Köpa T-Sport eller icke T-sport?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpa T-Sport eller icke T-sport?

Inlägg av Glenn »

Hornlund skrev: Glenn, nog saknar man större motor då & då. Men jag vet några tillfällen när det är bättre för magkänslan med en mindre maskin, tex. när det är dags för depåstopp på macken & försäkring/skatt ska betalas!
Bränsleförbrukningen beror ju mest på körstil, och motoreffekten påverkar inte skatten alls (bara vikt i sverige, förutom riktigt nya bilar där även avgasutsläpp räknas in) , men däremot försäkring ja. Fast det är väldigt olika hur det slår, ST205 var ju våldsamt mycket billigare att försäkra än ST165 när jag bytte tex, trots att den var 8 år nyare och hade 57hk mer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Köpa T-Sport eller icke T-sport?

Inlägg av Hornlund »

Fast skatten skiljer sig från en vanlig, mot T-sport.
Räknade på att en T-Sport blir 200:-/mån dyrare, med en lite mer förmånlig försäkringstagare än mig själv. Försäkringsbolagen gör ju tydligen skillnad på kön, & mitt är inte av det billigare slaget!

Har även kommit fram till att jag väljer en T-Sport, före en vanlig, alla dagar i veckan. Förutom om jag möjligen skulle köra 90% stadskörning. Nu är det Corollan jag pratar om. Jag som är aningen längre än en dvärg, sitter mycket bättre i en T-Sport också. Förutsatt att det är facelift från 05> vi talar om. Stolen går att sänka ner mer än i den vanliga.

Tycker motorn svarar riktigt bra också. Går fint även på låga varv, drar bra upp mot 4000rpm. För att öka, mot det magiska 6000rpm där det klipper till & vips var vi över 8000rpm :thumbup: Den vanliga 1.6 går otroligt snällt & fint på lägre varv, men saknar allt vad glädje & ork heter om man jämför mot 2ZZ-GE!

Sedan är ju insugsljudet riktigt skönt i T-Sporten, medan det är tyst som en mus i den vanliga. Fast Celican morrar på lite bättre, men den släpper fram en hel del andra ljud än från insuget också.

Det jag kan tänka mig bli lite störande i långa loppet, är att 6:an inte är en ren överväxel. Så det varvar på en bit över 3000rpm vid vanlig motorvägskörning. För min del hade sista växeln gärna fått vara lägre växlad, för att hålla nere varven. Fem täta skulle räcka bra.

Gäller bara att hitta en vettig bil, till ett vettigt pris. Vilket inte verkar vara helt enkelt.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar