Hur räknar man ut värdeminskningen per mil??

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Hur räknar man ut värdeminskningen per mil??

Inlägg av Nizzehult »

Jag håller på att räkna på alternativet med att bara ha en "finbil" som man kör ca 2000 mil per år med kontra att bara köra 1000 mil med finbilen och sedan ha en billig slit och slängbil för övriga 1000 mil.
Jag räknar här med att finbilen är en Urban Cruiser diesel -10 som gått ca 2500 mil där man lämnar bort servicen, värdet på bilen idag ligger på ca 130000,-
Billiga bilen är då en Carina E (bensin) från 90-talet som jag skruvar med själv. En praktisk kombibil som man inte behöver vara rädd om.
Jag räknar inte med inköpspriset och räntorna på dessa. Värdeminskningen på Carinan sätter jag till noll. Jag är händig och kan fixa allt själv och räknar kallt med att inga större haverier inträffar. Inte heller mera långlivade prylar som ändå förr eller senare måste bytas typ koppling, stötdämpare, bromsskivor, avgassystem etc tas med.

De flesta värden kan jag räkna fram själv förutom just detta: vad kostar det är köra 1000 mil per år med finbilen jämfört med 2000 mil? Hur tänker och räknar man och hur ser det ut år 2-3-4-5 osv?Självklart förstår jag att det inte finns någon enkel formel för detta och att det beror på bilens popularitet, utrustning, skick och annat men jag vill i alla fall försöka få någon tumregel för hur man ska räkna.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Hur räknar man ut värdeminskningen per mil??

Inlägg av Toyspeed »

Mitt tips är att inte räkna på värdeminskning alls..
De blir bara så otroligt deprimerande så de slutar med att du köper en cykel...
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Hur räknar man ut värdeminskningen per mil??

Inlägg av tobo »

Jag gjorde ett litet experiment på Bilpriser.se utifrån dina tänkta input-parametrar.
Inte på något sätt vetenskapligt men kanske någon liten hint.
Har antagit att bilen var 3 år vid inköp, då gått 2500 mil, och att du behåller den bilen i fem år, och kör antingen 5000 mil under de fem åren eller 10000 mil, och sedan säljer bilen privat, då 8 år gammal.
Om man tittar exempelvis på en Toyota Land Cruiser 120 3,0D 4d från 2005 och ser vad den kostar idag efter 8 år och efter antingen 7500 mil eller 12500 mil så skiljer försäljningsvärdet ca 18.000:- .
12500-milaren värderas till ca 120.000:- (medelvärde)
http://www.bilpriser.se/bilvardering?br ... v-enl-plan
och 7500-milaren till ca 138.000:- (medelvärde)
http://www.bilpriser.se/bilvardering?br ... v-enl-plan
I snitt skiljer alltså här värdeminskningen 3.600:- per år, om man ser det på fem år sikt. Det är alltså vad de extra 5000 milen kostar i det här fallet. Dividerar man det på årssträckan 2000 mil blir det 1,80 kr i extra kostnad per mil. Det låter som en ganska låg kostnad.
(Hoppas jag räknat rätt och att detta kan vara något till hjälp.)
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Hur räknar man ut värdeminskningen per mil??

Inlägg av Nizzehult »

Tack för den uträkningen!
Tja den verkar ju faktiskt vettig....men som sagt: det är fler parametrar som styr och kurvan är säkert heller inte linjär utan faller mera i början.
Reagerar också på att det verkar bli en så låg extra milkostnad, när man pratar om nya bilar så nämns ju belopp på 10-tals kronor per mil i värdeminskning.
Bra tips annars att använda den sajten. Tack!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar