Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Nizzehult »

Jag har en Corolla AE95 från -90, alltså en kombi med 4AFE motorn. Bästa andrabil jag har haft; praktisk, hyfsat rymlig, pålitlig, bra värme, rätt billig i drift och framför allt: gudomliga vinteregenskaper tack vare permanent fyrhjulsdrift och inkopplingsbar diff. Denna modell är så populär att den fått en egen sida på nätet och kallas utomlands för All-Trac wagon.

Fyrhjulsdriften i sig på denna bil är ett kapitel i sig. Suv'ar, Volvo, Audi, Subaru m fl som stoltserar med 4WD kan slänga sig i väggen, visst har dom en form av 4WD men inte lika effektiv och med låsbar diff, man måste upp i arbetsfordon och större pickuper för att hitta samma typ av drivning. Lite förenklat kan man säga att alla 4 hjulen driver lika mycket oavsett underlag och det ska fan till då innan man kör fast! Det går att köra i snö som är djupare än bilens markfrigång, den bara "äter" sig fram. Osv. Däremot inte sagt att det är en terrängbil för markfrigången är inte mycket att hurra för. Men framkomligheten, Helge!

Nå. Hur som helst så börjar man märka att det trots allt är en 80-tals bil då en hel del av sånt som vi tar för givet saknas. ABS t ex. Eller AC, finns bara i ytterst få.
Nyare modeller är också lite mera ombonade och något tystare (fast lite trängre).

Min fråga nu är: det finns en Corolla 4WD från '98, vissa med samma 4AFE motor men även några med en 2.0l motor. Har dessa samma 4WD-system som de äldre eller har man gjort om den till samma typ som andra bilar har, dvs sämre? Har den inkopplingsbar diff? Finns det andra, mekaniska skillnader?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av mortil »

Nizzehult skrev:Jag har en Corolla AE95 från -90, alltså en kombi med 4AFE motorn. Bästa andrabil jag har haft; praktisk, hyfsat rymlig, pålitlig, bra värme, rätt billig i drift och framför allt: gudomliga vinteregenskaper tack vare permanent fyrhjulsdrift och inkopplingsbar diff. Denna modell är så populär att den fått en egen sida på nätet och kallas utomlands för All-Trac wagon.

Fyrhjulsdriften i sig på denna bil är ett kapitel i sig. Suv'ar, Volvo, Audi, Subaru m fl som stoltserar med 4WD kan slänga sig i väggen, visst har dom en form av 4WD men inte lika effektiv och med låsbar diff, man måste upp i arbetsfordon och större pickuper för att hitta samma typ av drivning. Lite förenklat kan man säga att alla 4 hjulen driver lika mycket oavsett underlag och det ska fan till då innan man kör fast! Det går att köra i snö som är djupare än bilens markfrigång, den bara "äter" sig fram. Osv. Däremot inte sagt att det är en terrängbil för markfrigången är inte mycket att hurra för. Men framkomligheten, Helge!

Nå. Hur som helst så börjar man märka att det trots allt är en 80-tals bil då en hel del av sånt som vi tar för givet saknas. ABS t ex. Eller AC, finns bara i ytterst få.
Nyare modeller är också lite mera ombonade och något tystare (fast lite trängre).

Min fråga nu är: det finns en Corolla 4WD från '98, vissa med samma 4AFE motor men även några med en 2.0l motor. Har dessa samma 4WD-system som de äldre eller har man gjort om den till samma typ som andra bilar har, dvs sämre? Har den inkopplingsbar diff? Finns det andra, mekaniska skillnader?
Ska inte den 4wd ä väl samma som Rav4 i stort sätt? Rav4an är väl baserad på corolla plattformen från början va ja förstått de som så.
de är ju samma med celica GT4 å dess 4wd. ja fick ju dra lös allt från volvos 240is till volvo traktorer och hyundai santa fe förra vintern med celican å de spelar ingen roll hur hög snön är. så jäkla najs :D
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av PierreW »

Nizzehult skrev:
Min fråga nu är: det finns en Corolla 4WD från '98, vissa med samma 4AFE motor men även några med en 2.0l motor. Har dessa samma 4WD-system som de äldre eller har man gjort om den till samma typ som andra bilar har, dvs sämre? Har den inkopplingsbar diff? Finns det andra, mekaniska skillnader?

Från 97 så är det fortfarande 1,8 liters motorn 7AFE som sitter i 4WD, även facelift varianten har 7AFE, trots att 1,4 och 1,6 facelift har nya aluminium motorn 4ZZFE och 3ZZFE.

Toyota tyckte väl helt enkelt inte att det var lönt att modifiera drivlinan till nya motorn då 4WD ändå inte skulle finnas kvar i Corolla efter 2002.

Men jag kan inte minnas mig ha sett nån Difflåsnings spak/knapp i de nyare.
Tercel va ju grymmast med sitt L läge på vxl-spaken :mrgreen:

Ta och jämför lite sprängskisser och artnr här så hittar du säkert en del mekaniska skillnader.
87-90 http://www.toyodiy.com/parts/g_E_1990_T ... WMDKW.html
90-97 http://www.toyodiy.com/parts/g_E_1996_T ... WMDKW.html
97-> http://www.toyodiy.com/parts/g_E_1998_T ... WMDKW.html


De få exemplar vi hade i vårt distrikt bara gick o gick o gick.
Sedan att 3 mekar på verkstan har/hade Corolla 4WD tycker jag säger att det är en bra bil då dem inte gärna står o skruvar med sitt eget på fritiden.
2 av dessa "gubbar" har gård med egen skog och jag hörde aldrig att dem kört fast ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Nizzehult »

Ja den jag har (vit) verkar ha varit tjänstebil på något skogsbolag, såldes tydligen massor av Corollor i detta syfte.

Utomlands så finns den med rätt mycket utrusning; klimatanläggning, farthållare, elhissar mm och även med automat och med 4AGE motorn (125hk).
Men visst finns svagheter! Infästningen vid tankröret t ex: rostar förr eller renare bort.
Växellådan är visserligen ett litet tekniskt underverk men har sina brister. Utgående lager brukar börja tjuta och är rätt besvärligt att byta.
Byta koppling är tydligen ett gigantiskt jobb, halva bilen måste demonteras.

Har kollat på sprängskisserna och även till nyare modeller så finns det någon typ av vaccumkoppling till växellådan (diffen aktiveras på så sätt).
Men någon som har en sån här kanske kan svara på det? Finns en knapp för detta?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av KE20 »

Har en -00a (facelift) den har en 7A-FE (1.8liter)
Den har delad bakaxel, ingen knapp för mitt-diffen men den verkar inte behövas heller för den har grym framkomlighet i alla fall!
Ser ut som samma växellåda annars.
Förbrukningen ligger på ca 0.74 och det finns AC airbags abs elhissar fjärrlås osv, vad mer kan man begära!?
Jo lite högre markfrigång kanske!
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Nizzehult »

KE20 skrev:Har en -00a (facelift) den har en 7A-FE (1.8liter)
Den har delad bakaxel, ingen knapp för mitt-diffen men den verkar inte behövas heller för den har grym framkomlighet i alla fall!
Ser ut som samma växellåda annars.
Förbrukningen ligger på ca 0.74 och det finns AC airbags abs elhissar fjärrlås osv, vad mer kan man begära!?
Jo lite högre markfrigång kanske!
Låter som det är vad jag söker. Hade den bara farthållare så skulle det vara pricken över i:t.
Samt minimalt med rost....

Jo jag betvivlar inte att framkomligheten är grym men det känns ändå som om den skulle kunna bli ännu bättre om diffen fanns manuellt inkopplingsbar (under extrema förhållanden).
Kan det vara så att det finns någon automatik som kopplar in den då den behövs? Under en viss hastighet om något hjul spinner t ex?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av KE20 »

Automatik, njaa, Det är ju konstant 4wd, men mitt diffen sköts ju "automatiskt" iom att det är mitt diffen som fördelar kraften mellan fram och bak. Inget man som förare märker av. Skillnaden med knapp är ju att den blir 50%fram och 50%bak låst fördelning (som jag förstått det). Tror inte det gör någon skillnad i framkomlighet med knapp eller ej, mitt diffen sköter sig självt bara.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Nizzehult »

OK. Men jag tycker ändå att det känns tryggare att spärra diffen själv då alla dessa halv- eller helautomatiska system har en tendens att kunna bete sig annorlunda än tänkt när man som bäst behöver dem. Det är nog därför man aldrig skulle komma på tanken att konstruera nåt sånt på en arbetsmaskin, där finns det alltid in- och urkopplingsbar diff. Men för daglig körning och 97% av alla tillfällen funkar det nog, speciellt för Svensson. Det var väl heller inte så svårt att konstruera ett halvautomatiskt system eftersom alla hjul har hastighetssensorer då bilen har ABS.

Nu hamnar jag kanske lite OT här men jag undrar vilken fabriksutrusning man normalt kan hitta i en 4WD 98-02'? Och vilka motorer?

AE95 fanns bara med 4AFE, 1.6L, 105hk. Inget större fel på den egentligen men moderna spisar kanske är aningen snålare?
Sedan sitter det c-lås, servo, elbackspeglar, eluppvärmd förarstol (ej passagerarstol). Dimljus bak. Varvräknare. Ställbar ratt. Punkt.
Vissa modeller har AC men det är rätt ovanligt.
Önskvärt är AC eller hellre ACC, ABS, antispinn/antisladd, airbag, elhissar, rails, fjärrstyrt c-lås, startspärr, farthållare, färddator och trepunktsbälte på alla platser.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Glenn »

anledningen att man ofta gått ifrån manuellt låsbara diffar på personbilar är väl afaik att folk inte fattade att man skulle ha den urkopplad normalt och bara koppla in när det behövdes.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av PierreW »

Nizzehult skrev: Nu hamnar jag kanske lite OT här men jag undrar vilken fabriksutrusning man normalt kan hitta i en 4WD 98-02'? Och vilka motorer?

AE95 fanns bara med 4AFE, 1.6L, 105hk. Inget större fel på den egentligen men moderna spisar kanske är aningen snålare?
Sedan sitter det c-lås, servo, elbackspeglar, eluppvärmd förarstol (ej passagerarstol). Dimljus bak. Varvräknare. Ställbar ratt. Punkt.
Vissa modeller har AC men det är rätt ovanligt.
Önskvärt är AC eller hellre ACC, ABS, antispinn/antisladd, airbag, elhissar, rails, fjärrstyrt c-lås, startspärr, farthållare, färddator och trepunktsbälte på alla platser.
Snackar du om AE115 nu, eller din nuvarande 4wd?

4WD från 98 finns som jag skrev innan bara med 7AFE motorn.
Men det är inte samma 7AFE som i Avensis med Lean-Burn.
Utan mer en "strokad" 1,6. Ingen skillnad i effekt men lite i förbrukning.

Jag skulle nog vilja påstå att med AC är vanligare än utan, va i princip bara 1,3 4EFE och 1,4 4ZZFE modellerna som inte hade AC som standard.
Det var väl mer eller mindre standard förutom i just basmodellen.

Nizzehult skrev:Önskvärt är AC eller hellre ACC, ABS, antispinn/antisladd, airbag, elhissar, rails, fjärrstyrt c-lås, startspärr, farthållare, färddator och trepunktsbälte på alla platser.
4WD från 98 fanns bara i en utrustningsnivå, TERRA före Facelift, och SOL i Facelift varianten.
Och i dessa nivåer så ingår i princip all utrustning som ABS, AC, el-hissar fram, fjärrlås osv.

TRC och VSC blev inte standard i Corolla förrän Faceliften av E12 modellen 2004, då gick man även ifrån gaswire till spjället för att lättare styra antispinn.
T-sporten hade TRC och VSC standard redan 2002 när den kom, dock med vanlig gaswire.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar