Omregistrering antal passagerare i bilen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av JPH »

Är det någon som har erfarenhet av att omregistrera en personbil för fler passagerare än vad som står i registreringsbeviset? I t.ex. Celicor (st182 och st185) finns plats i baksätet för två personer utöver de två som sitter fram, men bilen är godkänd för bara en passagerare utöver föraren. Lite trist med tanke på att baksätet i min st185:a är förvånansvärt bekvämt, om man inte är allt för storvuxen.

Jag har för mig att för några år sedan ändrades lagstiftningen så att då man tidigare räknade på hur mycket last som fanns i bilen är det numera strikt vad som står i reg.beviset som gäller. Dvs om farbror polisen stoppar mig med totalt tre personer i bilen kan jag inte hävda att de är jätte smala och väger nästan ingenting. I vart fall om reg.beviset säger att jag bara får ha en passagerare.

Min bil har en tjänstevikt på 1580kg och totalvikt på 1890kg. Alltså maxvikt 310kg. Man brukar väl räkna in föraren (70kg) i tjänstevikten och med de nya normerna för vad en passagerare väger, 75kg, borde det finnas gott om kilon kvar innan maxvikten är uppnådd.

Är det bara att ringa Bilprovningen och begära omregistrering? Omvägning kan väl knappast behövas?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av Dale »

Det lär inte spela någon roll vad passagerarna väger utan misstänker polisen övervikt tar dom fram vågen och väger. Sen spelar det heller inte sån stor roll om föraren väger dom där 70-75 kilona som transportstyrelsen eller va dom heter nuförtiden. Polisen kollar på vågen och i papperen va fordonets totalvikt. Annars får du skaffa en ST205. Min får lasta 260 kilo och ha 3 passagerare. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av Johnny Blade »

Bara för att...
Min St165 får ha 3 passagerare.
Tjänstevikt, kg: 1580
Totalvikt, kg: 1830
Max lastvikt, kg: 250
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av Glenn »

Alla ST165 jag har sett har 3 passagerare i regbeviset, ST185 verkar det variera på, alla svensksålda har tre passagerare tror jag, men import kan ha 1 eller 3, ST205 vet jag inte riktigt, min har tre iaf, och jag TROR nån annan här hade 1 ?

Alla ST202 jag tittat på har haft 3, men det kan ju finnas undantag även där.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av Fnys »

Jag får bara ha 1 passagerare i min svensksålda st182 och har också ett jättefint baksäte där man sitter mycket bra om man inte är alltför lång. :?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av JPH »

Har slagit slumpmässigt på ett antal 182:or och 185:or och samtliga har varit registrerade för enbart en passagerare. Försöker också få ett svar från Bilprovningen om vad som gäller vid registreringsbesiktning, men det är lättare sagt än gjort att få tag på någon som kan något. Blir hänvisad till deras Tekniska undersökning, men där är det lite kö liksom...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av Dale »

Kolla med Toyota.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av Glenn »

JPH skrev:Har slagit slumpmässigt på ett antal 182:or och 185:or och samtliga har varit registrerade för enbart en passagerare. Försöker också få ett svar från Bilprovningen om vad som gäller vid registreringsbesiktning, men det är lättare sagt än gjort att få tag på någon som kan något. Blir hänvisad till deras Tekniska undersökning, men där är det lite kö liksom...
Det finns både och iaf, när jag letade ST185 (för typ 12 år sen, innan jag köpte min ST205 istället) så noterade jag just att det fanns både och.

Jag hittade också en CS utan ABS märkligt nog.. (Vilket iofs nån upplyste mej om att man kunde få om man tänkte köra rally med bilen.. tror det var nån på toyota som sa det.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av JPH »

Fick till slut tag på en man på "Tekniska undersökningen" som kunde berätta att de har ingen dokumentation om vad som gäller för Celican på Bilprovningen. Däremot finns något om Supran. På Toyota kunde de dock bekräfta att det ska inte vara något problem. Bilen är ju faktiskt byggd för att kunna ta fler än en passagerare. De skickar ett dokument som intygar saken och det dokumentet är nödvändigt att ta med sig vid ny registreringsbesiktning. Annars blir det bara "tillbaka"!

Tydligen blev det något mankemang en gång i tiden som innebar att en del Celicor fick denna märkliga uppgift införd på registreringsbeviset. Man kanske skulle kunna säga att det slank förbi då det innan lagförändringen ändå inte spelade någon roll vad som stod i reg.beviset så länge man inte överskred max lastvikt.

Passade på att fråga mannen på Tekniska undesökningen vad som gäller vid motorbyte. Hade tidigare fått uppgift om att så fort man byter motor är det ny registreringsbesiktning som gäller. Spelar ingen roll om det är en motor av exakt samma typ och generation, men den här gången fick jag ett helt annat svar. Om motorn är av samma typ som den gamla, dvs i praktiken identisk om än tagen från ett annat exemplar av samma bilmodell ska det räknas som "reparation". Alltså, det behövs ingen ny registreringsbesiktning. Skrev något om det för länge sedan i den här tråden.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Omregistrering antal passagerare i bilen

Inlägg av Dale »

De löser sig verkar det. :thumbup:
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar