Välja stötdämpare?????

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
jlhp
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 01 mar 2011, 16:53:57
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Välja stötdämpare?????

Inlägg av jlhp »

Min Corolla E10 behöver nya stötdämpare (för flera år sedan;-)), funderar på allt från Biltema till gula Koni via bla. Monroe, Bilstein B4???? Någon som kan nåt om stötdämpare? Vad är värt att lägga på bilen - väghållningen är ju en av de svaga punkterna på de här bilarna så kanske lika bra med Biltema=billigast (skitväghållning är ändå skit!...), å andra sidan krångligt att byta så värt en del om de nya håller längre samt om stötdämparna kan medföra "underverk" med väghållningen så kanske värt att lägga lite mer pengar ändå - i så fall på vad?
Mvh John
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Välja stötdämpare?????

Inlägg av tomme »

Ska du byta själv så följ mitt råd, se tråd.
Jag gubbkör normalt och hittills inte märk några problem sen bytet till beg. från skroten. :roll:
Sen en "tjottablängare" till dom som diskuterar fina däck..
Jag kör "allround" med gamla gislaveddäck med urtagna dubbar.. :mrgreen:
Men vill man slänga pengar på däck så gör man väl det..
Jag är nöjd med mina ännu och sbp sa inget senast.. :o
/ Tomme
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Välja stötdämpare?????

Inlägg av Glenn »

Problemet är ju mer att dom från skroten kan vara lika slut som dom du redan har.. det är svårt att veta.

dubbdäck där man dragit ur alla dubbar är fullt lagligt att köra med året om, fast kanske inte att rekommendera..

Är det dock en enda dubb kvar i ett av hjulen är dte olagligt, då räknas det som (slitna) dubbdäck :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Välja stötdämpare?????

Inlägg av Dale »

Angående stötdämpare är det många "pirat" av insatstyp. Det vill säga att man tar orginaldämparen och drar ur innehållet och petar i piratdämparen i det som är kvar av orginaldämparna. Sen jag bytte på min Carina försökte dra isär orginaldämparna enligt anvisningarna får piraterna men lyckades inte ens med traktorn. Less på att skruva så jag kör original för övrigt. Morfar älskar skruva och köper bara billigaste som finns och han får skruva. Och det fler gånger om innan jag hinner slita ut mina prylar. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar