Denna dagen för 10 år sedan.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Hornlund »

Trevligt, grattis i efterskott :thumbup:
Har också tänkt att få äga en ST205 någon gång, men som det ser ut nu ligger det tyvärr på ett tämligen oprioriterat stadie.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Hemiyoda »

Kul läsning! Jo ST205:or är verkligen trevliga, skulle tänka mig ha en om jag inte hade haft en massa annat skrot redan. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

Hurra hurra hurra,

Idag är det 16 år sedan jag och min svarta ST205 blev ett par :)

Hon har gått från en "ny" yster 5åring i perfekt skick, till en nästintill veteranbil på 22 år.. fortfarande i ganska bra skick iofs, men ändå.

Själv har jag gått från en bilintresserad ungdom som var singel, jobbade, bodde hemma och brände typ alla pengarna på motorcyklar och bilar.. ..till en hårt arbetande familjefar med eget hus, för mycket prylar och för lite tid..


När man ringde toyota om delar på den tiden så var det mer "vad var det för bil sa du ? vi får nog beställa från japan", nu är det mer "Oj, en sådan gammal bil, jag vet inte om den delen fortfarande finns.." :/

Tyvärr står hon obesiktigad i garaget och ahr gjort så i flera år nu, detta beror mestadels på ett avgasläckage som jag TROR är i flexröret.

Bilen har ju ett rostfritt mongoose-system och att byta flexröret kräver ju nästan tigsvets, eller att man lämnar in..

..Och då jag äger fem bilar och två motorcyklar, och har två små barn, sjuk sambo och ett hus att ta hand om har inte tiden funnits..


Dock så känns det ju som att det är en bra anledning att köpa tigsvets :D
Senast redigerad av Glenn den lör 18 aug 2018, 22:20:42, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av MScME »

Haha, grattis! Vad roligt att du lyfter denna tråden igen, fick inte ihop matematiken riktigt innan jag insåg att den är från 2012 :D

Själv har jag bara haft min i tre ännu, men den kommer att bli ett livslångt ägande. Jag har därför aldrig haft privilegiet att kunna gå in på Toyota och beställa det jag vill ha, precis som du säger så skakar de på huvudet till nästan allt. Var inne i veckan och skulle ha 6 olika saker och kom därifrån med två...

Jag är dock jäkligt nöjd med att ha lagt rabarber på vad som måste vara två av väldigt få framskärmar kvar :thumbup:
Var inne för cirka två år sen och kollade om de hade någon GT-4 front, jodå den fanns, men valde att avvakta i det läget. Nu är den sopslut överallt, så jäkla korkat att inte skaffa den då :oops:
Min är i ok skick men hade gärna haft en ny fin.

Hur gick det med framskärmen, blev den fixad?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

Nej, den är inte så mycket skadad dock, minns inte om jag postat biolder på det, men någon tog en sväng för tätt intill bilen och repade skärmen och tryckte till den lite, polerar man så syns det nog inte så mycket, men det är vansinnigt störande då bilen var buceklfri innan.

Försäkringsbolaget tyckte ju att självrisken var enorm när det gällde parkeringsolyckor där förrövaren smet, vilket var fallet, så jag orkade inte ens försöka.


Det som är mest fantastiskt är dock att under alla dessa år så har jag i princip bytt:

- Tändkablar (bilen började misstända först vid regn, sen alltid)
- dörrstopp förardörr (funkade men kärvade)
- bromsokskolvar höger fram (rostade fast TOTALT.. övriga såg som nya ut)
- Avgassystem (har originalsystemet kvar, men med hål i flexröret)

..Ja, och så olja, filter och slitdelar som bromsbelägg och lampor.

Och då har jag ändå kört ganska hårt med bilen, och jag tror jag kört den kanske 12k mil ? ..måste kolla upp det.

Fantastisk kvalitet på en bil som verkligen inbjuder till inspirerad körning.

Den där dagen för 16 år sedan valde jag egentligen mellan tre bilar..

Toyota Celica GT-Four ST205 1996 (kostade 149000)
Subaru Impreza GT 1995 (kostade 120000)
BMW M3 3.0 1995 (kostade 99000)

Egentligen fanns det en vit Celica GT-Four Carlos Sainz (för 79000) med också, men den hann säljas preciis när jag skulle titta på den.. Det var nog tur, för det var egentligen den som var mitt förstahandsval.

Dock åkte jag och provkörde ST205'an, och då var jag fast, efter det så var den "primärmålet", tyvärr hade jag bara sparat ihop 100k, och skulle få 30000 i inbyte för min ST165 (som jag hade innan), så det saknades 20k.. Det slutade dock med ett kort billån på 20k och ett år.

Jag är väldigt glad att jag inte valde imprezan istället och hade 10k över.. inte för att jag har nåt emot imprezorna, men det är en mycket smäckigare bil rent allmänt, inte lika snygg och inte alls lika skön att köra.. ..Dessutom gillar jag inte boxermotorer, och dom har ju inte alls samma hållbarhet som S-motorn.

..Dessutom, vad är en Impreza GT '95 värd idag ? ..långt mindre än en ST205.. å andra sidan hade jag nog bytt bil för länge sedan då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

Och idag är det 19 år sedan!

Tyvärr är den inte körd på 6 år :( startad några gånger men mer än så är det inte :(

Just nu har jag en jäkla massa andra bilar att ta hand om (7 totalt) men när jag gjort mej av med några är planen att
fixa avgassystemet på denna, besiktiga och sen polera upp den, då lacken oxiderat och så den där mindre skadan från bilen som touchade i.

Skinnklädseln behöver säkert lite kärlek med.

Dessutom skulle ju kamremen behöva bytas, den har inte sått så många tusen mil sen sist, men den är väl typ 15 år gammal vid det här laget.

Troligen ger jag mej på att byta den själv isåfall. Toyota säger ju att det tar 8h för en van mek med alla verktyg till hands, så det
lär väl ta några dagar att göra det själv..

Dessutom vill man ju gärna byta alla spännare och vattenpump när man ändå håller på, och då byter man ju kylarvätskan med.

Multiremmen behöver säkert också bytas.

Förr var ju planen att byta grenrör och DP, montera mätare och BC, men nu känner jag snarare för att återställa den till originalskick, med undantag för baklysena (facelift) och fälgar och TRD-beläggen. Finns risk att HKS-dumpen försvinner, och eventuellt byter jag tillbaka till original avgassystemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Johnny Blade »

19 år går tydligen fort.Det var över 19 år sedan jag besiktigade min "projektcarina" senast.Vad hände däremellan egentligen?
Att fixa tillbaka GT4'an till originalskick tycker jag verkar vara en smart plan.
202'an och Fieron då? är dom i bruk?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

Ja, det känns inte som det var 19 år sen jag köpte bilen, eller 6 år sen jag körde den :/

Bilen var ju 6 år gammal när jag köpte den, och om fyra år blir den skattebefriad.. wtf..

Bilen är ju relativt original så det känns bättre att återställa den, ska man ha nåt att rejsa med är det ju bättre att köpa nåt nyare. (En GT86 eller en Yaris GR kanske), men JDM-lysena bak är så snygga så dom får sitta på, men jag har ju originalen kvar iofs.

En vänsterstyrd ST205 med facelift är ju verkligen inte vanlig, speciellt inte i originalskick. Min har även väldigt lite rost, vilket beror på att den bara gått två vintrar i sverige, och stått i garage mycket de senaste 10 åren.

Det enda som egentligen hindrar att jag besiktigar den är avgasläckaget, jag är lite osäker på var det läcker men troligen flexröret.

..Sen var det ju det där med kamremmen som sagt.

Dom andra bilarna.. ST202'an är en sorglig skepnad.. :( den behöver ju en hel del delar för att komam tillbaka på gatan, nu skulle jag ju få köpa det av MScME som har en ST202 för delplockning, men det har vi pratat om i över 3 år och aldrig kommit till skott (minst lika mycket mitt fel dock) , sen är den ju rätt rostig med.

Å andra sidan är svensksålda ST202 jäkligt ovanliga också numera, och just svenksåld är en STOR skillnad efterssom dessa har den underbara 3S-GE motorn med 175hk som går som en dröm.. dessutom diffbroms, ST205'an shjulupphängning och de stora bromsarna. Jag har ju kört flera ST (med lilla motorn, utan diffbroms och små bromsarna) och det är ju som två helt olika bilar.

Fieron.. blir irriterad bara jag tänker på den, jag fick den av farsan, la ner en massa arbete på att få bromsar, el och allt att fungera efter att den stått i typ 10 år, besiktigade den och sen på väg hem från besiktningen började den gå kasst.. jag har bytt en massa grejer, lagt ner SÅÅÅ mycket tid på den och även en hel del pengar, och jag har kört den totalt under 10mil på tre år. Har otroligt svårt att motivera mej att lägga mer energi på den när den motarbetar mej maximalt hela tiden. ..Möjligen skruvar jag ihop det som måste och försöker sälja den som den står, iaf om jag får nåt hyfsat bud så jag iaf får tillbaka pengarna och lite för all tid.

Sen har jag ju som sagt 7 bilar totalt, förutom dom ovannämda så två fungerande besiktigade 9-5 Aero, en 9-5'a till (2.0t) som troligen ska skrotas, och sopeln som jag bara ska försöka få igenom en besiktning och sen sälja.

..Sen tre motorcyklar varav EN är besiktigad och körbar :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

Jsut ja, för att krångla till allt blev det ju en paus i allt bilmeckande på över ett år när jag och min dåvarande tjej gick isär och hon tyckte att hälften av alal bilarna var hennes, och att JAG skulle fixa dom så vi kunde sälja dom och dela på pengarna, det tyckte förstås inte jag, och hävdade att om JAG lägger tid och pengar på att fixa dom ska väl ändå jag ha nån ersättning för det, men det skulle jag tydligen INTE.

Tillslut kom vi i alla fall fram till ett bodelningsavtal som var ganska kasst, men som i alla fall klart och tydligt säger att huset är mitt och alla bilarna är mina, tyvärr fick jag ju ta ett gasnka fläskigt lån för att lösa ut henne till en alldeles för hög kostnad, men tillslut ORKAR man inte med tjafset och osäkerheten, man vill veta att man äger huset man bor i osv.

Det var därför jag inte har fixat igång den svarta Aeron förräns denna sommaren tex.


Jag säger bara det, bli aldrig sambos, och OM ni nödvändigtvis ska bli det, skriv för i helvete ett samboavtal först, annars kommer hon att hävda att allt som du betalat under hela tiden till hälften är hennes, och när du inte håller med kommer det en stämning i brevlådan.. trust me, det spelar ingen roll hur snäll du tyckte hon (eller han..) var under erat förhållande, och alla muntliga löften, en separation tar fram det allra allra sämsta ur människor.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

Och idag är det 20 år sedan.

helt otroligt, mycket har hänt i livet sen dess..


Jag såg dessutom nån instagrampost där nån gjorde en "artikel" om ST205 och sa att "köp en nu, dom är ofta förbisedda idag men är en klassiker som kommer att "skyrocket".. kanske får behålla den ett tag till då :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar