Denna dagen för 10 år sedan.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarvisningsbild
Hornlund
Distriktsansvarig Nord
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Hornlund » tis 21 aug 2012, 00:13:30

Trevligt, grattis i efterskott :thumbup:
Har också tänkt att få äga en ST205 någon gång, men som det ser ut nu ligger det tyvärr på ett tämligen oprioriterat stadie.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.

Användarvisningsbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Hemiyoda » tis 21 aug 2012, 08:20:55

Kul läsning! Jo ST205:or är verkligen trevliga, skulle tänka mig ha en om jag inte hade haft en massa annat skrot redan. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3995
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn » fre 17 aug 2018, 12:20:43

Hurra hurra hurra,

Idag är det 16 år sedan jag och min svarta ST205 blev ett par :)

Hon har gått från en "ny" yster 5åring i perfekt skick, till en nästintill veteranbil på 22 år.. fortfarande i ganska bra skick iofs, men ändå.

Själv har jag gått från en bilintresserad ungdom som var singel, jobbade, bodde hemma och brände typ alla pengarna på motorcyklar och bilar.. ..till en hårt arbetande familjefar med eget hus, för mycket prylar och för lite tid..


När man ringde toyota om delar på den tiden så var det mer "vad var det för bil sa du ? vi får nog beställa från japan", nu är det mer "Oj, en sådan gammal bil, jag vet inte om den delen fortfarande finns.." :/

Tyvärr står hon obesiktigad i garaget och ahr gjort så i flera år nu, detta beror mestadels på ett avgasläckage som jag TROR är i flexröret.

Bilen har ju ett rostfritt mongoose-system och att byta flexröret kräver ju nästan tigsvets, eller att man lämnar in..

..Och då jag äger fem bilar och två motorcyklar, och har två små barn, sjuk sambo och ett hus att ta hand om har inte tiden funnits..


Dock så känns det ju som att det är en bra anledning att köpa tigsvets :D
Senast redigerad av 1 Glenn, redigerad totalt 0 gånger.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

MScME
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av MScME » lör 18 aug 2018, 20:18:04

Haha, grattis! Vad roligt att du lyfter denna tråden igen, fick inte ihop matematiken riktigt innan jag insåg att den är från 2012 :D

Själv har jag bara haft min i tre ännu, men den kommer att bli ett livslångt ägande. Jag har därför aldrig haft privilegiet att kunna gå in på Toyota och beställa det jag vill ha, precis som du säger så skakar de på huvudet till nästan allt. Var inne i veckan och skulle ha 6 olika saker och kom därifrån med två...

Jag är dock jäkligt nöjd med att ha lagt rabarber på vad som måste vara två av väldigt få framskärmar kvar :thumbup:
Var inne för cirka två år sen och kollade om de hade någon GT-4 front, jodå den fanns, men valde att avvakta i det läget. Nu är den sopslut överallt, så jäkla korkat att inte skaffa den då :oops:
Min är i ok skick men hade gärna haft en ny fin.

Hur gick det med framskärmen, blev den fixad?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
BMW M550i Xdrive
Audi A7 3.0TDIQ
Porsche Panamera 4S

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 3995
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn » lör 18 aug 2018, 22:09:39

Nej, den är inte så mycket skadad dock, minns inte om jag postat biolder på det, men någon tog en sväng för tätt intill bilen och repade skärmen och tryckte till den lite, polerar man så syns det nog inte så mycket, men det är vansinnigt störande då bilen var buceklfri innan.

Försäkringsbolaget tyckte ju att självrisken var enorm när det gällde parkeringsolyckor där förrövaren smet, vilket var fallet, så jag orkade inte ens försöka.


Det som är mest fantastiskt är dock att under alla dessa år så har jag i princip bytt:

- Tändkablar (bilen började misstända först vid regn, sen alltid)
- dörrstopp förardörr (funkade men kärvade)
- bromsokskolvar höger fram (rostade fast TOTALT.. övriga såg som nya ut)
- Avgassystem (har originalsystemet kvar, men med hål i flexröret)

..Ja, och så olja, filter och slitdelar som bromsbelägg och lampor.

Och då har jag ändå kört ganska hårt med bilen, och jag tror jag kört den kanske 12k mil ? ..måste kolla upp det.

Fantastisk kvalitet på en bil som verkligen inbjuder till inspirerad körning.

Den där dagen för 16 år sedan valde jag egentligen mellan tre bilar..

Toyota Celica GT-Four ST205 1996 (kostade 149000)
Subaru Impreza GT 1995 (kostade 120000)
BMW M3 3.0 1995 (kostade 99000)

Egentligen fanns det en vit Celica GT-Four Carlos Sainz (för 79000) med också, men den hann säljas preciis när jag skulle titta på den.. Det var nog tur, för det var egentligen den som var mitt förstahandsval.

Dock åkte jag och provkörde ST205'an, och då var jag fast, efter det så var den "primärmålet", tyvärr hade jag bara sparat ihop 100k, och skulle få 30000 i inbyte för min ST165 (som jag hade innan), så det saknades 20k.. Det slutade dock med ett kort billån på 20k och ett år.

Jag är väldigt glad att jag inte valde imprezan istället och hade 10k över.. inte för att jag har nåt emot imprezorna, men det är en mycket smäckigare bil rent allmänt, inte lika snygg och inte alls lika skön att köra.. ..Dessutom gillar jag inte boxermotorer, och dom har ju inte alls samma hållbarhet som S-motorn.

..Dessutom, vad är en Impreza GT '95 värd idag ? ..långt mindre än en ST205.. å andra sidan hade jag nog bytt bil för länge sedan då.
/Glenn B - Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse).

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se

Skriv svar