Ny bil, äntligen

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Ny bil, äntligen

Inlägg av Glenn »

Har ju behövt en ny vardagsbil sen i december, vilket jag löst genom att låna mammas fiat, men nu ville hon ju ha tillbaka den (det har hon velat i över en månad..) så det blev mer och mer panik med att hitta en ny.

Se tråden http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=22&t=6930

I början sökte jag mest efter saab 9000, men dom har ju faktiskt börjat stiga i pris, iaf dom sena med 2.3 turbo som jag vill ha.. jag letade även efter camry och celica och lite annat, gick inte så bra.

Efter att ha testat en AT200 (ST) på en bilfirma (se tråden ovan) så blev jag väldigt inne på en sådan, dom växer ju dock inte direkt på träd, men istället hittade jag en ST202 (GT) i södertälje hos en bilfirma.. mörker.. 1.5h resväg för mej där jag bor nu :( men nu i lördags så åkte jag och tittade på den iaf, tog med mej pengar och tjejen ifall det skulle bli köp.

I telefon så sa säljaren att den var jättefin, knappt nån rost alls, utom lite på taket, ingen rost på dörrarna, all el fungerade och den gick jättebra.. men det vet man ju hur det brukar vara..

När jag kom dit kollade jag på bilen och den var i hyfsat skick karossmässigt, lite rost i dörrunderkanterna som var halvhyfsat lagat, lite små bucklor, rost runt vindrutan, en stooor spricka i vindrutan, dock inte i synfältet. jag såg också att nån hade plockat bort alla märken på bakluckan, inkl toyotamärket, och spacklat och spraymålat.. hmm..

Jag kunde också konstatera att det är nån som försökt limma på mittkonsolen, stereon satt på tre kvart, den hade tygklädsel (i mycket fint skick), den hade nån HEMSK mojutt som sprutade in parfym i luften från ventilationsgallren, instruktiosn och servicebok saknades, all el utom värmen i förarsätet verkar fungera samt elantennen, den är uppe typ en decimeter hela tiden.

Jag provstartar och den låter väldigt tyst och fin i motorn, startar dessutom ögonblickligen, jag kör iväg och den känns tight och fin i styrning och fjädring, klonkar inte oroväckande i gupp (den har ju superstrut så..) bromsarna verkar ta jämt och fint, jag kan inte testa ABS, men ABS-lampan lyser vid start och slocknar sen direkt så jag antar att den fungerar.

..Efter lite tveksan slår jag till, så nu är jag ägare av en ST202 att ha som daily driver, inte riktigt som jag hade planerat men vad fan :)

Efter köpet har jag konstaterat att bilstereon var felaktigt inkopplad, åtgärdat nu, elantennen var urkopplad, och när man kopplade i n den satt den inte oväntat fast, efterssom jag haft japanska bilar med den idiotiska uppfinningen elantenn förut har man ju en viss vana att fixa dessa, så nu efter en del mecklande så går den upp ca 90%, och ner så det stycker upp kanske 2-3cm.. det får duga :)

Jag har också konstaterat att spolningen på lysena bara fungerar på högersidan, måste kolla det.. samt upptäckt att nån har monterat fett slutsteg i bilen, och sen tagit bort det, det går en fet++ kabel (säkert 10-12mm i diameter på kopparen) till bagaget samt lågnivåkablar.. vad som var mindre lyckat var att man bara låtit kablarna hänga, så det var alltså en oisolerad fet pluskabel avsäkrad med 60A oisolerad i bagaget *SUCK* jag har tillfälligt isolerat den med eltejp nu :P ska koppla bort den från batteriet när jag bestämt mej om jag ska dra ur den eller låta den vara kvar.

En annan sak är att luckan till tanklocket nog är uppbruten nån gång, sitter lite snett och ena fästet är av.. fälgarna är ganska fula och har "åretruntdäck", i.e dåliga både på sommaren och vintern, får försöka hitta en uppsättning nya hjul, och kanske kasta på dubbisar på dessa fälgarna.

En annan dålig sak är att jag fick med EN nyckel, och EN larmbricka suck.. fick dessutom inte med instruktionsbok eller servicebok, finns en lapp i motorrummet som säger att kamrem byttes 2009 vid 22k, bilen har nu gått drygt 25k.

Nåväl, jag tror det var ett bra köp och att jag kommer att trivas med bilen, hoppas det iaf :)
P1060339-hs.JPG
P1060339-hs.JPG (186.24 KiB) Visad 3076 gånger
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Glenn »

Så fort jag plockat bort allt skräp som står i vägen i garaget bara måste jag ju ta en bild på båda celicorna på garageuppfarten också hehe :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Glenn »

Kom på ett problem till.. bilen har avtagbar dragkrok, men fick jag med krokhelvetet ? neeej.. suck..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Fnys »

Den ser jättefin ut på bilden. Grattis! :thumbup:
Hoppas du får bort dom flesta felen på bilen också. Hade det varit min bil hade jag aldrig tvekat om vad jag skulle börjat med och vad som är viktigast att ha, fungerande i en bil (oavsett årstid): Stolsvärmen!
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Glenn »

Tja, stolsvärme brukar vara jobbigt att fixa, får se om jag tar tag i det, det är onekligen skönt på vintern.

Körde en längre tur idag och den går fint på vägen, verkar väldigt frisk i chassiet, nån måste nästan ha bytt stötdämpare nån gång på vägen, tvivlar på att
dom skulle vara så bra efter 25k mil annars, den känns väldigt stabil i hyfsade farter, men det vet jag ju att ST205'an gör med.

Har även konstaterat att nån bytt alla lampor i instrumentbelysningen mot blåa, suck.. väldigt tacky, vet inte hur lätt det är att byta dessa, men jag skulle gärna byta tillbaka till original gröna.

larmet strular dessutom, jag vill helt klart byta ut detta då jag även saknar en reserv larmbricka, ska se om jag kan hitta nåt vettigt larm.

Ratten var ju lite ful som jag kanske skrev, men efter att ha tvättat den med etanol och sen smörjt in den med min sambos dyra "intensive care" handkräm över natten så är den fin igen, även växelspaksknoppen fick samma behandling men den ser rätt grå ut, men annars fin.

En annan lustig sak var att jag körde med GPS idag, och kunde konstatera att hastighetsmätaren går EXAKT, vilket troligen tyder på felaktig dimension på hjulen.

Ett annat projekt är att meckla in en lösning för att få ut typ 5V 3A eller nåt och dra fram snyggt kablage för att ladda GPS och mobil, jag hatar att ha saker som sticker ut ur ciggtändaruttaget :P
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Dale »

Grattis till nya kärran även om den har en del brister.

Dragkrok och tanklock borde ju gå att hitta på bildelsbasen.

Elkabeln till slutsteget borde väll ha en säkring vid batteriet som man kan plocka ur annars så sätt dit en tills man kommer på vart man ska ha fetkabeln till. Borde väll vara lättare å plocka ur en säkring än linda kabeln med eltejp. ;-)

5 volts USB laddningsuttag löste jag med att skaffa en cigguttagsgren med en kort kabel liknande http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... l-4-p39109 dör jag fimpade ciggproppen och kopplade in på kablarna till original cigguttaget innanför mittkonsollen/panelen och använde original 12 volts laddarna till respektive pryl alternativt http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ini-p92578 med lämplig USB kabel. Funkar fint för mig iaf.

Profilen på däcken ser rätt hög ut så det är nog inte rätt dimension.

PS. Frexten ska vi inte flytta tråden till Våra bilar & projekt ist? Du lär ju inte kunna sluta skriva om bilen nu inte. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Glenn »

Skapade en ny tråd där nu i mer projektform :) http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=7077

kollade bildelsbasen och det var lite snålt med ST202 alls där, men jag kanske var dålig på att söka.. ..behöver du din lucka på ST205'an ? :D

Jo, löser nog också USB-laddningen på liknande sätt, troligen enklare och billigare än att försöka bygga själv..

Att däcksprofilen ser hög ut beror nog mycket på att det är 15" (!) det är 195/65-15, har inte orkat räkna på rullomkretsen på dom.. vore nice att hitta en uppsättning billiga 17" och kasta på och sen ha dessa som vinterhjul.

I morron blir det premiärtur till jobbet, det är då alla felen brukar visa sej säger min erfarenhet.. jag tror aldrig jag varit så mycket sen till jobbet som precis efter att jag hade köpt min gamla merca haha..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Glenn »

Just ja pluskabeln, njae, det sitter nån form av automatsäkring skruvad i motorrummet, men jag kopplar nog helt enkelt loss den från batteriet tills vidare, glömde göra det idag bara.

Har iofs ett ganska fett slutsteg av nåt B-märke samt en sprillans 12" GAS-bas jag köpte på nån konkursutförsäljning, men jag är inte så mycket för baslådor och sånt, tycker original högtalarsystem låter bra, förutom att högtalaren vänster fram är tyst då.

Idag lyckades jag även stänga av det värsta fånerierna i bilsteroen, med animationer och shit i displayen.. tre olika saker fick man slå av, typ "demo mode" "animation" och nåt mer.. det är fan ingen epatraktor det här.

Satt ett par andra suspekta kablar på pluspolen med, en är nog till larmet iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Hornlund »

Kul att det blev en T20 tillslut, då är vi åtminstone två vardagsåkare. Vi får jämföra lite driftkostnader sen, 7A-FE ligger bra till på den punkten, även fast jag nog hade mått bra av en 3S-GE nu på vårkanten också.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ny bil, äntligen

Inlägg av Glenn »

Ja, ska bli mycket intressant att se hur mycket soppa den drar, nu första tanken lär kanske bli lite missvisande efterssom jag gasat en hel del (som vanligt med ny bil) men sen efter några tankar så hoppas jag att den är ganska snål, det ser bra ut hitills om man bara tittar på bränslemätaren och vägmätaren, men jag vet att bränslemätaren på min ST205 är tämligen olinjär så det säger inte så mycket.

Märkligt att den är så billig att försäkra bara, jag har kollat en ST202 för längesen och den var riktigt dyr, denna är iofs svensksåld men det brukar ju aällan inverka numera.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar