Kända problem med Rav4 ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
ante83
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 12:44:34
Årsmodell: 0

Kända problem med Rav4 ?

Inlägg av ante83 »

Hej alla glada!

Jag har forskat och provkört som en tok senaste veckorna inför köp av bil, och jag lutar starkt (95%) åt en Rav4 i dagsläget. Jag tänkte att det verkar bli minst 2006 årsmodell -- av rent estetiska skäl och förhoppningsvis låga miltal.

Det jag undrar ifrån er erfarna är ifall det finns vanliga och kända problem/fel med Rav4 2006 eller senare som är värt att känna till. Jag vet att 2007:orna (efter mycket googlande) verkar ibland ha problem med automatväxel-lådan, dock kommer jag nog ändå sikta på manuell så jag påverkas inte.

Finns det något man kan hålla utkik på/efter när jag tittar på begagnade Rav4:or, någon årsmodell i Sverige som jag ska undvika?
Är en Toyota Rav4 dyr i service / drift, eller är den som Toyotas rykte sedvanligt pålitlig och hållbar?

Generaliserande är alltid svårt, men jag känner ingen jag kan fråga så jag sätter min tillförlit till er på nätet; innan jag adopterar en liten Toyota!

Uppskattar alla råd, tack på förhand!


Mvh,
Andreas
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Kända problem med Rav4 ?

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Vet inte om några direkta brister, men någon/några årsmodeller med nya 4wd systemet, kan inte stänga av antispinn.
En polare har en 06'a (tror jag) och han har kört fast i pinsamt lite snö.
För att komma fram i viss snö, is och lera behövs lite hjulspinn.
Omöjligt med inkopplad antispinn. Man tappar välbehövliga farten, då effekten stryps.
Även att "gunga" lös den, blir mycket svårare.

Antispinn är jättebra vid tex omkörningar, men kan jobba mot dig också.
Därför ska den gå att tillfälligt stänga av.

Micke.
Skriv svar