Import Uk

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Lejban
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 11:30:18
Årsmodell: 0

Re: Import Uk

Inlägg av Lejban »

Dale skrev:Angående försäkringen är det bäst att kolla med dom stora försäkringsbolagen då det är så många parametrar som spelar in. Många har ju idag så man kan gå in å kolla via deras hemsida.
Funkar inte på importbilar att kolla på hemsidorna, utan man får maila och fråga.
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing MX-5 CUP 2011, 2012
Eunos Roadster -95 R Limited Roadsport C "Pulia Paola"
Toyota MR2 GT 16v -97
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Import Uk

Inlägg av Dale »

Lejban skrev:
Dale skrev:Angående försäkringen är det bäst att kolla med dom stora försäkringsbolagen då det är så många parametrar som spelar in. Många har ju idag så man kan gå in å kolla via deras hemsida.
Funkar inte på importbilar att kolla på hemsidorna, utan man får maila och fråga.
Om du inte ska ha det på kronan när så går det att leta rätt på en liknande kärra (MR2 utan turbo liknande årsmodell) som varit inne i Sverige ett tag (leta på blocket typ) och "låna" det regnummret så får du iaf en fingervisning. ;-)
PS. Min Celica GT-Four 1995 importerad från Italien hos Toyota/Folksam ligger på 4120 kr per år med helförsäkring.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Lejban
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 11:30:18
Årsmodell: 0

Re: Import Uk

Inlägg av Lejban »

Dale skrev:
Lejban skrev:
Dale skrev:Angående försäkringen är det bäst att kolla med dom stora försäkringsbolagen då det är så många parametrar som spelar in. Många har ju idag så man kan gå in å kolla via deras hemsida.
Funkar inte på importbilar att kolla på hemsidorna, utan man får maila och fråga.
Om du inte ska ha det på kronan när så går det att leta rätt på en liknande kärra (MR2 utan turbo liknande årsmodell) som varit inne i Sverige ett tag (leta på blocket typ) och "låna" det regnummret så får du iaf en fingervisning. ;-)
PS. Min Celica GT-Four 1995 importerad från Italien hos Toyota/Folksam ligger på 4120 kr per år med helförsäkring.
Tack Daniel!

Precis det gjorde jag :) Mailade bara ett försäkringbolag, bara för att kolla så det itne blev för dyrt. Men hittade ingen högerstyrd NA att kolla på, men hoppas det är rätt nog ;)
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing MX-5 CUP 2011, 2012
Eunos Roadster -95 R Limited Roadsport C "Pulia Paola"
Toyota MR2 GT 16v -97
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Import Uk

Inlägg av Dale »

Lejban skrev:
Dale skrev:Om du inte ska ha det på kronan när så går det att leta rätt på en liknande kärra (MR2 utan turbo liknande årsmodell) som varit inne i Sverige ett tag (leta på blocket typ) och "låna" det regnummret så får du iaf en fingervisning. ;-)
PS. Min Celica GT-Four 1995 importerad från Italien hos Toyota/Folksam ligger på 4120 kr per år med helförsäkring.
Tack Daniel!

Precis det gjorde jag :) Mailade bara ett försäkringbolag, bara för att kolla så det itne blev för dyrt. Men hittade ingen högerstyrd NA att kolla på, men hoppas det är rätt nog ;)
Gjorde så när Celican min var ny i landet. Funkar fortfarande lika idag. Tror inte det spelar någon större roll om det är höger eller vänsterstyrt då Transportstyrelsen inte har någon registrering på detta. Första året har man inte så stora möjligheter att hitta "rätt" försäkringsbolag då kärran är ny och eventuellt kan ha en osäker bakgrund. År två så finns kärran i dom flesta register så då är det lättare jämföra priser och byta bolag. Det skiljer flera tusen mellan första året och år två.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Lejban
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 11:30:18
Årsmodell: 0

Re: Import Uk

Inlägg av Lejban »

Dale skrev:Första året har man inte så stora möjligheter att hitta "rätt" försäkringsbolag då kärran är ny och eventuellt kan ha en osäker bakgrund. År två så finns kärran i dom flesta register så då är det lättare jämföra priser och byta bolag. Det skiljer flera tusen mellan första året och år två.
Aj då! Hopppas de inte blir allt för dyrt.

Jag har redan en importerad bil http://www1.garaget.org/archive/176/175 ... 671002.jpg men denna är bara trafikförsäkrad (står ändå aldrig obevakad).
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing MX-5 CUP 2011, 2012
Eunos Roadster -95 R Limited Roadsport C "Pulia Paola"
Toyota MR2 GT 16v -97
Lejban
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 11:30:18
Årsmodell: 0

Re: Import Uk

Inlägg av Lejban »

Bilen hemma, startade en tråd här: http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 316#p43316

Om någon är sugen på att köpa en UK bil och vill ha hjälp med import, säg till!
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing MX-5 CUP 2011, 2012
Eunos Roadster -95 R Limited Roadsport C "Pulia Paola"
Toyota MR2 GT 16v -97
Lejban
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 11:30:18
Årsmodell: 0

Re: Import Uk

Inlägg av Lejban »

http://www.youtube.com/watch?v=ez_7CD3yxdg

Samma säljare som jag köpte min bil av. Mycket trevlig att ha att göra med! Ifall någon vill jag hjälp att hämta hem ifrån UK, säg till.

Utannonserat pris för bilen: £1750 och den har gått 15000mil.
MVH
Tobias Nyström
Team Lejban Racing MX-5 CUP 2011, 2012
Eunos Roadster -95 R Limited Roadsport C "Pulia Paola"
Toyota MR2 GT 16v -97
Skriv svar