Denna dagen för 10 år sedan.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

För tio år sedan var jag vid den här tiden på dagen på väg till örebro i min röda ST165 tillsammans med min
dåvarande flickvän, med mej hade jag en bankcheck, ett kuvert med kontanter och glatt humör.

När jag kom fram till örebro försökte jag ringa en person, det gick inte så bra men när han tillslut svarade
så visade det sej att han var ute och spelade golf och hade missat tiden, nåväl, 45min försenade så kommer
det nån SUV insladdande på parkeringen och han hoppar ur och ber oss följa efter bilen, det gör vi och vi kommer
in i ett gammalt villaområde och där parkerar vi utanför ett gammalt hus, utanför huset står en glänsande svart Toyota
celica GT-Four från 1996, den enda jag sett i mitt liv. Jag går runt och kollar att den ser bra ut men jag har ju
sett den förut, två veckor tidigare när jag även provkörde den.

Vi går in och killen, som representerar "bilfirman" "LaserGames HB" presenterar oss för sin mamma som bjuder på fika,
medans vi fikar så går han igenom köpet och jag skriver över min ST165 på honnom, skriver över bankchecken och ger
honnom kuvertet med pengarna, sen skriver jag på ägarbeviset på den svarta celican.

Vi fikar klart, skakar hand, och sedan kör jag hem i min "nya" bil, den var då inte ens sex år gammal och i nästintill nyskick,
inte en rostfläck, inte en buckla, inte ett dörruppslag, allt fungerade och den luktade till och med nästan nytt.

Sen kör vi hem och jag njuter av bilen hela vägen, jag har även tagit ledigt från jobbet på måndagen för att bara nöjesköra,
vilket min mamma och flera vänner tycker är helt vansinnigt, men det var det värt, hela måndagen kör jag bil utan mål :)

Det är alltså den svarta ST205'an jag fortfarande äger som det handlar om, idag är det exakt 10 år sedan jag köpte den,
jag har aldrig ägt någon annan bil så länge, och jag har nog aldrig gillat en bil så mycket heller, varken vid köpet eller
under ägartiden så att säga.

På 10 år händer det ju en del, redan andra veckan jag hade den får jag dörruppslag, svenskar är fan dumma i huvudet
på parkeringar.. även mina andra bilar har dörruppslag överallt :( ..jag kör också bilen som vardagsbil till och från jobbet
i flera år, inklusive vintrar, och det sliter ju ganska hårt på den, idag är den inte rostfri längre, dessutom blev den lätt
påkörd på en parkering förra året.

De senaste sex åren har jag dessutom bott i lägenhet, då har bilen stått parkerad långt bort så det har inte blivit så mycket
körande tyvärr, nu bor jag ju i hus så det har blivit mer, men inte så mycket som jag skulle vilja. Livet var på många sätt
lättare för 10 år sedan, då brände jag HELA sparkapitalet, allt på lönekontor plus ett banklån på 20k för att köpa en bil för
149000:-, det skulle aldrig fungera idag när man har hus, sambo och alldeles för mycket fasta utgifter.

När jag köpte bilen så räknade jag kallt med att saker skulle gå sönder, en prestandabil som är 6 år gammal och med mej som
förare (jag brukar köra ganska "aktivt"..) är ju som att be om höga driftskostnader, det var inräknat i budgeten, en bil
är ju inte bara ett transportmedel utan mycket en leksak resonerade jag, det får kosta helt enkelt.

Det kom ju dock lite på skam, under dessa 10 år och typ 9000mil så har den gått läskigt felfritt, jag har i princip bara bytt
ut alla tändkablar och renoverat ena bromsoket fram (själv, typ 500:-), resten är lampor och lite plastclips. helt fantastiskt.


En kul grej är ju att bara nån vecka efter jag köpte bilen började det bli svårt att växla, det var riktigt bökigt att få i vissa växlar
och jag kände ju att "nu har jag blivit blåst, växellådan är kass!", och på den tiden var ju dessa bilar väldigt ovanliga, jag
var den enda svensken i TCS som hade en, jag visste ingen annan i sverige som hade nån, de flesta hade inte ens sett nån.
Även i england var dessa bilar väldigt dyra då dom inte blivit dyra att äga i japan än (för det är ju då engelsmännen importerar dom)
så att få tag på en ny låda var ju inget jag kände för.

Nåväl, av nån anledning öppnade jag upp mittkonsolen och vad ser jag då ? jo när jag köpte bilen hade förra ägaren i tyskland
precis bytt stereo och satt in nåt billigt junk.. när man hade gjort dert hade man lämnat kablar hängande löst med kontaktstycken
på, dessa kontaktstycken hade förstås hängt ner i.. just det, växellänkaget, eller snrare växelmekanismen, jag såg hur misshandlade
kontaktstyckena var och tänkte "..Kan det vara.. ?" och buntbandade fast dom, ja mycket riktigt, efter det har det aldrig varit
svårt att få i en växel :)


Vet inte om nån orkade läsa såhär långt, jag babblar mest på, men jag ville i alla fall uppmärksamma att det var 10 år idag :)
Jag älskar fortfarande att köra bilen, och har ingen lust att göra mej av med den.

Jag gillar ju verkligen karossmodellen (T20), och har gjort ända sen jag såg den första gången, och det var ju en anledning
att jag köpte en till T20-celica, en GT, alltså ST202, och har som vardagsbil. ..Och det finns inget bättre trim, när man är
van att köra ST202'an och sen sätter sej i ST205'an i samma körställning så känns det som att den går så inåt helvete :)
den har ju ca 50hk mer, så det är väl naturligt kanske :) ..kör man ST205'an mycket så blir det ju inte riktigt samma sak,
även om den kanske inte känns trött så skulle man ju gärna ha lite mer pulver :)


Nåväl, en stor KRAM till min kära ST205 idag :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av JohanRocker »

otroligt kul skrivet du! Underbar läsning. Men 67hk mer än st202an har själv ägt en ST202a ,ST205a, ST165 och idag äger jag ju en ST185 Carlos Sainz plus bruks bilen ST185.

Kan garantera dig att Jag hade samma lycka när jag satt i min svarta ST205a för första gången som jag var nere och provkörde i Åmål då fick jag inte ta hem den samma dag.
Vi gjorde upp affären en vecka senare efter jag jag lämnat över nycklarna till min ST202 med en tår i ögat men jag fick ju min dröm bil ST205an jag satt med ett leende på läpparna hela vägen hem ca 40 mil så otroligt grym lycka. Det var som att ta körkort och få jobb för första gången. Det var då över 7 års sedan saknar den men en original får man väl skaffa i framtiden!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av KACE80 »

Oj vilken trevlig läsning Glenn!
Sitter fortfarande här och småler :D

Grattis är väl det minsta man får säga, jag är "nästan" lika glad som dig över att äga min MR2 men men du har haft bra mycket mer flyt med din :thumbup:

Anton
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Glenn »

Ja det har du rätt i, räknade snett, åt fel håll dessutom :) GT'n är ju egentligen hyfsat pigg den med, men inte i jämförelse.


Jag känner fortfarande glädje när jag kör bilen, kanske lite beroende på att jag inte kör den så ofta längre, men det känns verkligen som att "komma hem".

Tyvärr ska vi ha gäster hemma idag, annars hade jag tagit en tur ikväll bara för att :)


..Sen så ska jag frösöka fixa lite grejer på bilen i vinter sen, TRD-belägg fram, andra blinkers, ett litet hatthylleprojekt, montera Apexi RSM, och ja, jag skulle verkligen behöva göra nåt åt höger framskärm som nån idiot skrapade i och smet från platsen :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JohanRocker
Inlägg: 1494
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Land (Country): Sverige
Kontaktperson: Johan
Ort: NYK

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av JohanRocker »

Glenn skrev:Ja det har du rätt i, räknade snett, åt fel håll dessutom :) GT'n är ju egentligen hyfsat pigg den med, men inte i jämförelse.


Jag känner fortfarande glädje när jag kör bilen, kanske lite beroende på att jag inte kör den så ofta längre, men det känns verkligen som att "komma hem".

Tyvärr ska vi ha gäster hemma idag, annars hade jag tagit en tur ikväll bara för att :)


..Sen så ska jag frösöka fixa lite grejer på bilen i vinter sen, TRD-belägg fram, andra blinkers, ett litet hatthylleprojekt, montera Apexi RSM, och ja, jag skulle verkligen behöva göra nåt åt höger framskärm som nån idiot skrapade i och smet från platsen :(
Glädjen kommer varje gång! illa du bara att ta tag i det! :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Swecap »

Mycket trevlig läsning :thumbup:
Grattis på er!!!
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Neblade »

Kul att läsa!! :)
Grattis till er båda! ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av cheetah1 »

Ja må ni leva! :thumbup:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Fnys »

Jättetrevlig läsning och grattis! :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Denna dagen för 10 år sedan.

Inlägg av Dale »

:) :clap: :thumbup:
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar