St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av JPH »

Skaffade mig en st185:a för några år sedan och förälskade mig direkt i designen hos 5:e generationens Celica. Nu funderar jag på att köpa en billigare Celica för att använda den som bruksbil, en st162, 182 eller 202, om det går att få tag på något exemplar som är välhållet.
Ni som har ägt eller kört de här modellerna och kan jämföra, har ni någon favorit? Vad är det ni i så fall gillar hos den modellen och omvänt, finns det något ni definitivt inte gillar hos någon modell?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av Fnys »

st182's nackdelar är att den är dåligt ljudisolerat, arselvärmen bör trimmas för den är så seg och så tar det jättelång tid innan motortemp kommer så att imman på framrutan försvinner... men detta visste du nog redan. jag tror det är lite mindre körglädje (men fortfarande massor) i st202 men det är nog den bilen du ska satsa på om du inte har ett garage. Alla modellerna börjar ju bli gamla och självklart kommer det mer och mer som rostar och/eller går sönder på dom.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av Neblade »

Jag tycker ju att ST162 är den snyggaste :oops: men även en ST202 skulle jag kunna tänka mig, även om de ser stora o tunga ut (men det är de väl inte?).
ST182 har jag aldrig riktigt varit förtjust i på något sätt. :)

Dock har jag haft min period med ST162, så det skulle möjligtvis bli en ST165 i annat fall en ST202 om jag hade köpt mig en ny Celica idag.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av Glenn »

Nu har jag inte kört ST162 (däremot ST165), och det var läänge sen jag körde ST182, men jag skulle tveklöst välja ST202.

ST202'ans fördelar är framförallt mycket trevligare motor, det är en generation nyare 3S-GE (om vi nu pratar GTI/GT-modellerns, inte snik) som dels har en trevligare karaktär och förstås, 175 istället för 157hk, det gör mer än man tror.

Dessutom är chassit bättre på ST202, den känns mycket mer välbalanserad, iaf tycker jag det. Svensksålda har dessutom samma superstrut som GT4'an fram, det har iofs nackdelar om den börjar få lessna leder, men så länge den är hel är det en fördel väghållningsmässigt. Dessutom, svensksålda har diffbroms, också en STOR fördel.

Dessutom är bromsarna bättre, och ST202 har EBD, vilket jag inte tror ST182 har, ST162 har det iaf inte.

Sen rostar T20-karossen mindre än T18, och MYCKET mindre än T16 och det är ju alltid en fördel med nyare bil.

En märklig sak var ju att det verkar vara LÄGRE försäkring på ST202 än ST182 ? iaf på mej, men för ett par år sen var det tvärt om. ST202 går även snålare sägs det, jag har inte kunnat jämföra, men min ST202 har snittat på 0.89 sen jag köpte den, och då kör jag rent allmänt som en biltjuv :)

När jag skulle köpa bruksbil så blev det en ST202, jag kollade även på ST182, men numera är priserna så låga på ST202 så det var nästan inget alternativ tyckte jag.. som jag ser det har ST182 ingen fördel framför ST202 förutom priset, och det beror ju på.

Jag har ju en ST205 också och blev mycket positivt överaskad över hur sportig St202'an kändes, så länge det inte är grus/snö så är det i princip bara toppeffekten som saknas i jämförelse (175hk vs 242hk), visst, bromsarna är sämre också men det är mest vid hårda inbromsningar från hög fart det märks.

På en given sträcka på nån mil på en kurvig väg jag kör ganska ofta så skiljde det bara ett par minuter i tid mellan bilarna, och den tiden var nog framförallt att ST205'an accelererar snababre ur kurvorna, och kanske något på senare bromspunkter (tveksamt), ST205'an går dte iofs att köra mycket fortare med, men det hjälper ju inte på kurviga vägar.. (Med saaben tror jag jag tappar 7 minuter, det beror mestadels på att man helt enkelt inte vågar köra lika fort i kurvor tror jag, det är ingen sportig bil, däremot bekväm..)

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag blev väldigt positivt överaskad av min ST202, den var billig i inköp, billig i drift (skatt och försäkring lägre än min saab, bränsleförbrukning typ samma), och otroligt mycket roligare att köra än jag hade trott. jag hade förväntat mej en hyfsat rolig bil, men upptäckte att det var en väldigt rolig bil, för bruksbilskostnader.

Min gamla honda CRX mk1 håller nog tronen för "mängd leende per krona" på alla bilar jag haft, men ST202'an är garanterat tvåa.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av JPH »

När jag köpte min st185 var det med hjärtat i halsgropen och huvudet under armen. En hel del strul följde med det, men nu när jag fått ordning på bilen är den ren och skär glädje. Har aldrig kört en roligare bil.

Jag vet att när man köper bilar som är så här gamla kan man inte räkna med problemfritt ägande och visst gäller regeln om att man får vad man betalar för. Å andra sidan, nu är det lätt att hitta st162, 182 eller 202 för 5000:- till 20000:- . De kostar ju i stort sett det samma oavsett modell.

Låter ändå som att st202 har bättre förutsättningar att fungera som bruksbil än de övriga två. Är den dessutom kul att köra är det ju ett stort plus. Vem vill inte köra med ett nöjt smil på läpparna? Däremot har jag lite svårt att ta till mig "grodögonen" på st202:an. Måste nog erkänna att jag till och med tycker att en välskött st162 är snyggare, den kantiga 80-talslooken till trots :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av Fnys »

Jag har ångrat mig! Du kör ju en st185 just nu och SJÄLVKLART ska du skaffa en st182 också! :-D
...jag behöver inte säga mer tror jag ;-)
Vad önskar du dig från bilen då? Vad är dina krav?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av JPH »

När det gäller kraven är jag lätt schizofren. Min st185:a vårdar jag ömt och kör den bara sommartid. Det paradoxala blir ju då att ju finare bilen är desto mindre kör jag den. Så egentligen borde jag satsa på en bil i hyggligt skick som samtidigt är lite småtrist. Händer nåt så bryr man sig ju inte. Har faktiskt gått och lurat på en Volvo s40. Den borde ju åtminstone uppfylla ett av kraven... :)

Den Celica jag tänker mig bör vara en GTI som i stort sett är rostfri. Sedan kan man ju alltid överväga att förlänga livstiden på bilen med några år genom att rostskyddsbehandla den. Det vitala på bilen måste funka och vara i bra skick, som t.ex. kamrem, bromsar, upphängning, spindelleder, länkarmar etc. Det gäller att motorn inte är söndergasad och att drivlinan känns bra. Säg att jag får tag på en för ca 15000:- bara för att någon månad senare behöva åtgärda något för 5000 - 10000:- Tja, då blev det ju inte så billigt :cry: Men egentligen är det ju ganska självklara saker om syftet med inköpet inte är att använda bilen som reservdelsbil.

Som det nu är lär bilen komma att stå utomhus då min enda garageplats är paxad av 185:an. Så där har vi joxet med omtanken om bilen igen. Är den för fin vill jag inte låta den stå utomhus och samtidigt, vem vill köpa något som är sunkigt?

Framåt vårkanten lär det komma ut en hel del sommarbilar på Blocket och som vanligt en massa Celicor, men även nu finns en del ute. Jag har sett några st182:or (t.o.m. lågmilare) som kan vara intressanta, men just nu inga st202:or.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: St 162, 182 eller 202, vilken är favoriten?

Inlägg av Glenn »

Neblade skrev:Jag tycker ju att ST162 är den snyggaste :oops: men även en ST202 skulle jag kunna tänka mig, även om de ser stora o tunga ut (men det är de väl inte?).
100Kg lättare med samma utrustning tydligen.

Jag ägnade nämligen lite av "julledigheten" åt att sortera gamla tidningar till tidskriftsamlare, och hittade av en slump teknikens värld 6/1994 där man testar "Nya toyota celica i ett flersidigt reportage.

Det är i allmänhet en mycket positiv artikel, det dom hela tiden klagar påförutom petitesser som vägljud, högt motorljud och stötig fjädring (saker som presumtiva köpare antagligen inte brydde sej om ändå) är priset, flera gånger gnäller dom över det höga priset, vilket 1994 var 275'000 utan extrautrustning, dock ingick ju det mesta.
man konstaterar att den jämfört med ST182 har en bättre motor, bättre chassie (man påpekar hur extremt vridstyv bilen känns, och hur bra superstrut är), bättre bromsar (som dom inte lyckas pressa över gränsen), dom hyllar diffbromsen, den förbättrade säkerheten, och att kupen är mycket rymligare (men är den verkligen det ? hmm) ..Och givetvis motorn som dom påpekar är byggd av Yamaha och är riktigt pigg och bra

citat:

"det krävs halsbruytande misstag föär att göra bort sej i en celica"

"subjektivt är nya celica betydligt piggare än dne tyngre och svagare föregångaren. Drivet från start och ur svängarna är radikalt förbättrat tack vare en differentialbroms" (fast den var ju option i större delen av världen..)

"Växelföringen (via vajer) är superbt avvägd och att hålla liv i alla hästarna är närmast att betrakta som ett rent nöje" (där kan jag absolut hålla med)




Klart rolig att läsa iaf, efterssom det enda negativa dom hittar är priset, och idag när dom kostar 15-20k och uppåt så..

Det står även en del annat skoj, som att utvecklingen från ST182 till ST202 kostade 1.2 miljarder kronor (citat av tadashi nagakawa som är utvecklingsansvarig för celica hos toyota), och att den fyrhjulsdriva versionen kommer att bli så dyr att toyota sweden inte kommer att ta in den (fast där fick dom ju fel)

Sen står det lite annt kul, som att toyota sålde 1850 exemplar av celica i sverige 1987, men sen 1993 såldes det totalt 363 bilar i segmentet, då räknade man förutom celica in audi coupe, BMW 3-serie coupe, honda prelude, opel calibra, VW Corrado osv..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar