bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 88
bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
är det någon som har provat att bygga om ifrån superstrut till vanliga länkarmar på en st205?
vad som behövs skulle jag vilja vet
vad som behövs skulle jag vilja vet
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Varför vill man bygga om till vanligt?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 88
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Jag vill bygga om de då det är mycke dyra delar i framvagnen.
Och att det är till en rallybil då man kröker de lätt.
Och att det är till en rallybil då man kröker de lätt.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4780
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Finns en tråd om det motsatta på 6thgen celicas forumet, efterssom superstrutframvagnen var väldigt ovanlig i resten av världen, och ger bättre väghållning, är det många som vill bygga om till den.
Finns iaf en lista på grejerna som behöver bytas i den tråden.
Men ävenm toyota själva bytte ju till vanlig framvagn på rallybilarna i slutet, superstrut var bättre, men vanlig mcpherson var snabbare och enklare att serva i fält var väl anledningen.
Finns iaf en lista på grejerna som behöver bytas i den tråden.
Men ävenm toyota själva bytte ju till vanlig framvagn på rallybilarna i slutet, superstrut var bättre, men vanlig mcpherson var snabbare och enklare att serva i fält var väl anledningen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 88
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Har du nån länk till den tråden?
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
är endel som bytt till vanlig macpherson framvagn i england, superstrut håller inte om man ska köra på bana med hård chassi så länge, och ny framvagn kostar guld, nya bussningar till macpherson kostar någon tusenlapp.
Så jag ska byta oxå hade jag tänkt.
Själva bytet är rakt över så att säga, men det som är det största problemet är att fixa så att bromsarna passar till st202/st185 hjulspindlarna. alt köpa nytt broms kit.
sedan behöver man ev köpa andra bromsskivor för original kommer att ta i kulleden som fäster bärarmen till spindelleden.
eller så sätter man en spacer bakom skivan.
Så jag ska byta oxå hade jag tänkt.
Själva bytet är rakt över så att säga, men det som är det största problemet är att fixa så att bromsarna passar till st202/st185 hjulspindlarna. alt köpa nytt broms kit.
sedan behöver man ev köpa andra bromsskivor för original kommer att ta i kulleden som fäster bärarmen till spindelleden.
eller så sätter man en spacer bakom skivan.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Skulle jag bara använda bilen på gata och någon enstaka bankörning så hade jag såklart kört med superstrut och coilovers.Dale skrev:Varför vill man bygga om till vanligt?
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Samma här. Har frexten Superstrut på Carinan med.Zerocool skrev:Skulle jag bara använda bilen på gata och någon enstaka bankörning så hade jag såklart kört med superstrut och coilovers.Dale skrev:Varför vill man bygga om till vanligt?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån 16 mar 2009, 12:11:02
- Bilmodell: gt4
- Årsmodell: 88
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Passar länkarmar rätt över? Är det samma infästning i framvagnsbryggan?
Och passar drivaxlarna i navet?
O blir längden på drivaxlen rätt det är de jag undrar. Bromsskivan är nog inga problem att
Fixa då jag ska göra nya hubar till lösa skivor och oken blir alcon
Och passar drivaxlarna i navet?
O blir längden på drivaxlen rätt det är de jag undrar. Bromsskivan är nog inga problem att
Fixa då jag ska göra nya hubar till lösa skivor och oken blir alcon
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: bygga om framvagn från superstrut till vanliga länkarmar
Det skiljer lite på framvagnsbryggan. Styrväxeln sitter inte riktigt på samma ställe. Bärarmar passar annars i bryggan. Skulle rekomendera att använda st202 spindlar. St185 går att använda men har en annan diameter på konan på spindelleden och jag hittade iaf ingen spindelled som passade st202bärarm och st185spindel.
Jag har en st202 framvagnsbrygga liggande om du vill ha. 1000:-
Jag har en st202 framvagnsbrygga liggande om du vill ha. 1000:-
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374