Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Vad ska det vara för olja i motorn på en 2002 Rav4?

1AZ-FE motor.

Micke
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av PierreW »

Gå efter den klassningen och viskositeten som står i instruktionsboken, fabrikatet spelar mindre roll.
Nästintill samma olja vilken logga det än är på dunken idag ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av Micke2 »

Hej igen.

I instruktionsboken står det:
5W 30 vid tempraturer mellan -18 till +5 grader. (ungefär. Har inte boken framför mig)
10W 30 mellan Bla bla bla....

Mekonomen rekomenderar: 5W 30 / 5W 40 / 10W 40,.

5W = helsyntet 10W = semisyntet

Jag blir inte klok på detta.

Den är hemservad de senaste 6000milen.
Jag har ingen aning vad förre ägaren haft i.

Man bör inte börja med helsyntet efter att ha haft delsyntet en längre stund. (eller är det en myt?)

Vad har ni andra för typ av olja?
Märke är ointressant.

Micke.
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Jag fårstår inte diagramet som visar klassningen på oljan i instruktionsboken.

Den är beroende på temperatur och det finns ingen klassning som klarar ett svenskt år, med sommar och vinter.

Därför undrar jag vad ni andra har i motorn.

Hel eller delsyntet?

Micke.

PS.

Varför tar det så lång tid innan svaren postas, och bara varannat fungerar??
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av cheetah1 »

Det är en säkerhetsgrej vi har för att förhindra spamrobotar att posta inlägg. Vi måste godkänna dom första inläggen en användare gör. Så fort nån av administratörerna får syn på det här kommer dom göra dig till vanlig användare.

Angående oljekvaliteter, jag tror vi har brukat köra 10W30 eller 10W40 året om i våra Toyotor.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av PierreW »

Vi hällde i Castrol SLX 0W30 helsyntet i alla motorer på verkstan oavsett modell.
Nu hade dem bytt sort sist farsan va inne i höstas o köpte till sin T-sport Corolla.
Tror de va Castrol Edge 10W30 istället, märktes ingen skillnad i vintras i de kalla vädret att man gått upp lite på vinterviskositeten i alla fall.
Startmotorn drog runt lika lätt som vanligt, otrolig bil egentligen, inte ens bytt batteriet o de är en 04 ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av Glenn »

Micke2 skrev: Man bör inte börja med helsyntet efter att ha haft delsyntet en längre stund. (eller är det en myt?)
Mjae, det är inte en MYT, men i dagsläget är det väl inte så farligt, det var mer när man hade gamla mineraloljer utan tillsatser som gav avlagringar, som sen kunde lösas upp av syntetolja, i dagsläget har typ alla oljor dessa tillsatser ändå.

Jag brukar dock personligen inte byta till helsysntet om bilen inte körts på det innan.

Själv brukar jag hälla i dyr olja i ST205'an (vanligen castrol helsyntet) , i ST202'an blir det biltemas syntetolja, och i saabarna har jag tidigare kört biltemas syntetolja, men nu med 9-5'an så är dom ju lite kinkiga med oilsludge, så nu har jag falktiskt köpt nån dyra jävla specialolja..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oljebyte Rav4. Oljetyp????

Inlägg av Glenn »

PierreW skrev: Startmotorn drog runt lika lätt som vanligt, otrolig bil egentligen, inte ens bytt batteriet o de är en 04 ;)
Min ST205 har ett toyota originalbatteri datumstämplat 1996 :) utgår ifrån att det är originalbatteriet, fungerar kanonbra också :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar