Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Nizzehult »

Tack för svar.

Ja att min AE95 inte finns med mer utrustning är jag nog medveten om, det är därför jag spanar efter en nyare dito. Men jag har sett ex. som både har en 2.0l motor och som saknar AC (men har en del annat) så några slags tillval och snikpaket måste det ha funnits. Prisläget varierar kraftigt, minst sagt. Har hittat dem i priser från 12500 till 65000 med bara någon årsmodell i skillnad. Horribelt.

Ja 4AFE är ju beprövad men jag skulle gärna se den lite snålare och det kanske man har åstadkommit med 7AFE? Kör det f ö på 30% E85 utan att det märks (just 90:ans modell har en knapp till vänster om ratten där man kan välja bränsletyp).

Håller med om att en automatisk diff är mera användarvänlig, har även hittat vår bil med knappen intryckt när någon av ungarna "velat testa". Men jag har ännu inte fått svar på hur och av vad den aktiveras på nyare modeller. Den har ju också 14" hjul och borde ha lite bättre markfrigång än AE95.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av PierreW »

Nizzehult skrev:Tack för svar.

Ja att min AE95 inte finns med mer utrustning är jag nog medveten om, det är därför jag spanar efter en nyare dito. Men jag har sett ex. som både har en 2.0l motor och som saknar AC (men har en del annat) så några slags tillval och snikpaket måste det ha funnits. Prisläget varierar kraftigt, minst sagt. Har hittat dem i priser från 12500 till 65000 med bara någon årsmodell i skillnad. Horribelt.

Du måste överbevisa mig i de uttalandet, för jag har aldrig nånsin sett eller läst om nån Corolla 98- med större motor än 7AFE, speciellt inte en i 4WD versionen.
Jag har nämligen lite svårt att se en Corolla med 3SFE motor framför mig, vilken i så fall skulle vara den motorn som gällde på den tiden för att få en 2 litare.
Ja om det inte är en Diesel då med 2CE motorn, men den fanns inte med 4WD, i alla fall inte i Sverige .

Allt som står i en annonstext går inte att lita på ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Nizzehult »

"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av PierreW »

Sitter 7AFE motor i den precis som alla andra, bara slå in regnr: https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Kopiera chassienr på 17siffror/bokstäver och klistra in http://www.toyodiy.com/parts/q.html
Men det står ju inte att dem saknar AC för den delen heller ;)

Bästa är ju att helt enkelt ringa eller maila o fråga.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Samma 4WD på äldre och nyare Corolla?

Inlägg av Nizzehult »

Spinner vidare på denna tråd eftersom jag nu har nys om en 97'a. AE103 som den heter, fanns bara 95-97.
Tycker denna är klart snyggare och verkar rymligare än sin efterföljare.
Har fått lite info om den.
Denna har AC. Inte ABS.
7A-FE motorn.
Inkopplingsbar diff (till vänster om ratten).
Elhissar fram. C-lås.
Inte elbackspeglar.
Vet inte om den har airbag.

Är denna motor snålare än 4A-FE? Lika lättmekad? Är dags för kamremsbyte vet jag. Är växellådorna identiska?
Visst klarar den också ett kamremsbrott?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar