Avensis + husvagn

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Avensis + husvagn

Inlägg av Dale »

Jaha, dyr sommar de här med. Råkade skaffa mig en begagnad husvagn. Dragbilen är en Avensis 2008 med 177 hk motorn. Husvagnen är en Solifer S3 2003 med totalvikt på 1300 kilo. Precis så mycket som Avensisen får dra.
Det blev kärringstopp å massa dyr diesel å lätt att glömma vagnen. Jag som tyckt att dieseln varit stark på låga varv men jösses vilka kärringstopp man orsakade innan man lärt sig. Dieseln har ju en vridmomentskurva som nästan är kubisk. Klent under 2000 varv och inget över 3000 varv. Sen att ligga på fyrans växel och varva i 80 för på femman orkade knappt kärran på plan väg. Första svängen drog kärran över 1,2 liter milen.
Suck tänkte jag. Spotta i nävarna och börja forska (för det heter väll så när man inte vet vad man håller på med?).
Efter över hundra mil exprimenterandes eller nått och en massa tankingar så jeklar va fint de går. Peta in femman å farthållaren på 87 km/t tuffade det lilla tåget backe upp och backe ner och höll sig runt 0,8 med takbox, familj och vagn bakom. Kör jag på fyrans växel så drar bilen mer oavsett jag låg på 80 eller strax under 90. Lika så om man försöker köra på sjätte växeln i 90. 400 NM i dragläge är starkt. Det är väldans lätt å köra för fort. Råkade komma upp i 120 km/t ett par gånger när omkörning av diverse frigolitlådor och större truckar kröp runt 60 upp för backarna. Vagnen känns knappt. Olaglig eller följer man bara trafiken? Mmm. Går tydligen typa vagnen så man kan köra 130 km/t i Frankrike bland annat men här i Sverige är det 80 som gäller. Tufft med ett 130 märke bak på vagnen. ;-)
En annan sak är ju jösses vad mjuk bakvagnen är. Vet att Carinan var det men ska de fortsätta så lär det bli en Rav4, LC eller nått framöver.

Kort fråga till er som drar nått med era Toyotor: Hur upplever ni dom som dragare?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Avensis + husvagn

Inlägg av Hornlund »

Ja det krävs lite forskning innan man hittat de optimala växlarna i rätt farter. Vi har inte monterat något drag på vår snåldiesel än, men kroken är köpt. Så får återkomma med det. Men senaste RAV4 med minsta diseseln tycker jag drar fint. Har bara kört lättare släp än din vagn, men det märks nästan inte av. Framförallt vintertid susar det på fruktansvärt fint med fyrhjulsdriften!

Men en LC torde vara en fröjd att dra större vagnar med, satsa på en sån (fast förbrukningen lär nog stiga ett par snäpp) :thumbup:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis + husvagn

Inlägg av Dale »

Vet en som har börjat köra en 1500 vagn bakom en Rav4 2006 (generation 2) med 116 hk dieseln och det går kanonbra tydligen. Dock har vi inte hunnit byta erfarenheterna ordentligt så hur det gått mer än kanonbra vet jag inte. :-)

Ja just ja, bakdörren tar i kulhandsken på vagn så komma in där lär man koppla loss vagnen. Den konstruktionen har Toyota inte lyckats med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Avensis + husvagn

Inlägg av Johnny Blade »

Dale skrev:Ja just ja, bakdörren tar i kulhandsken på vagn så komma in där lär man koppla loss vagnen. Den konstruktionen har Toyota inte lyckats med.
Det är just den detaljen som polarn stör sig mest på med sin 96'a.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Avensis + husvagn

Inlägg av SHySwe »

Att byta från bensindragare till diesel är knepigt, oavsett märke.
Jag trodde att Focusens dieselvrid skulle funka bättre än med Saaben, men växlarna ligger helt fel för 80km/h och 1220kg. Men i 95 var det inte så illa trots bara 115 hästar...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Avensis + husvagn

Inlägg av Dale »

Johnny Blade skrev:
Dale skrev:Ja just ja, bakdörren tar i kulhandsken på vagn så komma in där lär man koppla loss vagnen. Den konstruktionen har Toyota inte lyckats med.
Det är just den detaljen som polarn stör sig mest på med sin 96'a.
Och det är likadant fortfarande. Hinner dom med ett 20 årsjubilé tro?
srylul skrev:Att byta från bensindragare till diesel är knepigt, oavsett märke.
Jag trodde att Focusens dieselvrid skulle funka bättre än med Saaben, men växlarna ligger helt fel för 80km/h och 1220kg. Men i 95 var det inte så illa trots bara 115 hästar...
Att byta från Avensis diesel till lätt skrämd GT-Four är knepigt med. Slog mig just att 80 km/t e inge bra oavsett kärra. Dom bilarna jag kört så tycker jag att 50, 70, 90 och så vidare känns bättre. Vanesak eller inbillning? Alla är vi olika. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar