan och 303 differentialen. En ganska besynnerlig kombination... Vi fick 5M-E enkelkam motorn pga. dåtida avgaskrav. Om det är något denna motor inte saknar, så är det avgasrening. Vakumslangarnas mekka. luftinjektion före grenröret, ingen katalysator. Vilket skulle nästan kunna ses som ett plus i detta fall.

Av någon orsak fick vi W57 lådan istället för W58, som nästan hela resten av världen fick. Skillnaden ligger i femmans växel. W57 har utväxling 0.861 jämfört med 0.78. Vilket gör att motorn jobbar i lite väl höga varvtal i landsvägsfart. Detta är besynnerligt för att 5M-E är ingen motor man kan varva särskilt mycket. Vid 5.000 är det dags att växla. Vridmomentstoppen ligger på 3.600 varv. Om man har tid och pengar så borde man nästan hämta en begagnad låda från Tyskland, eller varför inte hela bilen. Fås för en spottstyver dessa tider...

W-seriens växellåda är nästan legendarisk. Lättväxlad, distinkta lägen och mycket stryktålig. Används fortfarande i vissa Lexus- och Supra-modeller utan turbo. En av dom allra populäraste konverteringslådorna på marknaden än i dag! Satser finns allt från Jaguar E-type till Volvo 240...
Ett bevis på kvalité.

Av: Erik Berg
erik.berg@suravision.se
Utgiven: 08/01-02
Uppdaterad: 31/08-03
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst