Köpsugen - Toyota GT86

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av CrZyLrD »

Tjena,

Nu har man reggat sig på forumet för att förhoppningsvis kunna få lite mer kött på benen och undanröja lite tvivel.

Jag går i tankar på att köpa en GT86 och undrar hur många här på forumet som gjort slag i saken och köpt en. Ska visst finnas några stycken iaf när man plöjer igenom trådarna, de få som finns.

Det jag undrar är om det är någon som kör den nu med vinterväglag? Eller iaf har prövat köra på is och snö och hur det verkar funka. Bilhandlaren här på orten har ju fått spel och lämnat iväg demobilen på utställning fram till sommaren då de inte ids sätta på vinterdäck :?: Har drygt 20 mil enkel väg till nästa handlare :(

Finns det en fix för tomgångsproblemen som jag noterat att ett antal ägare råkat ut för?

Hur upplevs stereon, godkänt ljud eller? Min referens är en Honda Civic Sport -08 som jag rullar i för tillfället.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av Glenn »

Afaik är problemen fixade nu, men mest info hittas nog i denna tråden:

http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=18&t=6464
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av CrZyLrD »

Tackar!

Har blivit med GT86:a nu. Grymt nöjd med bilen tills nu när vinterväglaget lagt sig. Fick med Nokian Hakkapeliitta 5:or som vintersulor och man skulle kunna tro att jag kör med 500 hästar under huven och billiga skitdäck. Bilen svajar fram och tillbaka över vägbanan även i lägre hastigheter (50-70km/h) att köra i 90-110 känns som om det skall vara förenat med livsfara. Antisladden griper in konstant ochbilen kan få för sig att kasta ut bakvagnen titt som tätt trots lugn körning utan gaspådrag.

Någon annan som haft liknande problem?
Vad har ni för vinterdäck på era GT86:or?
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av thowi »

Välbalanserade bilar kan tyvärr vara skit att köra på vintern. Lycka till ,tittade själv på en förra veckan hos Toyota och blev sugen.
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av JohanRocker »

CrZyLrD skrev:Tackar!

Har blivit med GT86:a nu. Grymt nöjd med bilen tills nu när vinterväglaget lagt sig. Fick med Nokian Hakkapeliitta 5:or som vintersulor och man skulle kunna tro att jag kör med 500 hästar under huven och billiga skitdäck. Bilen svajar fram och tillbaka över vägbanan även i lägre hastigheter (50-70km/h) att köra i 90-110 känns som om det skall vara förenat med livsfara. Antisladden griper in konstant ochbilen kan få för sig att kasta ut bakvagnen titt som tätt trots lugn körning utan gaspådrag.

Någon annan som haft liknande problem?
Vad har ni för vinterdäck på era GT86:or?
låter ju inget vidare! Min yaris turbo går som på räls! Har högprofil på däcken? plåtfälgar?
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
CrZyLrD
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 nov 2012, 17:09:33
Bilmodell: GT86
Årsmodell: 2012

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av CrZyLrD »

JohanRocker skrev:
CrZyLrD skrev:Tackar!

Har blivit med GT86:a nu. Grymt nöjd med bilen tills nu när vinterväglaget lagt sig. Fick med Nokian Hakkapeliitta 5:or som vintersulor och man skulle kunna tro att jag kör med 500 hästar under huven och billiga skitdäck. Bilen svajar fram och tillbaka över vägbanan även i lägre hastigheter (50-70km/h) att köra i 90-110 känns som om det skall vara förenat med livsfara. Antisladden griper in konstant ochbilen kan få för sig att kasta ut bakvagnen titt som tätt trots lugn körning utan gaspådrag.

Någon annan som haft liknande problem?
Vad har ni för vinterdäck på era GT86:or?
låter ju inget vidare! Min yaris turbo går som på räls! Har högprofil på däcken? plåtfälgar?

Det har löst sig, spann vidare i en tidigare GT86 tråd:
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... &start=120
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av JesperD »

Trevligt!

Har själv haft min sen 1e September och den är förbannat trevlig att ratta runt :)
Ang tomgångsproblem så verkar det lite si och så, det rapporteras in ny fall fortfarande i USA men fixen ska ju vara ny mjukvara till ECU och ev ny VVT kamdrev (vilket min har fått bytat).
Svarade i den andra tråden ang vinterväg :)

Stereon är helt klart godkänd, inget monster men den duger om man justerar lite i inställningarna.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av YarisMek »

Har ni läst Top Gear sverige tidningen*? Där skriver dom väldigt positivt om GT86 ;)
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Köpsugen - Toyota GT86

Inlägg av JesperD »

Jeremy Clarksson utsåg även den till sin favorit bil när dom körde BBC Top Gear Speed Week i somras (endast i tidningsform):)
Nu när säsong 19 av Top Gear har böjat så ska även BRZ/GT86 vara med i ett av avsnitten.
Skriv svar