Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av Glenn »

Det är ju samma visa med andra försäkringsjobb, när jag hade inbrott i en bil så VÄGRADE plåtfirman redovisa vad det hade kostat, jag fick bara veta att jag skulle betala si och så mycket i självrisk.

När min MC blev påkörd (av en bilist som smet förstås) så lämnade jag in den på en liten MC-firma med gott rykte och då fick jag en exakt specifikation, jag påpekade då att jag förvägrats det när jag lagat bilen via försäkringen, och han bara fnös och tyckte det var extremt oseriöst, men var medveten om att det var vanligt förekommande.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Kan man "stoppa" en spricka i vindrutan?

Inlägg av donaldduck »

Finns ett sätt ni kan prova om ni upplever att ni inte har något att förlora, har provat några gånger.

Principen är att borra ett hål i rutan NER TILL PLASTLAMINATET. Man ser tydligt på spånorna när man kommer dit. Använder en elektrisk höghastighet borrmaskin. Finns att köpa på typ Jula för max några hundralappar. Finns även små kapskivor till dem vilka t.ex. kan användas för att förbättra spåret i skruvar. Borren ser ut som tandläkarborr, har diamanter för att skära. Kostar några tior för ett sortiment på kanske tio stycken. Man borrar strax efter där sprickan slutar. Man får ta det försiktigt, händer att sprickan löper iväg när man borrar.

Har gjort detta några gånger med gott resultat. I början av denna vinter fick jag ett stenskott och borrade. Klarade sig ända tills i vår då sprickan hoppade över hålet. Lite underligt att det skedde då, kan ha varit någon som dunkat till på rätt ställe. Ofta spricker det annars av temperatursvängningar. Framförallt när man drar på defrostern för fullt när kylan kommer.
Skriv svar