Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Ddr336
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 00:53:01
Bilmodell: Toyota Celica GTI 16v
Årsmodell: 90

Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Ddr336 »

Tjenare alla Toyota´re, gjorde ett konto här för att se om ni kanske var kunniga nog för att hjälpa mig.

För ett par veckor sen köpte jag en Toyota Celica, väldigt fin helt rostfri, grymma fälgar och taklucka och sådär och det kändes som en riktig najs bil som inte var allt för dyr. 12500 gav jag för övrigt.

Iallafall så var jag rätt så ivrig som vanligt när jag köper bil så jag köpte den hyffsat fort när jag väl kom dit, men nu när jag har kört lite och verkligen testat vad den går för så har ja märkt att den är !Ovanligt Slö! för att vara en GTI med närmare 160hk.
Jag har kört en Celica förut, dock inte importad om det spelar någon roll, och den var faktiskt bra mycket piggare.
Har testat och maxat den också och det är omöjligt att komma över 165km/h och vad jag har förstått så ska man ju iallafall kunna få upp dom i 220..

Det låter också rätt så lite men det flåsar ju på bra om man står bakom och känner vid ljuddämparen samtidgt som nån gasar så avgasröret kan jag inte tänka mej att det är igensatt på nåt sätt..

Har bytt från luftburk till sportluftfilter, bytt olja i motorn, kollat så tändstift och tändkablar ser bra ut men det har inte gett nåt.


Iallafall vore hemst tacksamt om någon tog sig tid o läste och gav mig förslag på vad det kan bero på!

MVH
Senast redigerad av Ddr336 den tis 19 jun 2012, 20:43:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Glenn »

Jag tror iofs också att det är nå fel på den, men vilken motor har du ? ..är det en 5S-FE så är den nog ganska slö jämfört med dom svenska som hade 3S-GE.

bilprovningen har ju tabbat sej förr med sånt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Dale »

Låter ju som de e nått fel på den ja. Den fanns väll även med en 1,6 liters motor. Ifa den är dekaltrimmad. Borde ju stå på motorn annars så skicka upp en bild så vi får se. E de en GTi så bör det vara en 3S-GE.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Glenn »

Just det, den snikigaste motorn är nog en A-motor precis som i St202 kanske ?

Annars, har du kollat om det finsn felkoder lagrade ? ..tänds motorlampan när du slåtr på tändningen och släcks sen ? (bara så inte nån kopplat ur den)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ddr336
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 00:53:01
Bilmodell: Toyota Celica GTI 16v
Årsmodell: 90

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Ddr336 »

Glenn skrev:Just det, den snikigaste motorn är nog en A-motor precis som i St202 kanske ?

Annars, har du kollat om det finsn felkoder lagrade ? ..tänds motorlampan när du slåtr på tändningen och släcks sen ? (bara så inte nån kopplat ur den)

Motorlampan tänds som den ska, jag vet inte riktigt hur man kollar felkoder, antar att jag får åka till en verkstad om jag ska kolla det.

Lägger upp en bild på motorn nu iallafall
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Pugho »

Glenn skrev:Just det, den snikigaste motorn är nog en A-motor precis som i St202 kanske ?
ST202 har väl en 3S-GE... Till skillnad från AT202 som har en 7A-FE.. ;)

Ett sätt att känna igen en snikcelica är att räkna hjulbultarna. GTI har fembultat och STI har fyra. STI har även trumbromsar bak och inga elhissar till fönstren..
____________________________
Mikael Cedergren
Ddr336
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 00:53:01
Bilmodell: Toyota Celica GTI 16v
Årsmodell: 90

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Ddr336 »

Jag har elhissar och 5bult. Men ja vet inte kom bilderna på motorn upp? Gjorde edit i tråden och tog bifoga men jag ser inga bilder..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Glenn »

Pugho skrev:
Glenn skrev:Just det, den snikigaste motorn är nog en A-motor precis som i St202 kanske ?
ST202 har väl en 3S-GE... Till skillnad från AT202 som har en 7A-FE.. ;)

Ett sätt att känna igen en snikcelica är att räkna hjulbultarna. GTI har fembultat och STI har fyra. STI har även trumbromsar bak och inga elhissar till fönstren..
Jag tänkte skriva T20 men det blev fel i farten. :)

I gengäld kan jag påpeka att på T20 är även snikcelicorna fembultade ..på T18 är dom däremot fyrbultade precis som du skriver. (och har trummor bak tror jag ?)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Ddr336
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 19 jun 2012, 00:53:01
Bilmodell: Toyota Celica GTI 16v
Årsmodell: 90

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Ddr336 »

Här har ni bild, hoppas ni kan tyda nåt utifrån dom! Håller på och sätter tillbaka luftburken när ja tog bilderna därför slangen sitter snett så tänk inte på det =)

http://imageshack.us/photo/my-images/842/img2322u.jpg/
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota Celica GTI -90 Import, inte tillräckligt pigg?

Inlägg av Johnny Blade »

GTI .3S-GE. 156Hk.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar