Köpråd Auris

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
gamlafarmor
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 09:35:17
Årsmodell: 0

Köpråd Auris

Inlägg av gamlafarmor »

Hej!

Efter att ha varit "otrogen" med Volvo några år står jag nu i begrepp att åter bli toyota-ägare. Modellen som är intressant är Auris. Av en toyota-mek har jag fått höra att Auris tillverkade 2010 och senare är mycket bättre än den första varianten, så jag är ute efter en 2010-2012, helst med max 3000 mil på mätaren. Min fundering ligger i valet mellan bensin (1,6) och diesel (1,4).
Konstaden att köpa en sådan bil verkar inte skilja mycket alls mellan bensin och diesel. För 139.000 får jag en 2010 bensinare med lite extrautrustning inkl vinterhjul och motorvärmare, för samma pris får jag en 2011 diesel men utan något extra. När jag jämför kostnader för försäkring och skatt så är skillnaden försumbar, skatten är runt 1200 och försäkring ca 4500 på båda varianterna. Jag räknar med att ha bilen länge, säg runt 10 år, så det självklara valet borde därför vara diesel, eftersom jag med en årlig körsträcka på ca 1500 mil tjänar runt 4000kr/år på dieselbilen.
Hur är det med servicekostnader? Är det dyrare att serva en diesel?
I något annat forum läste jag att moderna dieslar inte mår bra om man kör många korta sträckor (kan ha varit pga diesel-värmaren som hjälper till att få upp arbetstemperaturen i motorn...?). Så är det i mitt fall, mitt bilanvändande ser ut ungefär så här på ett år: Jag kör ca 1500 mil. Fram och tillbaka till affären ett par gånger i veckan (ca 5km enkel), 1-2 resor till fjällen på vintern (60 mil enkel), kanske 10-20 resor till sommarstugan (5 mil enkel), plus förstås en del andra resor på 0-20 mil. Oftast står bilen hemma på vardagarna, med undantag för den korta resan till affären. Är det ett användar-beteende som inte lämpar sig för en dieselbil?
Jag kommer utrusta bilen med motor/kupé-värmare och dragkrok. Kroken kommer inte användas särskilt mycket, så valet behöver inte falla på diesel pga det.

För att sammanfatta det hela så vill jag ha ett problemfritt bilägande där fokus ligger på ekonomi och långsiktighet. Vilken variant ska jag välja och vad bör jag tänka på?

Tack på förhand!
/Olle
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Auris

Inlägg av YarisMek »

Tjena
Så due är efter en begagnad Auris? Det stämmer att dom nya auris är bra bilar, men due har ej tänkt/testat hybriden? Man ska ej vara rädd för Hybrid tekniken (många som vet inte riktigt hur allt funkar). Givetvis är den lite dyrare, men kan köra jätte billigt med rätt körning.
Diesel o bensinen, tycker ej att det var storskillnad på servicarna. 15.000km/1år på båda, med vartannat år en huvudservice. Priserna skiljer från stad till stad, men mellanservice är 0,7h jobb på både diesel o bensin.
Men, diesel gillar ej många korta körningar. Så motorvärmare är absolut rekommenderat. Hade faktisk 1 idag inne som hade sotat igen i partikel filter pga bara korta körningar (till affären o tillbax) som jag löste med manuell regenerering och det fanns en uppdatering till motorstyrdonet. (om du köper dieseln i en auktoriserad Toyota verkstad, kan du be dom se att den har senaste programvaran i ECU). Man måste alltid ibland köra dieseln en längre bit så att motorn är varm o due håller lite högre varv, så att den kan köra en själv generering vid behov. Så i din fall, om det är 5km i stan till butiken, är det tufft för diesel, tycker jag. Men om det är 5km landsväg så är det på gränsen, men med motorvärmare så ska det gåe utan bekymmer. Det är vad jag upplever.
Men alla 3 motorer är jätte bra. O vad due borde tänka på är att smörja bromsarna (specielt bak) minst varje år, antingen gårre göra själv eller låta verstand göra det på servicen. (själv smörjer jag bromsarna vid varje däck byte, sommar till vinter osv.) Dimljusen på bilen är riktigt snyggt :thumbup:
gamlafarmor
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 09:35:17
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Auris

Inlägg av gamlafarmor »

Hybriden är intressant, men tyvärr vägrar min fru automatväxel. Sen så är den lite för dyr i inköp för oss tyvärr... Om 10 år kanske :)

Bra (eller synd) att du kunde bekräfta det där med diesel och korta körningar. Trist att gå miste om dieselns låga förbrukning, men jag tar kanske hellre det än riskerar extra problem med partikelfiltret. Vägen jag kör till affären är mest 50-väg i tätort, så motorn hinner säkert inte bli tillräckligt varm, även med motorvärmare?

Tack för tipset om bromsarna!
gamlafarmor
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 09:35:17
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Auris

Inlägg av gamlafarmor »

I slutändan blev det ingen Auris alls, utan en Avensis kombi 2.0 från 2009 :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Auris

Inlägg av cheetah1 »

Grattis! Nu har du gott om plats och komfort!
Skriv svar