Oljud vid ca 3000 varv

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
lord_pyro
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 12 sep 2010, 01:06:26
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2

Oljud vid ca 3000 varv

Inlägg av lord_pyro »

Hej!
Jag har en Corolla T-sport 02 och när vi bytte till vinterdäcken så började de låter ett konstigt vobblande,skorrande ljud men bara vid motorbroms och vid jämn körning.
Det låter inte vid belastning, inte heller när kopplingen är ner tryckt, och inte när jag står still och ca 3000 varv (de låter inte under 2500 eller över 3000 varv).
Höger hjullager är bytt och mina funderingar är att de är stöd lagret till den högra driv axeln.
Tror dock de inte är ett hjullager då det inte låter när man svänger eller liknade.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Oljud vid ca 3000 varv

Inlägg av PierreW »

lord_pyro skrev:Hej!
Jag har en Corolla T-sport 02 och när vi bytte till vinterdäcken så började de låter ett konstigt vobblande,skorrande ljud men bara vid motorbroms och vid jämn körning.
Det låter inte vid belastning, inte heller när kopplingen är ner tryckt, och inte när jag står still och ca 3000 varv (de låter inte under 2500 eller över 3000 varv).
Höger hjullager är bytt och mina funderingar är att de är stöd lagret till den högra driv axeln.
Tror dock de inte är ett hjullager då det inte låter när man svänger eller liknade.

Du bör inte få ett oljud från ett drivaxellager som är beroende av motorns varvtal.
Har du haft bilen länge?

Farsan har haft en Corolla TS sen 2004 och den har alla möjliga resonansljud och transmissionsljud för sig vid dessa varvtal.
Dessa ljud uppstod väl nån gång när bilen va 2-3år gammal, men inget som blivit värre med tiden i alla fall.
Kan tänka mig att det är avgasrör, insug och dålig ljudisolering som skapar dessa ljudupplevelser.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar