Köpa Prius I (2000-2002)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
anon61
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 13:29:21
Bilmodell: Prius
Årsmodell: 2000
Ort: Uppsala

Köpa Prius I (2000-2002)

Inlägg av anon61 »

Jag funderar på att köpa en Prius av första modellen.

Vad skall man kolla på?
Kan man kolla skicket på det stora batteriet?
Rost?
Finns det några dyra byten, typ kamrem eller så?
Galaga
Inlägg: 51
Blev medlem: tor 25 nov 2010, 21:31:40
Bilmodell: Corolla E12
Årsmodell: 2005
PostOrt: Järfälla
Land (Country): Sverige

Re: Köpa Prius I (2000-2002)

Inlägg av Galaga »

Ja någon som kan bidra lite mer info? Är även jag intresserad.

Nedan är lite info jag skrapat ihop om den, so far. Regenerativ bromsning
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Köpa Prius I (2000-2002)

Inlägg av MScME »

Har tyvärr ingen specifik kunskap om just Prius, men hybridbatterier är ju lite speciella. De ska ju laddas upp och ur frekvent och man använder ett väldigt litet spann kapacitetsmässigt. Har jobbat lite med hybrider på tunga fordon och där pendlade laddnivån typiskt mellan 40% och 60%, mer användes inte.
Säkert alla tillverkare, men åtminstone Toyota fick jag lära mig, degraderar även batterierna mjukvarumässigt så detta fönster krymper. Allt detta för att kunna hålla livslängd i batterierna.

I praktiken innebär det att batterierna kan hålla allt mindre laddning med åren, vilket är liktydigt med kortare sträckor som kan köras på el.

I slutändan blir bilen en vanlig besinare, fast en som släpar på x kg dödvikt i form av batterier. Tricket är väl att förstå var tradeoffkurvorna korsar varandra.

Nu var det ju inte en helt ny Prius du kikar på, så jag skulle tro att batterierna är nog ganska bra degraderade på dessa, åtminstone om det inte är en väldig lågmilare för sin ålder. Värderar man eldrift högt så skulle jag rekommendera ett nyare fordon.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpa Prius I (2000-2002)

Inlägg av Glenn »

fast prius är ju ingen laddhybrid, så man kan ju aldrig "köra på el" i praktiken, det är ju mer en hjälp i starter osv.

(Finns väl nåt "bara el" läge som är oanvändbart i praktiken förvisso.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Köpa Prius I (2000-2002)

Inlägg av MScME »

Jo precis, det är ju så HEV hybridsystem i praktiken används, att rangera lite på parkeringsplatser eller första 10-20 metrarna från rödljuset. Vet inte om just prius kan forceras till denna eldrift eller om det bara är automatik, men vi har väl alla vänt oss om på ICA-parkeringen då man hört knaster från däck mot sandig asfalt och undrat var motorljudet är.
Att köra på eldrift i högre hastigheter eller längre sträckor går ju förstås inte, det är ju förbehållet PHEV och EV.

Men värderar man denna funktion så är en nyare att föredra, och det gör man väl om man köper en prius: det är ju det som skiljer den från en "vanlig" bil. Och som "vanlig" bil betraktad så finns ju bättre alternativ tycker nog jag.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar