Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Glenn »

Det var ju smidigt, ska jämföra lite priser där med.

Jag har inte beställt än då jag först inväntar domen från besiktningen på saaben, misstänker att det är byte av framskivor där, dom är rätt risiga.. och isåfall kan jag ju ta det samtidigt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JanneGlans
Inlägg: 31
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
Årsmodell: 2003

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av JanneGlans »

Frakten kostar 99:- oavsett på autopartsmarket har jag för mig, och det hämtar man igen på ett luftfilter =)
Kal
Inlägg: 12
Blev medlem: tis 27 jun 2017, 15:56:01
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2003
PostOrt: surte

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Kal »

Har surfat runt som en tok för att hitta nya fjädrar bak till min Corolla 2001. Det går inte så bra...
Tråden är ju lite gammal så är det någon som sitter på tips om fler sidor som säljer bildelar? Och är det någon som vet vilka fjädrar och stötdämpare Toyota levereras med original?

Jag tror inte den här är nämnd tidigare: www.autoteilemann.de
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Glenn »

Numera handlar jag oftast på autodoc.se, av flera skäl, men delvis för amn kan få siten på engelska och svenska, men man kan också mata in svenska regnummer.

Dessutom så om man sparar grejerna i kundvagnen och loggar in varje dag får man förr eller senare erbjudanden i stil med "fri frakt bara idag" eller "5% på hela din order bara idag", eller "15% på valfri vara bara idag".

När jag har behövt en enskild del brukar jag vänta in fri frakt, beställer man nåt dyrt är det bra att vänta in 15%'aren.


Nu behövde jag dock tändstift till min 9-5 Aero,och i likhet med GT4'an så ska det ju fvara platina/iridiumstift, kostnad i sverige, ca 200:- styck, tyskland ca 150kr/styck, så jag beställde från england.. med dagens låga pundkurs så blev det knappt en hundring styck.

(Man kan hitta ännu billigare på ebay, men jag har blivit lurad innan och fått piraktkopierade NGK-stift så jag vågar inte)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Andreas1
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 30 sep 2016, 10:21:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Svalöv
Land (Country): Sverige

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Andreas1 »

Glenn skrev: tis 27 jun 2017, 22:20:58 Numera handlar jag oftast på autodoc.se, av flera skäl, men delvis för amn kan få siten på engelska och svenska, men man kan också mata in svenska regnummer.

Dessutom så om man sparar grejerna i kundvagnen och loggar in varje dag får man förr eller senare erbjudanden i stil med "fri frakt bara idag" eller "5% på hela din order bara idag", eller "15% på valfri vara bara idag".

När jag har behövt en enskild del brukar jag vänta in fri frakt, beställer man nåt dyrt är det bra att vänta in 15%'aren.


Nu behövde jag dock tändstift till min 9-5 Aero,och i likhet med GT4'an så ska det ju fvara platina/iridiumstift, kostnad i sverige, ca 200:- styck, tyskland ca 150kr/styck, så jag beställde från england.. med dagens låga pundkurs så blev det knappt en hundring styck.

(Man kan hitta ännu billigare på ebay, men jag har blivit lurad innan och fått piraktkopierade NGK-stift så jag vågar inte)
Du vet att platinastiften bara är bättre hållbarhet och inte ett krav?
Kört många saabar,trimade aero mm på vanliga .dock är äkta ngk ett krav på saab.
Andreas1
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 30 sep 2016, 10:21:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Svalöv
Land (Country): Sverige

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Andreas1 »

Behövde en ny generator till min yaris.
I sverige 70 amp 3500 kr plus stomavgift
Mr auto 90amp 1570 kr o ingen stomavgift.
Frakt var väl 50-60 kr.
Så ja nån tjänar riktigt bra på delarna i sverige
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Glenn »

Andreas1 skrev: ons 12 jul 2017, 22:28:00 Du vet att platinastiften bara är bättre hållbarhet och inte ett krav?
Kört många saabar,trimade aero mm på vanliga .dock är äkta ngk ett krav på saab.
Just aerons mjukvara är tydligen justerad för platinastiften, så jag ville inte chansa, dessutom trevligt att slippa byta så ofta. Men NGK är viktigt också trionic är ju EXTREMT känsligt för "fel" stift, det beror ju på att den mäter jonisering via stiften.

Bilen är original (förutom större (rostfritt) avgassystem) också.

GT4'an däremot går väl lika bra på vanliga stift, men man får byta oftare och dom sitter ju lite halvdumt till (under intercoolern)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Andreas1
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 30 sep 2016, 10:21:21
Årsmodell: 0
PostOrt: Svalöv
Land (Country): Sverige

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Andreas1 »

Kör dock en äldre t16 saab nu men laddtryck på 1,8 bar o nästan 300 hk ,även där kör jag vanliga .
Men absolut trevligt o slippa kortare intervall.
Motorn är istoppad i en saab 90 så utrymmet är väligt begr. (20 min för o byta oljefilter)
Då känner man inte riktigt för resten av jobbet .

Det dryga med att best från utlandet är väntetiden och att det är lite drygare om det blir fel .
Vet att vissa porscheägare åker till tyskland o bytar bakdäck.
Med resa bränsle inräknat påstår dom att dom ändå tjänar på att köpa dom där.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köp slitdelar i Tyskland och spara multum!

Inlägg av Glenn »

Just mina tändstift där så betalade jag extra för att få snabbare frakt, det fåniga var att jag tror det var £4.30 för "normal" frakt, och £4.80 för "snabb" frakt, snabb innebar i detta fallet tre dagar rån beställning tills dom låg i lådan :)

Förut behövde jag tändstift till en av mina motorcyklar och ville ha NGK förstås, dock stod det att man bör ha "halvgradsstift" i den, alltså nån bokstav som betyder typ ".5" på siffran, hittade INGEN i sverige som hade sådana hemma, nån erbjöd sig att specialbeställa hem och det skulle ta nån vecka, slutade med att jag beställde från en amerikansk MC-handlare (specialicerad på honda f.ö, men jag kör ju Suzuki) som skickade med nån snbabb frakt, tog tre dagar innan jag hade dom och kostnaden inkl frakt blev ungefär hälften mot i sverige..

(Sen tyckte iofs folket i classic suzuki att det var onödigt med halvgradsstift, men står det så i manualen finns det väl en anledning tänkte jag..)

Nu behöver jag f.ö en trycksensor till AC'n på gammelsaaben, billigast jag hittat i sverige hitills är 800:-, finns på ebay för 250..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar