bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
rallycelica
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 88

bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av rallycelica »

är det någon som har provat att bygga om ifrån superstrut till vanliga länkarmar på en st205?
vad som behövs skulle jag vilja vet :thumbup:
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av Dale »

Varför vill man bygga om till vanligt?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
rallycelica
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 88

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av rallycelica »

Jag vill bygga om de då det är mycke dyra delar i framvagnen.
Och att det är till en rallybil då man kröker de lätt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av Glenn »

Finns en tråd om det motsatta på 6thgen celicas forumet, efterssom superstrutframvagnen var väldigt ovanlig i resten av världen, och ger bättre väghållning, är det många som vill bygga om till den.

Finns iaf en lista på grejerna som behöver bytas i den tråden.

Men ävenm toyota själva bytte ju till vanlig framvagn på rallybilarna i slutet, superstrut var bättre, men vanlig mcpherson var snabbare och enklare att serva i fält var väl anledningen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
rallycelica
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 88

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av rallycelica »

Har du nån länk till den tråden?
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av Zerocool »

är endel som bytt till vanlig macpherson framvagn i england, superstrut håller inte om man ska köra på bana med hård chassi så länge, och ny framvagn kostar guld, nya bussningar till macpherson kostar någon tusenlapp.
Så jag ska byta oxå hade jag tänkt.
Själva bytet är rakt över så att säga, men det som är det största problemet är att fixa så att bromsarna passar till st202/st185 hjulspindlarna. alt köpa nytt broms kit.
sedan behöver man ev köpa andra bromsskivor för original kommer att ta i kulleden som fäster bärarmen till spindelleden.
eller så sätter man en spacer bakom skivan.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av Zerocool »

Dale skrev:Varför vill man bygga om till vanligt?
Skulle jag bara använda bilen på gata och någon enstaka bankörning så hade jag såklart kört med superstrut och coilovers.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av Dale »

Zerocool skrev:
Dale skrev:Varför vill man bygga om till vanligt?
Skulle jag bara använda bilen på gata och någon enstaka bankörning så hade jag såklart kört med superstrut och coilovers.
Samma här. Har frexten Superstrut på Carinan med. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
rallycelica
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 88

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av rallycelica »

Passar länkarmar rätt över? Är det samma infästning i framvagnsbryggan?
Och passar drivaxlarna i navet?
O blir längden på drivaxlen rätt det är de jag undrar. Bromsskivan är nog inga problem att
Fixa då jag ska göra nya hubar till lösa skivor och oken blir alcon
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar

Inlägg av Pipedreams »

Det skiljer lite på framvagnsbryggan. Styrväxeln sitter inte riktigt på samma ställe. Bärarmar passar annars i bryggan. Skulle rekomendera att använda st202 spindlar. St185 går att använda men har en annan diameter på konan på spindelleden och jag hittade iaf ingen spindelled som passade st202bärarm och st185spindel.
Jag har en st202 framvagnsbrygga liggande om du vill ha. 1000:-
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar