Corolla 1,6 -02 Dricker olja!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
sven-fala
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 18:26:37
Bilmodell: Corolla VVT-i
Årsmodell: 2002

Corolla 1,6 -02 Dricker olja!

Inlägg av sven-fala »

Hej, har en -02 corolla som gått snart 21000 mil och den dricker lite väl mycket olja tycker jag. Servade den på toyotaverkstad vid 19500 och vid ca 20000 mil började oljelampan blinka till om man bromsade hårt, kollade stickan och den va snustorr, gick i 2 literolja för att komma upp till rätt nivå! och nu när jag kört ca 500 mil till så är det lika tomt.

Märkte inte av att den drog nå olja innan servicen, körde ca 1000 mil då utan att det minskade nämnvärt i motorn.
Har hört att man ska byta olja i dessa motorer för att få dom att sluta dra, är toyotas egna olja för tunn så de är därför den dricker så mycket?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Corolla 1,6 -02 Dricker olja!

Inlägg av PierreW »

sven-fala skrev:Hej, har en -02 corolla som gått snart 21000 mil och den dricker lite väl mycket olja tycker jag. Servade den på toyotaverkstad vid 19500 och vid ca 20000 mil började oljelampan blinka till om man bromsade hårt, kollade stickan och den va snustorr, gick i 2 literolja för att komma upp till rätt nivå! och nu när jag kört ca 500 mil till så är det lika tomt.

Märkte inte av att den drog nå olja innan servicen, körde ca 1000 mil då utan att det minskade nämnvärt i motorn.
Har hört att man ska byta olja i dessa motorer för att få dom att sluta dra, är toyotas egna olja för tunn så de är därför den dricker så mycket?
Sök lite på forumet så hittar du garanterat trådar om Avensisar o andra modeller med samma problem.
Välkänt sedan den första 1ZZ-FE motorn i MR2 och Celica kom.
Över 1 miljon motorer bara i Europa som byts.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Corolla 1,6 -02 Dricker olja!

Inlägg av Johnny Blade »

Fast detta var ju en 1.6'a.Har dom också haft sånt problem?

Var oljenivån rätt direkt efter servisen?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Corolla 1,6 -02 Dricker olja!

Inlägg av PierreW »

Johnny Blade skrev:Fast detta var ju en 1.6'a.Har dom också haft sånt problem?

Var oljenivån rätt direkt efter servisen?

Alla ZZ motorer förutom dem Yamahabyggda 2ZZ-GE i Celica T-sport och Corolla T-sport har eller kommer nån gång börja dricka olja tyvärr.
Trodde att dem flesta vid detta laget var utbytta, man kan ju kolla nivån ofta och fylla vid behov.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Prankster
Pay User
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 14:22:30
Bilmodell: Mr2 gtu
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlskoga
Land (Country): Sverige
Ort: Karlskoga

Re: Corolla 1,6 -02 Dricker olja!

Inlägg av Prankster »

Tyvärr är det så med dom tidiga zz motorerna. Kom en uppdatering 2005 har jag för mig. Men om problemet uppstod efter service, lr vart värre efter de så kan du prova med en lite tjockare olja typ 10w/30 lr liknande. Tar nog inte bort problemet helt men kan ju bli bättre iaf. Vet att man använder rätt tunn olja i modernare motorer p.g.a lägre friktion.
Varför vara som alla andra, när det är så roligt att vara sig själv?
Skriv svar