Köpråd Avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Hiawatha
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 17:42:13

Köpråd Avensis

Inlägg av Hiawatha » tis 14 aug 2012, 17:56:03

Hej på er!
Ny här på forumet pga funderingar på att skaffa toyota igen och då ligger intresset på en Avensis.
Kör idag en hemskt opålitlig Saab 9-5 Aero som jag fullkomligt hatar för fulla muggar!
Hade förr en Rav4 som jag va väldigt glad för men pga liten knodd med diverse tillbehör så lockar nu Avensisen då :)
Det gäller alltså karossen som kom -03 (?) och framåt. Har en budget på ca 80 skulle jag säga.
Vilken Motor är att föredra bland bensinarna?
Är hemsk sugen på Automatare och har förstått att det då är 2.4 som gäller om man ska ha 5-stegad låda, Stämmer det ?
Är den att föredra mot en 4-stegad låda eller vad det nu sitter i 2.0 ?
Vad ligger dessa bilar på för varvtal i stadiga 110 km/h ?
Vilken motor ter sig bäst med just automatlådan ?
Är Automatlådorna kanske onödigt törstiga mot dem manuella ?
Många frågor man vill ha svar på innan man börjar leta alltför mycket så hoppas ni kan hjälpa mig lite :)
Ber om ursäkt om tråden redan finns, har hittnat liknande men inte med svaren på det jag frågar nu.

Mvh

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3602
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av Dale » tis 14 aug 2012, 19:57:39

Hej och välkommen

Var själv spekulant på en sån i mitt tidigare liv. 5-stegs automaten och 2,4 litersmotorn är en fin kombination. 4-stegaren i 2,0 litersmotorn är naturligtvis fin med men där hade jag nog föredragit manuell ist. Var ute efter en stor motor och manuell. Fick den uppfattningen att det inte var sån stor skillnad i bränsleförbrukning mellan automatarna. För min del slutade det med en 2008 med 2,2 liters diesel på 177 hk. Det enda jag ångrar mitt val är att nu när man dragit på sig husvagn får man bara dra 1300 kilo mot 1400 kilo på bensinarna men de lär bli bilbyte framöver.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Hiawatha
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 17:42:13

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av Hiawatha » tis 14 aug 2012, 20:15:21

Dale skrev:Hej och välkommen

Var själv spekulant på en sån i mitt tidigare liv. 5-stegs automaten och 2,4 litersmotorn är en fin kombination. 4-stegaren i 2,0 litersmotorn är naturligtvis fin med men där hade jag nog föredragit manuell ist. Var ute efter en stor motor och manuell. Fick den uppfattningen att det inte var sån stor skillnad i bränsleförbrukning mellan automatarna. För min del slutade det med en 2008 med 2,2 liters diesel på 177 hk. Det enda jag ångrar mitt val är att nu när man dragit på sig husvagn får man bara dra 1300 kilo mot 1400 kilo på bensinarna men de lär bli bilbyte framöver.
På en 9-5 ? Isf duckade du en riktig kanonkula! :)

Dieseln verkar fin som bara den, fast då hamnar det över budget tyvärr.
Varför är den automataren att föredra? Växlar den finare ?
Vad hamnar dessa på i för varvtal på motorvägen ungefär?
I Rav4:an varvade man ju sönder stackaren det var det som jag tyckte minst om med bilen tyvärr.

Användarvisningsbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3602
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av Dale » tis 14 aug 2012, 21:39:34

Hiawatha skrev:På en 9-5 ? Isf duckade du en riktig kanonkula! :)

Dieseln verkar fin som bara den, fast då hamnar det över budget tyvärr.
Varför är den automataren att föredra? Växlar den finare ?
Vad hamnar dessa på i för varvtal på motorvägen ungefär?
I Rav4:an varvade man ju sönder stackaren det var det som jag tyckte minst om med bilen tyvärr.
Nej inte en Saab. En Avensis bensinare. ;-)

Gillade 2,4 litersmotorn men vela ha en manuell och det fanns inte. Den 5 stegade automatlådan gör antagligen att man får ner bränsleförbrukningen något. Dessvärre minns jag inte riktigt varvtalen men en Rav4 är växlade lägre så den varvar mer. Var spekulant på en Rav4 med 2,4 liters motorn med. Det var en import från Canada. Den försvann innan jag han titta på den. :-(
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd
Galleri
http://www.teamymse.net
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
KGK-Wibe-Clas Ohlson-TeliaSonera mfl...

This message was made of 100% free and recycled electrons.

Användarvisningsbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av Hornlund » ons 15 aug 2012, 21:33:38

Ett tips i all välmening, om du inte har en helt spikad budget. Titta på den senaste generationen som kom 09 istället.
Jag var själv i samma tankebanor, fast tittade efter en 1,8 bensin från 05 & fram. Men gjorde "misstaget" & testade en 09 oljebrännare istället. Sen var det inte så mycket att fundera på, mer än om det var värt skillnaden i pris eller ej.

I min mening är det väldigt stor skillnad mot den äldre, speciellt om du är lite längre kommer du att uppskatta en gen3.

Enda nedsidan som jag ser det är att den blir dyrare, men den lär å andra sidan hålla andrahandsvärdet högre ett tag till. Så svårt att räkna på det totalt sett innan du vet hur länge du planerar att ha bilen. Jag tänkte att åren går fort, & lär uppskatta en betydligt bättre bil längre.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.

Hiawatha
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 17:42:13

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av Hiawatha » sön 26 aug 2012, 21:38:46

Hornlund skrev:Ett tips i all välmening, om du inte har en helt spikad budget. Titta på den senaste generationen som kom 09 istället.
Jag var själv i samma tankebanor, fast tittade efter en 1,8 bensin från 05 & fram. Men gjorde "misstaget" & testade en 09 oljebrännare istället. Sen var det inte så mycket att fundera på, mer än om det var värt skillnaden i pris eller ej.

I min mening är det väldigt stor skillnad mot den äldre, speciellt om du är lite längre kommer du att uppskatta en gen3.

Enda nedsidan som jag ser det är att den blir dyrare, men den lär å andra sidan hålla andrahandsvärdet högre ett tag till. Så svårt att räkna på det totalt sett innan du vet hur länge du planerar att ha bilen. Jag tänkte att åren går fort, & lär uppskatta en betydligt bättre bil längre.
Nej den är inte av intresse tyvärr. Jäkligt fin annars!
Har satt tak på ca 70 måste ha pengar till annat tyvärr.
Ingen annan som jämfört 2.0 mot 2.4 lite mera ?
Är jäkligt sugen på automatare men tycker 4-stegs låter lite oroande där i 2.0:an.
Är det varvtalet som blir lidande på motorvägen då?
Annars går väl inte 2.4:an så mkt rappare skiljer ju strax under 20 hästar om jag inte minns fel.

Mvh

GT4-R
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av GT4-R » tis 28 aug 2012, 19:09:11

Växellådan är det sämsta som finns på en evensis 2.0a Nää gå på 2,4 om det är auto du vill ha. À bara grejen att 4vxl lådan inte vxl upp till fyran innan ett visst antal grader på oljan. Kall bil,ut på 90 väg bääää i 2 km sen dunk går fyran i.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu tiguan 2014 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016

jishi
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 25 jun 2012, 12:47:04
Bilmodell: Prius G3
Årsmodell: 10

Re: Köpråd Avensis

Inlägg av jishi » tor 13 sep 2012, 23:40:52

Körde en -08:a (2.4, automat) som taxi i ett år, och det var min farsas bil. Tror den brukade ligga runt 1.1-1.2 l/mil när min farsa körde på dagarna (stadstrafik främst), men när jag körde kvällar/nätter med lite mindre köer och lite mer landsvägar, så kunde jag krypa ner mot 0.85-0.9 på en tank.

Lite tips:

Topplocket strulade efter ca 20 000 mil. Jag vet inte om det var otur eller om det är en svag punkt, men de bytte iaf topplock på bilen vill jag minnas. Tror växellådan kan ha rykt också vid ca 24 000 mil, men är osäker om jag blandar ihop det med en annan bil.

Klimatanläggnigen började också väsnas ganska mycket, lät som att den försökte reglera luftflöden kontinuerligt. Hade sama fenomen i min Lexus, vet inte om det är normalt. Sänker man ett par grader brukar den sluta, för att den inte försöker kompensera hela tiden.

Annars var det en trevlig bil, kanske lite små säten om man är lång. Jag är 178 cm och tyckte det var okej, me en V70 funkade ju bättre att köra 8-10 timmar om dagen med :)

Skriv svar