Köpråd Avensis 1999?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
dragonevo
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:20:56
Årsmodell: 0

Köpråd Avensis 1999?

Inlägg av dragonevo »

Jag funderar på att köpa en extra bil som sambon kan använda, då har jag fastnat lite för Toyota Avensis runt 1999 med 1.8 motorn.


Har jag rätt om det var i senare årsmodeller runt 01 då motorn fick vvti som strulet med hög oljeförbrukning kom på 1.8 liters motorn?

Tyckte jag läst att lean-burn motorn ska ha klarat sig från det i Avensis dvs 1.8 liters motorn, Är det korrekt eller fel?


Är det dumt att köpa en Avensis 1999 i dagsläget? finns det andra modeller "kombi" andra märken för samma pris som är bättre? tänkte försöka hålla mig mellan 20000-30000kr på denna bil.

Vill ha så krångelfri och bensinsnål bil som det går, komfort osv går bort.


Honda Civic 1.5 Aerodeck runt samma årsmodeller är ett annat val,någon kanske har någon mer information om den här inne?.


Tacksam för svar.. =)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Köpråd Avensis 1999?

Inlägg av PierreW »

dragonevo skrev:Jag funderar på att köpa en extra bil som sambon kan använda, då har jag fastnat lite för Toyota Avensis runt 1999 med 1.8 motorn.


Har jag rätt om det var i senare årsmodeller runt 01 då motorn fick vvti som strulet med hög oljeförbrukning kom på 1.8 liters motorn?

Tyckte jag läst att lean-burn motorn ska ha klarat sig från det i Avensis dvs 1.8 liters motorn, Är det korrekt eller fel?


Är det dumt att köpa en Avensis 1999 i dagsläget? finns det andra modeller "kombi" andra märken för samma pris som är bättre? tänkte försöka hålla mig mellan 20000-30000kr på denna bil.

Vill ha så krångelfri och bensinsnål bil som det går, komfort osv går bort.


Honda Civic 1.5 Aerodeck runt samma årsmodeller är ett annat val,någon kanske har någon mer information om den här inne?.


Tacksam för svar.. =)
Inget att tveka på om du hittar en fräsh, tyvärr har rosten börjat komma på dessa årsmodellerna redan.
Ganska skottsäkert val då även en fullutrustad variant är ganska så basic med få saker som kan strula.
Känns mer stabil och rejäl än andra japsar i samma årskull.

I princip alla svensksålda har trumbromsar bak och enkolvs Ok fram. :thumbup:
Finns dock några exemplar med skivor bak och tvåkolvs Ok fram :thumbdown:

Mer åkkomfort i klassen för dem pengarna går nog inte att hitta.
Går grymt tyst och fint på vägen.
Leanburn, 7A-FE motorn är en ganska beprövad konstruktion med gjutjärnsblock, endast ett fåtal jag varit med om som dragit olja.
Detta pga dåliga ventilstyrnings tätningar. Men överlag inget som är vanligt.
Växellådorna har rasat på en del, brukar börja med ett vinande lagerljud, en del lådor har dock tystnat efter oljebyte.

14tums hjul från Carina E passar om man vill komma riktigt billigt undan med vinterhjul :mrgreen: :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
dragonevo
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:20:56
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Avensis 1999?

Inlägg av dragonevo »

Lutar åt en sådan då!


Ingen som har något att säga om hondan den verkar gå lite snålare än Avensisen dock är den säkert bullrigare..
kirlek
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 nov 2011, 08:54:07
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Avensis 1999?

Inlägg av kirlek »

dragonevo skrev:Lutar åt en sådan då!


Ingen som har något att säga om hondan den verkar gå lite snålare än Avensisen dock är den säkert bullrigare..
Jag har en Aerodeck och har ägt en tidigare också. Dessutom har mor och far en. Alla av årsmodell 1998.

Verkligen en kanonbil, min har gått 28 000 mil och är nästan felfri. Har själv bara bytt bromsok bak och spindelleder på dom 4000 mil den gått i min ägo.

Blandadkörning 0,65 och långkörning ner till 0,55. Tycker dessutom att den är lagomt pigg om man varvar ordentligt. Tyvärr lätt att få motorstopp eftersom den är svag på låga varv.

Jag upplever den inte som bullrigare än likvärdiga bilar.
dragonevo
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 nov 2011, 16:20:56
Årsmodell: 0

Re: Köpråd Avensis 1999?

Inlägg av dragonevo »

kirlek skrev:
dragonevo skrev:Lutar åt en sådan då!


Ingen som har något att säga om hondan den verkar gå lite snålare än Avensisen dock är den säkert bullrigare..
Jag har en Aerodeck och har ägt en tidigare också. Dessutom har mor och far en. Alla av årsmodell 1998.

Verkligen en kanonbil, min har gått 28 000 mil och är nästan felfri. Har själv bara bytt bromsok bak och spindelleder på dom 4000 mil den gått i min ägo.

Blandadkörning 0,65 och långkörning ner till 0,55. Tycker dessutom att den är lagomt pigg om man varvar ordentligt. Tyvärr lätt att få motorstopp eftersom den är svag på låga varv.

Jag upplever den inte som bullrigare än likvärdiga bilar.


Uppar denna tråd lite har haft en aerodeck och en avensis 99 ca ett halvår i familej mycket bra bilar..


Vad ligger din aerodeck i förbrukning på vinter, snittade 0.73 på senaste tankningen blandkörning på vintern, tyckte först det var lite högt men såg sedan förbrukningar på runt 0.6 blandat på sommaren så det är det nog okej..



Enda problemet med den nu är att det knakar då jag svänger att båda hållen... drivknutar kanske :(
Skriv svar