Lyckad import från Tyskland x 2

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
jonaskullinger
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 22:36:59
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: KUNGSHAMN
Land (Country): Sweden
Ort: KUNGSHAMN

Lyckad import från Tyskland x 2

Inlägg av jonaskullinger »

Familjen har i två omgångar fört in två olika Toyota från Tyskland. Först en T27, första registrering 2009-12-10 och därefter en Toyota E15J (Auris) med första registrering 2007-06-25.

Även efter omkostnader för ombesörjandet av införseln, försäkringar, skatter, ursprungskontroll, registreringsbesiktning samt kontrollbesiktning var bilarna betydligt billigare än i Sverige. Vi sparade cirka 30 000 SEK på vår T27. Därefter har jag låtit TKD-behandla bilen. Detta på inrådan av en verkstadsanställd på en Toyotamärkesverkstad. Det blev den stora rostskyddsbehandlingen för 6000 SEK. Senast lät jag även lackförsegla bilen med en 12-procentig teflonbehandling på TefCar i Köping, inklusive fälgförsegling och glasförsegling för 7000 SEK. Även efter dessa behandlingar blev bilen billigare än motsvarande bil i Sverige. Toyota Sverige och Toyotahandlarna där jag oftast befinner mig i Strömstad och Västerås har därefter servat och gått igenom bilarna. De behandlar våra två Toyota som vilka andra Toyota som sålts i Sverige. Det känns både tryggt och bra.

Vi valde att köpa våra bilar hos auktoriserade återförsäljare. De har varit smidiga att ha att göra med. För oss var en obruten märkeskedja viktigare än pris eller miltal. Firman Oesterhelweg i Gütersloh rekommenderas varmt. Jag pratar obehindrat tyska, men återförsäljaren är van att serva kunder från Norge och andra länder på engelska. Återförsäljaren var mycket behjälplig och bjöd även på helt nya och snygga Nokianvinterdäck på aluminiumfälgar.

Jag kan verkligen rekommendera firman och att själv hämta sin Toyota i Tyskland. De faller snabbare i pris som begagnade än här i Sverige och är endast mycket sällan sämre utrustade än här. Stolsvärme och halvljusautomatik är oftast standard i senare årsmodeller.

http://www.oesterhelweg.de

http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... till-slut/

http://www.dinitrolcenter.se/

http://www.tefcar.se/
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Lyckad import från Tyskland x 2

Inlägg av Hornlund »

Välkommen hit till TCS!

Fint att höra att det fortfarande kan löna sig. Var det bilar med få (en?) ägare du köpt eller var det bara fint skick eller bättre än här hemma som lockade?
Hur ser du till andrahandsvärdet den dag du tänker sälja? Tror du det blir någon större skillnad mot svensksålda bilar?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
jonaskullinger
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 19 jul 2013, 22:36:59
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: KUNGSHAMN
Land (Country): Sweden
Ort: KUNGSHAMN

Re: Lyckad import från Tyskland x 2

Inlägg av jonaskullinger »

Tack för välkomnandet!

Det var prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige som gjorde att vi valde att köpa bilarna där.

Väl i Tyskland så lät vi inte pris och miltal gå före. Vi letade bilar som var "Geprüfter Gebrauchtwagen". Bilar med en tidigare ägare. Utrustning och skick var viktigt för oss, men inte viktigare än rätt handlare (Toyotahandlare). Vi ville ha klimatanläggning istället för enbart AC. Vår Auris köpte vi för motsvarande 56 000 SEK och Vår Avensis kostade motsvarande 167 000 SEK.

Toyotahandlare jag har pratat med säger: "En Toyota är alltid en Toyota". Det gör att jag inte oroar mig för tredjehandsvärdet vid en försäljning. Vi valde initialt sett mellan VW Passat och Toyota Avensis. I Sverige så var de ungefär i samma prisklass med likvärdig utrustning, miltal, årsmodell och skick. VW Passat var något dyrare. I Tyskland var skillnaden mellan VW Passat och Toyota Avensis så mycket större. Trots att nybilspriset oftast var likvärdigt så var Avensis som begagnad betydligt billigare. Trenden håller i sig. Att värdera en importerad bil är svårare. Jag hoppas att den obrutna kedjan samt kända historiken och fullservice samt extrautrustningen (rostskydd och lackförsegling) ska locka rätt köpare vid en eventuell försäljning och att försäljningspriset ska landa på svenska begagnatpriser.
Skriv svar