Däckval

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mjukglassen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 02:04:15
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993

Däckval

Inlägg av mjukglassen »

behöver tips på hårdare gummiblanding odubbade vinterdäck i stl 175/65R14 alt 185/65R14
de ska sitta på en corolla xli 1,6 sedan. däcken kommer mest gå på barmark, sällan snö i denna del av landet.

hade för några år sedan märket general som jag var supernöjd men sådana verkar omöjliga att hitta, de som sitter på (glömt namn&modell) är för mjuka.
Teemu
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 26 aug 2012, 21:26:31
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007

Re: Däckval

Inlägg av Teemu »

kollade precis och bythjul.com säljer iaf ett odubbat vinterdäck av märket general. Sen om det är samma hållbarhet som du haft innan har jag ingen aning om.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Däckval

Inlägg av Dale »

Gummiblandningar är spännande saker. Nästan bättre å kolla tillverkningsland och för vilken marknad däcken är tillverkade för. Haft några fina lagom dyra sommardäck på en kärra som var fullständigt livsfarlig vid blött väglag under 5 varmgrader. Ett par andra vinterdäck är stölliga med men verkar inte gå å slita ut dom. Samma mönsterdjup efter flera vintrar men som att åka på bakelit under -10 grader. Däck som har bra fäste i våra breddgrader och bra hållbarhet kostar. Har nyligen ringt/e-postat runt en del internethandlare om däck men ingen kan berätta vart däcken är tillverkade ifrån och till vilken marknad utan det beror på vad grossisten har hemma i lager. Köper nog mina däck hos den lokale däckkrängaren för där fick jag svar även om dom är 20-25% dyrare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Däckval

Inlägg av cheetah1 »

Kika på Nokian WR, dom är för centraleuropa.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... sowigan=Wi
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Däckval

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:Kika på Nokian WR, dom är för centraleuropa.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... sowigan=Wi
Funkar bra på höst/vår. Riktiga vinterdäck ska vara gjorda för norden. Medeltempraturen skiljer sig ganska mycket. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
mjukglassen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 02:04:15
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993

Re: Däckval

Inlägg av mjukglassen »

ja detta är ruskigt svårt, nu måste man komma fram till ett beslut.. vintern står runt hörnet :(
nästa vecka bör man ha handlat dom, om senare lär man väl urvalet vara ännu mindre..

såg på bythjul att de rekommenderade 165/65R14 när original är 175/65R14.. har även använt 185/65R14 vad är att föredra?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Däckval

Inlägg av Glenn »

Rent generellt vill man ha smalare däck på vintern för att öka marktrycket, så jag skulle helt klart valt att gå ner i bredd.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Däckval

Inlägg av cheetah1 »

Dale skrev:
cheetah1 skrev:Kika på Nokian WR, dom är för centraleuropa.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... sowigan=Wi
Funkar bra på höst/vår. Riktiga vinterdäck ska vara gjorda för norden. Medeltempraturen skiljer sig ganska mycket. ;-)
Jo, jag håller med, men TS ville ju ha lite hårdare gummi sa han. Själv kör jag på Goodyear Ultragrip 8 i 205/60-16 (original på min är 215/45-17 så det är smalare, men omkretsen stämmer inte riktigt), vilket är riktigt bra däck. Tyckte dock faktiskt att Nokian Hakkapelitta R som jag hade på folkvagnen jag hade innan var snäppet vassare på pudersnö eller is (faktiskt, fast dom inte är dubbade).
mjukglassen
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 02:04:15
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993

Re: Däckval

Inlägg av mjukglassen »

Har tittat på Nokian hakkepelitta R men dessa verkar mjuka.. Vi har princip ingen vinter att tala om (läs skåne) så frågan är vilken egenskap man ska föredra mest, bilen är en corolla sedan 1.6 -93

Idag sitter det good year ultra grip 7+ på bilen

tycker framvagnen är ostabil (känns småfladrig), har gjort framvagnsinställning utan att komma tillrätta med känslan. Ratten skakar fortfarande i alla farter även stillastående. enda anmärkningen på bilen är att stötdämparna bak behöver bytas (läckage)

att det blir ett nordiskt däck är ganska självklart men frågan är ju vilket!

/mjukglassen
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Däckval

Inlägg av KACE80 »

Gislaved Eurofrost är riktigt bra däck då du söker ett däck som är av inte allt för mjuk gummiblandning.
Skriv svar