Avensis med 2,4 (2AZ-FSE) motor. Köpa eller inte köpa?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
isak
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 14:27:17
Årsmodell: 0

Avensis med 2,4 (2AZ-FSE) motor. Köpa eller inte köpa?

Inlägg av isak »

Hej Toyotafantaster!

Min far är spekulant på en Toyota Avensis kombi av föregående generation. Det är en 2005:a Executive med 2,4 liters bensinmotorn. Den har gått 19900 mil, haft 4 ägare varav 2 brukare och är fullservad hos Toyota. Priset är 52 000. Låter det "för bra för att vara sant"?

Länk: http://www.torslandabil.se/bilar_till_salu.aspx (Se sida 3 längst upp till vänster)

Vi var och provkörde bilen och den kändes mycket bra. Bra gasrespons, bromsar och OK i lack och inredning. Skön bil på alla sätt och vis. Enda felet var att expansionskärlet var tomt (kylarvätska syntes dock i röret precis vid mynningen). Den rök inte onormalt mycket och oljan såg bra ut vid en snabbtitt.

Jag googlar sedan upp fakta om modellen och får fram en hel del besvärande information om topplocksskruvar som lossnar. Det verkar som att gängorna i motorblockets alu-gods säger upp sig efter 15-20000 mil, ett fel som man definitivt inte vill råka ut för. Att det kostar som fan att åtgärda behöver jag väl inte ens gå in på.

Nu till den stora frågan: Är 2,4:an en problemmotor? Är det någon här på forumet som har en hyfsat opartisk uppfattning om hur vanligt felet är, vilka årsmodeller/modeller som är drabbade, om Toyota gått ut med återkallning osv. Kan man testa bilen på en Toyotaverkstad (provtryckning, kylvätskeanalys el. liknande) för att utröna om toppen är på g?

Tack på förhand!

Isak Abrahamsson
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Avensis med 2,4 (2AZ-FSE) motor. Köpa eller inte köpa?

Inlägg av GT4-R »

Jag hade en 2,4 och hade no probs kördes till ca 10 t mil innan den såldes
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Skriv svar