Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
d_sundsvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 12:28:14
Årsmodell: 0

Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av d_sundsvall »

Hejsan !

Jag har kikat runt lite på forumet ang. köpråd för avensis utan att hitta ngt riktigt bra, men jag kan vara dålig på att söka kanske :). Jag är intresserad av en kombi typ -05 till -08. och undrar nu hur dessa är ?
Jag hade en kollega som ägde en 1,8 -03, den var han nöjd med tills den började dra mycket olja.. Är det ett vanligt problem med dem?

Jag har provat en 2,2 D4D och den gick bra ! Hur ofta skall de servas ?
Några uppenbara svagheter med dessa dieslar ?

Jag har skippat 2,0 bensin pga den verkar dra mycket bensin, stämmer det ?
Jag har även skippat 2,0 diesel pga att den var för lik 2,2D förbrukningsmässigt.

Ser fram emot svar trots lite rörigt mail :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av cheetah1 »

Tror ärligt talat inte att du märker nån skillnad i förbrukning mellan 1.8 och 2.0 bensinare. Tror vår 1.8 drog mellan 0,70-0,75 och vår 2.0 drar mellan 0,70-0,80. 2.4 däremot ska vara ordentligt törstig enligt specen, uppåt litern blandat..

1.8 (1ZZ-FE) har problem med att dom tidiga drar olja på grund av ett fel i blocket, och 2.0 har istället problem med att topplocksbultarna rensar gängorna i blocket. Det gäller helt sonika att hitta bilar där dessa poblem äråtgärdade. Oljeproblemet är löst på dom senare ZZ, hur dom har gjort med bultproblemet på AZ vet jag inte, det får nån annan svara på.

Dieslarna kan jag inte så mycket om, tyvärr, så det får nån annan fylla på med.

Serviceintervall är 1500 mil med en liten mellanservice varannan gång och en stor fullständig (betydligt dyrare) service varannan gång. Ingen av bilarna du är spekulant på har mig veterligen rem, så där slipper du en utgift.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av Dale »

Jag kan fylla i med lite 2,2 D4D. Har en sån med 177 hk motorn och 6 petad manuell. Finns 150 hk å automat med. Bara tanka å åka. Service är som föregående skrivare. 1500 mils intervall med en liten service mellan en stor. Förbrukningen ligger runt 0,7 hur än jag kör. En annan guldfiness är att det är en 5,5 kw dieselvärmare i bilen som med enkla medel går att fjärrstarta så kärran är varm och fin vintertid. Den slår alla elektriska motorvärmare och kupefläktar som finns. ;-)

De tråkiga är att före 2009 får dom bara dra 1300 kilo medans bensinarna får dra 1400 kilo. 2009 och nyare får dra mer. Där ligger dieseln på 1800 kilo i dragvikt.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
d_sundsvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 12:28:14
Årsmodell: 0

Re: Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av d_sundsvall »

Finns det några övriga svagheter, typ styrleder, spindelleder, drivlina osv eller annat sånt ?

2,2D:
Ok, ja jag fattade att 2,2D inte var en snåldiesel även om det inte var så farligt under den provtur jag gjorde, då stod färdatorn på 6,1 l/100 km.. ( nollställde innan )




2,0 bensin:
Hur tar man reda på om detta med topplocksbultarna är åtgärdat?

När åtgärdades detta med 1,8 ? Om man köper en från 05 och framåt, är man säker då ?

Ja, det är bra att det inte är kamrem ! Jag har tittat på passat också, men frågan är om man skall köpa bil runt 100 - 140 om inte avensisen är att föredra...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:Jag kan fylla i med lite 2,2 D4D. Har en sån med 177 hk motorn och 6 petad manuell. Finns 150 hk å automat med. Bara tanka å åka.
Men som vi pratade om i en annan tråd, T25 Avensis finns inte med Diesel och automat, den kom först i T27 karossen ;)

Ang förbrukningen så kan du räkna med att 1,8an blir rejält törstig om du kör mycket med folk i eller lastar mycket.
Den får jobba mycket helt enkelt, 2.0an har ett helt annat bottendrag jämfört med 1,8an.
Vi sålde en hel del Taxi Avensisar, främst då Bensinversioner för att Dieseln inte fanns med automatlåda.
De flesta valde då 2,4an, en växel extra i lådan jämfört med 2.0an och den behöver inte jobba så hårt med lastad bil, och då blir förbrukningen lägre.

Sen hänger ju förbrukningen väldigt mycket på föraren, det är ju trots allt denne som styr gaspedalen vid acceleration och stopp ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av Dale »

PierreW skrev:
Dale skrev:Jag kan fylla i med lite 2,2 D4D. Har en sån med 177 hk motorn och 6 petad manuell. Finns 150 hk å automat med. Bara tanka å åka.
Men som vi pratade om i en annan tråd, T25 Avensis finns inte med Diesel och automat, den kom först i T27 karossen ;)
Jag börjar bli gammal å glömsk. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
d_sundsvall
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 18 jun 2012, 12:28:14
Årsmodell: 0

Re: Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av d_sundsvall »

Idag har jag tittat på en 2,0 (bensin) från -05, rätt fräsch, men den har gått lite för långt. 13400 mil.

Den kändes även bra vid körning, men jag slogs lite av ett svagt transmissionsljud vid motorbroms, är det vanligt ? Är det något att oroa sig för ?

Ett svagt ventilljud hördes också när huven var öppen, visst skall ventilerna ´justeras på dem ?
Problemet med topplocksbultar med fel åtdragningsmoment, gäller det alla årsmodeller ?

En sak som störde mig lite var att det inte gick att tilta stolen, dvs luta den lite bakåt..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd avensis 1,8 eller 2,2 D4D ?

Inlägg av cheetah1 »

Dom tickar gärna lite i ventilerna, mem det är helt ofarligt. Vinande från drivlinan hade jag i min Rav4 och även lite grann i mammas Avensis 2.0, så jag tror det är rätt normalt.
Skriv svar