Köpråd: Avensis 10-11

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Köpråd: Avensis 10-11

Inlägg av Woffot »

Hej! Funderar på att köpa en nyare Avensis kombi, förmodligen årsmodell 2010 eller 2011, och önskar några synpunkter. Det blir en diesel den här gången.

Vad säger ni om den manuella lådan? Har provkört ett par exemplar, en 2,0 och en 2,2, och tycker att lådorna känns lite osmidiga. Är lådorna lite klumpiga eller har jag haft oturen och prova dåliga exemplar? (Reservationer också för ovana.)

Finns det någon på forumet som har kört någon av dieselmotorerna med automat? Hur lirar den kombinationen? Har inte haft sådana objekt i närheten och har inte kunnat prova.

Något särskilt man bör känna efter i övrigt?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Avensis 10-11

Inlägg av YarisMek »

Har kört flera kombinationer av dom. Men kör du långa sträckor? Diesel motorer gillar ej korta körningar (alla märken).
Har dock ej känt att manuell lådor skulle va otrevliga, men automaten är smidig för att glida med. (köra mycket)
De som du bör försöka se efter att bilen är fullservad helst (auktoriserad verkstad) . O att man smörjer klossar bak 1 gång om året minst (när du har den). Se motorrummet att alla vätskor är där, om bilen har p-sensorer testa att de funkar. Om den har dragkrok se att poler är inte oxiderad i kontaktstycket vid kroken. kanske se med att bak-lycktorna inte har en spricka (har bytt någon på lite äldre bilar)
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Avensis 10-11

Inlägg av Woffot »

Tack för svar och tips!

Ja, jag kommer att köra 10 mil per dag, det är därför diesel är aktuellt. Det blir mestadels mycket laglig körning på sträckan, och just med Toyota tycker jag att skillnaden mellan bensin- och dieselförbrukning är mindre än på andra bilars motsvarande modeller.

Dragelektroniken har jag tänkt att testa, på min nuvarande bil kollade jag inte det och den har aldrig fungerat. :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd: Avensis 10-11

Inlägg av Dale »

Välj lilla motorn om du vill spara på dropparna och inte kör fullastat så ofta. Automat finns inte till 177hk/400NM motorn utan 2,2an med automat levererar "endast" 150hk/350NM. Kör själv en 177a iofs en 2008 och i den manuella lådan e de lite segt mellan 1an och 2an och förklarningen Toyota har kommit med är att med 400NM och 6-växlar blir det så och det svaret är jag inte nöjd med men har inte kommit längre med det heller. Skaffade bilen ny och har för övrigt varit nöjd med bilen som nu rullat närmare 9 tusen mil. Drar runt 0,7 nästan oavsett hur man kör. Har varit ner till strax över halvlitern men de e ju såååå tråkigt att köra så. ;-)

Oxid i elkontakten till släpvagnen lär inte drabba mer eller mindre någon/något. Jag brukar spruta i 5-56 eller liknande i kontakten vid hjulskifte vår/höst och har aldrig haft några problem. Drar husvagn men på min e de max 1300kg som gäller. Från 2009 är det 1800kg med stora dieseln det man bör tänka på är att ge tusan i gasen när man ska starta för det går åt lameller isf och det är inte billigt att byta. Dieselmotorn är oftast stark nog att dra igång hela bil och vagn på tomgång utan gas och sen när man fått upp kopplingspedalen helt så kan man gasa.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Avensis 10-11

Inlägg av Woffot »

Och vad finns det för ursäkt till att automaten ska vara så seg då tro?

Nå, jag har inte kommit till skott än (doh!) och som vanligt överväger man alltid att lägga ytterligare lite mer pengar på bilen för att få något mer/bättre. He he.

Är det någon som på rak arm kan svara på om det är några väsentliga skillnader på modellår 11 och 12? Har för mig att någon av motortidningarna gnällde på antisladd på 12:an, men den borde väl iallafall inte vara sämre än på föregående modell?

(Apropå det här med att man är uppe och nosar på en 12:a som kostar 190-200k: det är väl inte långt kvar till nypris med 25 000 kr rabatt...)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd: Avensis 10-11

Inlägg av cheetah1 »

Nä, nypriserna på Avensis ligger väl inte mer än nånstans 20-50k över det nu, med rabatten, beroende på utrustning..
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd: Avensis 10-11

Inlägg av Woffot »

Det blev en -11, 2.0 D-4D. Rätt nöjd, som vanligt med Toyota. :)

Kanske lämpligt att fortsätta i en annan tråd, men hur är det med att xenonkonvertera hellyset på denna modell. Är det något som rekommenderas av Toyota, dvs skulle man kunna göra det hos dem, eller måste man ta hand om det själv?
Skriv svar