Skärpning på Torget

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Anledningen att annonsforumet är så dött är nog just det, folk får ett elakt mail så fort dom säger pip i en annonstråd.
Kan du utveckla detta?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av Glenn »

Tja, bortsett ifrån att jag personligen har fått flera "elaka" mail när jag har skrivit något i annonstrådar så vet jag även att andra haft samma upplevelse, vilket gör att folk helt enkelt struntar i att skriva något, vilket gör att aktiviteten i forumdelen blir lägre, varvid folk tittar där mindre osv.. nedåtgående spiral.

Ungefär samma fenomen som när små forum försöker dela upp forumet i alldeles för många delar, det blir för splittrat och folk läser bara den forumdelen dom själva är intresserad av och så dör dom andra delarna, och då blir det mindre trafik, vilket gör att folk loggar in mer sällan osv.

Jag har även fått ett irriterat mail från en annonsör (alltså annonsör som i en person som försöker sälja något i köp&sälj) som ondgjort sej över att moderatorerna "dödade hans annons", dödade som i modererade bort svaren, vilket gjorde att säljtråden dog.

För om man ser på det ur säljarsynvinkel är det ju förstås positivt med respons i tråden, så länge det är någotsånär on topic iaf.

Det Neblade skriver är ju ett bra exempel, om en person säljer en viss del så är det till nytta för både annonsören och intressenter att nån skriver att "Denna växellådan passar även på xxx och yyy" eller "Om nån vill köpa denna så har jag en zzzz som krävs för att montera den på 1UZ-motorn" osv.



Jagb får intrycket att i dagsläget är det typ en person som gnällt på nåt, och sedan har man tagit nåt slags beslut om stenhård moderering i köp&sälj, vilket typ de flesta andra deltagarna är irriterade på.

Men det är väl som vanligt i TCS.. man frågar inte användarna, man gissar och implementerar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av SHySwe »

Dale skrev: ...
så kom med förslag hur vi kan bli bättre för alla.
Mitt förslag är att det är ganska bra som det är. :thumbup:
Det är vedertaget på tex Rejsa och Sävarturbo med frågor/svar. Jämförelsen med Blocket är inte relevant för Tcs.
Glenns tanke att säljaren är moderator för tråden är faktiskt ganska bra, eftersom säljaren är mån om tråden för egen vinning. Om det går att ordna?

Min långa Säljes-tråd, S/B: Delar till Corolla -73, KE20, plus lite annat., kan säkert kortas lite. Men det viktigaste finns i början, by the book, och eftersom den har ändrats några gånger så är det mesta rimligt att ha kvar i tråden.
Jag säljer inte bara för pengarna, utan har annonsen ute för att hjälpa andra i Tcs som kan behöva nåt. Då är det åxå bra med publika svar och förtydliganden. Plus att den inte raderas efter en viss tid.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av Neblade »

Fnys skrev:Jag ser bara ett enda stort problem med torget-delen och det gäller bumpningen. om man nu uppdaterar/kompletterar sin sälj-lista eller fått en artikel i sin sälj-lista såld så händer det ingenting med tråden (den hamnar inte överst i forumkategorin och blir inte markerad som "ny post"). Kan man lösa det med någon modifikation tro eller ska säljaren skriva "bump" i en ny post och posta? Någon som har en bra lösning på detta så är ni mer än gärna välkomna att berätta den för oss :)
Tror funktionen du syftar på finns, men vi är lite för dåliga på att förklara att den faktiskt finns.
Kolla på en tråd du skapat och sök efter länken "Knuffa upp tråden", då puffar du upp tråden överst i kategorin utan att behöva skriva någonting alls.
Någon "vanlig" medlem får gärna prova och se att det fungerar, så att det inte är någon moderatorfunktion.

edit: jag testade själv som normal användare att knuffa upp tråden, och det fungerar utmärkt. (ursäkta att jag bumpade min projekttråd ;))
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av Fnys »

Neblade skrev:
Fnys skrev:Jag ser bara ett enda stort problem med torget-delen och det gäller bumpningen. om man nu uppdaterar/kompletterar sin sälj-lista eller fått en artikel i sin sälj-lista såld så händer det ingenting med tråden (den hamnar inte överst i forumkategorin och blir inte markerad som "ny post"). Kan man lösa det med någon modifikation tro eller ska säljaren skriva "bump" i en ny post och posta? Någon som har en bra lösning på detta så är ni mer än gärna välkomna att berätta den för oss :)
Tror funktionen du syftar på finns, men vi är lite för dåliga på att förklara att den faktiskt finns.
Kolla på en tråd du skapat och sök efter länken "Knuffa upp tråden", då puffar du upp tråden överst i kategorin utan att behöva skriva någonting alls.
Någon "vanlig" medlem får gärna prova och se att det fungerar, så att det inte är någon moderatorfunktion.

edit: jag testade själv som normal användare att knuffa upp tråden, och det fungerar utmärkt. (ursäkta att jag bumpade min projekttråd ;))
Jo, den vet jag om men den gör inte tråden "highlighted" så att folk ser att tråden har uppdaterats
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av SHySwe »

Jag fattar inte vad ni pratar om. Vill jag veta det? Nix.
Tråden heter Skärpning...

Det som förvånar mej är att det bara är Glenn och jag som har åsikter och säger nåt för att forumet ska bli bättre.
Var är ni andra? Tyck nånting! Nån har ju aktiverat denna tråd? Motivera gärna, jag ändrar åsikt om argumenten är bra. Kanske... ;)

Eller så startar vi upp en tråd om hur vi gör Tcs roligt att vara med i? En tråd där ALLA bidrar med minst ett inlägg?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av Neblade »

srylul Tack! :) Ja, det sista där tror jag är vad vi verkligen behöver.
Ska det bli någon nytändning i klubben, och det behövs, så krävs det att medlemmar hjälper till att driva och/eller komma med bra idéer. För närvarande går klubben på tomgång, men det finns ju en bra grund att bygga något riktigt bra på...


Så, tillbaka till där tråden startade...
Som säljare, underlätta för dig och dina kunder genom att hålla ditt första inlägg i din annonstråd uppdaterad, komplettera din annons med en text vad det är som säljs, en beskrivande rubrik och ett riktpris.

Är det det egentligen några orimliga krav värda att diskutera spaltmeter om? :lol:


Kom igen nu gott folk, så gör vi klubben värd att vara med i igen! ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av KelMer »

srylul skrev: Jag fattar inte vad ni pratar om. Vill jag veta det? Nix.
Tråden heter Skärpning...

Det som förvånar mej är att det bara är Glenn och jag som har åsikter och säger nåt för att forumet ska bli bättre.
Var är ni andra? Tyck nånting!
ja vad ska man “våga“ skriva här igentligen, så man inte trampar på öma tår...jag
är ganska förvånad över att d verkar finnas 2 läger här på TCS.

personligen så har jag inte märkt av nåt klagande på köp/sälj o har inte haft nåt större problem med för långa trådar, är man tillräckligt intresserad av nåt så läser
man igenom tråden! annars så var d nog inget med större intresse.

visst skulle det vara bra om man kunnde modda tråden själv! och personligen tycker jag inte man kan/ska jämföra blocket o TCS...

Ang betalande medlemar så skulle d vara bra för TCS om man fick ut inbetalningskort, jag vet att de var strul i fjol o det bjöds på medlemsavgiften men den måste väl ha ganska hög prio på d?!

skrvet från min smartphone,därav lite skum indelning av styckena.
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av Hornlund »

Personligen tycker jag det är lite ironiskt att se ett problem i att folk är intresserade av att logga in på den här sidan, för att skiva saker, som i 9 fall av 10 hjälper andra intresserade att hitta rätt prylar till sina projekt.

Det är inte direkt som att aktiviteten på det här forumet sprudlar, ordspråket - det var bättre förr - börjar kännas mer & mer passande. Hur länge har det inte diskuterats om köp/sälj vara eller icke vara, hur det ska vara, mm?

Låt det vara som en vanlig del av forumet, som en öppen marknad, där folk kan ge bud & ställa frågor alt. ge bytesförslag till höger & vänster. Om det inte faller alla i smaken, så ligger sidor som blocket bara ett par klick bort.

Ska det bli mer strikt, trist & besvärligt resulterar det i att vi inte får några annonser, & i förlängningen ingen som öht loggar in på sidan. Då kan vi försöka utveckla klubben bäst vi vill, för utan aktivitet här på sidan är TCS inte mycket till byggsats!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Skärpning på Torget

Inlägg av Bempa »

Måste hålla med Hornlund och company att det inte passar sig med att sätta upp mer regler och dylikt för forumet då det känns som det är redan alldeles för låg aktivitet här som det är ändå.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar