Corolla - högt HC som ökar vid ökat varvtal

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Esox
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 mar 2013, 14:41:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999

Corolla - högt HC som ökar vid ökat varvtal

Inlägg av Esox »

Hej!

Har en bil med min mor som körts sparsamt det senaste året.
Den köptes i mars 2012...förmodligen ingen vidare affär.
Jag är dessvärre både okunnig och inte särskilt intresserad av bilar, men man behöver ju en :-)

Den har gått på 3 cylindrar mars 2012 till mars 2013.

På första besiktningen i mars 2013 blev avgasvärdena därför:

CO 0,6 (0,5)
CO 2500 1,3 (0,3)
HC 852 (100)
LAMBDA 0,92 (0,97-1,03)


Åkte till verkstad på landet som jag fick rekommenderad av en vän.

Han konstaterade att det var kletigt (av olja) runt stiftet närmast oljepåfyllningen
och efter rengöring och putsning av det stiftet gick även den cylindern igång.
Den gick som en ny bil. Åkte några mil, varvade och låg runt 3500-4000 varv mestadelen
av tiden. Alla värden utom HC hade då blivit inom godkända området. HC var runt 360 på tomgång...

Nu 2 veckor senare har jag kört en hel del till...och pressat den lite till...tänkte att det
var dags för ombesiktning men åkte och kollade avgasvärdena hos meken innan...
Nu var värdena bra...men HC fortfarande ruttet...det lägsta det visade var 250-260...
Men dessvärre så ÖKADE de när man varvade...inget bra tecken...

En skvätt etanol finns i tanken men det spelar förmodligen mindre roll.


Mek-killen förmodade att det är katalysatorn som gett upp eftersom den gått ett år på
3 cylindrar (ca 600-700 mil) och att soppa sprutats in men ej förbränts som det ska
eftersom ena cylindern ej varit igång...men det var inte helt säkert...

Problem är att man inte vill kosta på bilen 2000-2500kr för en piratkatt med byte
och så är det ingen garanti för att det blir bra...bilen betingar
väl ett värde på 10000-12000kr.

Tittade på tidigare besiktningsprotokoll precis...såg att den i mars 2012 haft 86 i HC...
Godkänt men knappt...året innan hade den haft 250 innan ombesiktning men då varit nere i 25.

I övrigt såg allt perfekt ut på bilen. Underredet och allt annat var kanon...så det är synd
att det ska bli problem bara för att det är lite för mkt kolväten i avgaserna.

Det luktar även ovanligt illa om avgaserna...mek-killen tyckte också det...så något knas är det.

Tidigare drog den en del olja men nu jag inte fyllt på senaste halvåret...


Vad har ni kunniga för teorier? Just att HC ökar när man varvar känns oroväckande...
Esox
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 mar 2013, 14:41:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999

Re: Corolla - högt HC som ökar vid ökat varvtal

Inlägg av Esox »

Förbannat...värdena fortfarande för dåliga... :-(
Trodde att handduken som låg under filtret var den stora boven...

Dessa värden fick jag när jag testade utan luftfilter...
HC var som lägst 170 men gasade man på gick det upp till 400-500...

http://johit.se/avgaser.jpg

CO och lambdan okay men HC och CO2 åt fanders...

Det e väl 20-30% etanol i tanken och hyggligt varmkörd innan....dock inte flera mil...

Men varvar man så ökar HC...inte neråt...

Är det katalysatorn som är körd då iaf?

Ska ta en 7 mils tur i morgon....sen retur vid tillfälle när man kan åka upp och mäta direkt efteråt...
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Corolla - högt HC som ökar vid ökat varvtal

Inlägg av thowi »

Som du beskriver det låter det som du har en motorskada. Man bör kolla ventilspel och ta ett kompprov och efter det bestämma hur man skall gå vidare.
Esox
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 26 mar 2013, 14:41:56
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1999

Re: Corolla - högt HC som ökar vid ökat varvtal

Inlägg av Esox »

Har en känsla av att det skulle kunna vara ngt med motorn eftersom allt efter köpet tyder på att det var en skummis.
Gick ej att få tag på snubben direkt efter köp. Köpt i skumt område, lite skum historik med många ägare och stöldanmäld bara månaden innan jag köpte...och besiktningshistoriken visar att det fifflats med mätaren osv osv...

Men den går ju faktiskt bra...förutom värdena då...som tyder på att den inte mår så bra som den känns...
Skriv svar