Varning för fågelexkrementer

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Varning för fågelexkrementer

Inlägg av cheetah1 »

Postade ett identiskt inlägg på Subaruforumet jag är med på, men den här varningen kan nog vara på sin plats även här.

Jag har aldrig tagit varningarna om att man ska tvätta bort fågelskiten från bilen omedelbart på särskilt stort allvar. Har aldrig fått några problem förr i världen när det har suttit kvar ett tag, så jag har inte brytt mig nu heller.

Men nu fick jag en ca 5 cm stor blaffa på hörnet av motorhuven, och antingen måste den fågeln ha ätit chili eller så är lacken ovanligt känslig på Subarun, för hur jag än gnuggde med polermedlet fick jag inte bort den gula ring som bildats. När jag sen gick in på nära håll med vaxet fick jag syn på att det är en synbar förändring i strukturen på klarlacken. Avföringen har helst sonika frätt sönder ytan på lacken!

Så har ni nåt fågelkräk som ger sig till att göra sina behov på din stackars bil, så se för fan till att tvätta bort det snarast möjligt!

Följande bild är tagen efter grundlig tvätt med avfettning samt polering och vaxning med Sonax produkter. Gick på fläcken extra hårt med polishen, men icke att det hjälpte. Bilden är tagen i kvällsljus, därför är den lite mörk och lite blåaktig.
Bild
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Varning för fågelexkrementer

Inlägg av Glenn »

Jag har ett märke på taket på ST205'an som ser frätt ut, efter en fågelskit, så det kan nog bero lite på vad fågeln ätit..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Varning för fågelexkrementer

Inlägg av Zerocool »

Subaru har börjat slarva med sina billacker, de är i tunnaste laget, lite synd när bilen i övrigt är mycket bra, har en jobbar kompis som köpte en ny Subaru förra året och han har jätte problem med lacken, han får hundratals små stenskott, och lite större flagor har släppt lite här och där. Alltså det är katastrof på hans bil, han har kämpat mot Subaru med gav tillslut upp efter att de fnäst av han, verkar som Subaru har för bra rykte så att de inte bryr sig om alla kunderna längre.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Varning för fågelexkrementer

Inlägg av Hemiyoda »

Holy crap! :thumbdown: :thumbdown:
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Varning för fågelexkrementer

Inlägg av PierreW »

Det sägs att Toyota har ett labb nånstans där dem låter fåglar skita på lackerade detaljer för att få färg som motstår just skiten.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Varning för fågelexkrementer

Inlägg av Panneldarn »

PierreW skrev:Det sägs att Toyota har ett labb nånstans där dem låter fåglar skita på lackerade detaljer för att få färg som motstår just skiten.

:thumbup:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varning för fågelexkrementer

Inlägg av Fnys »

Jättetråkigt!
Har varit rätt kvick vad gäller fågelskit på bilen men inte alltid... från och med nu gäller alltid!

PS: Funderade ett tag på att börja driva en lag om fri skjutning på björktrastar då dom är för jäkliga på att skita på bilar och just på MIN röda bil! :evil:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
linblekinge
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:10:16
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 2007

Re: Varning för fågelexkrementer

Inlägg av linblekinge »

samma på min corolla , så reklamem ljuger ...

http://www.resume.se/Global/Resume/nyhe ... elbajs.mp3
Skriv svar