välja motor till Verso

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Tipx
Pay User
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 77
PostOrt: Grödinge
Land (Country): Sweden
Ort: Vårsta/botkyrka
Kontakt:

välja motor till Verso

Inlägg av Tipx »

Som topicen säger motor alternativ Verso:n ?

Sålde Celican när garaget revs.
men har fått in frugan på en toyota igen :twisted:
Testat några olika gen 3 verso.
en 1,8 med skumma halvautomaten, kändes pigg men jätte knepig å köra. (varför E för istället för D ?
Sedan en 2,2 D-cat med manuell låda. (Mmmmmmmm Både jag å frugan gillar den. vem gör inte det..177hk/400nm)
sedan idag den nya "verso:n", en 2010 1,8 med manuell låda, kändes fruktansvärt trött (våran lilla fabia på 74hk kändes piggare.) kan ha varit det X.et (men vilen båt, fick knappt platts i p-rutan)

Motorer
Volym Effekt (hk) Vridmoment (nm)

1.6 (bensin) 110hk 150
1.8 (bensin) 129hk 170 (finns inte även denna i en 147hk motor ??)
2.0 d4d (diesel)116hk 280
2.2 dpf (diesel)136hk 310
2.2 d-cat (diesel)177hk 400
(källa Sv.Wikipedia(corolla verso))


Diesel eller bensinaren?
Kommer i huvudsak bli korta resor.
ca 1 mils resor,st o ca 1500-2000mil om året.
Vill kunna dra eller ha full lastad utan att den är trött.
Sliter det mer på Diesel att köra korta resor ?
Skatten är ju mer... men det är det ju på en sortbil med.. :lol:
Förslag ? erfarenheter ?
_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Glenn »

Brukar vara dyrare service på diesel också, fast kolla hur det är just på dessa toyotor, det varierar.. är väl bara att kolla serviceschema och priser hos toyota först.

Det var grymt dåligt urval med bensinmotorer, jag tycker diesel är crap rent allmänt, men max 129hk 1.8l låter rätt klent i en såpass stor bil. ..Jag sitter och stör mej på att jag saknar hästar i saaben (150hk), hade 170hk i min förra och det var mer lagom. förstår att dieseln på 177hk är betydligt mer passande i den bilen, hur lite jag än gillar dieselkaraktär.

Fast det är ju provkörning som gäller, och det hade du ju redan gjort.

Om det är samma "automatiska" låda som yarisen skulle jag hållit mej borta från den :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: välja motor till Verso

Inlägg av cheetah1 »

"Halvautomat" "multimode" eller vad man nu vill kalla det är inget annat än en manuell låda med en robot som växlar åt dig. Funkar helt okej på en Ferrari, inte så bra på en bruksbil. Riktig automat eller vanlig manuell är bättre.

Kan tillägga att postens nya FIAnT har sådan multimodelåda, vilket är riktigt uselt på en bil som det ska startas och stannas med var 10:e meter, där är det bara riktig automat som funkar bra.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Dale »

Hade valt lilla dieseln. Har själv stora dieseln i Avensisen och visst är den underbar. Körde en Rav4 med 116 hk dieselmotorn med full last och 1500 kilos släp och den klarar det förvånansvärt bra. Man kör ju på vridmomentet å inte hästkrafterna. Dock är det tydligen normalt att 2,2 motorn tar lite olja vid kortkörningar. Olja för närmare 200 spänn mellan tankningarna är inget ovanligt. :-( Långkörningar går bra utan oljepåfyllningar. Skatten är på strax över tre tusen på Avensisen. Betalar runt två tusen för en bensinare i samma storlek som Avensisen så skillnaden är inte så stor. Skatten baseras på koldioxid utsläpp på nyare bilar. Polaren har en Volvo V70 med motsvarande dieselmotor och han betalar dubbelt mer i skatt bara som en jämförelsen. Var det gäller service så vet jag inte men tycker att Avensisen är då dubbelt billigare än polarens Volvo.
Ett tips inför vintern. Skaffa en Webasto eller Ebersprächer till dieseln om det inte finns någon monterad. Polaren med Rav4 har ingen å får stå på tomgång en timma innan den blir varm när det är kallt. Avensisen startar jag värmaren från köksfönstret en kvart innan jag ska iväg å då är den isfri och varm. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Glenn »

Nej, man kör inte på vridmomentet, vrid utan varv = man står still.. Det är effekten som är intressant, max vrid är en totalt meningslös siffra för alla utom den som designar drivlinan.

Vridkurvans utseende kan vara intressant dock, men den brukar snarare vara bättre på bensinare, speciellt med modern turbo.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Pugho »

Vill bara understryka det som Glenn säger om vridsiffrorna här. Spelar noll roll för konsumenten.

..Med ETT undantag.. om man vet hur siffrorna förhåller sig till varandra. :)
Det är nämligen så att eftersom effekt=vrid*varv så kan man ana hur vridkurvan, som säger en hel del om motorns karaktär, ser ut.
Hög maxeffekt men förhållandevis lågt maxvrid => vridtoppen ligger förhållandevis högt i registret, varvvillig, hetsig och törstig.
Låg maxeffekt men förhållandevis högt maxvrid => vridtoppen ligger förhållandevis lågt i registret, vridstark, lättkörd och ekonomisk.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Glenn »

Fast det är ju inte hellr riktigt sant, efterssom man har växellåda spelar det ju egentligen ingen roll VAR vridkurvan toppar,
utan snarare på HUR den ser ut.. en bil med

____/\

är lika svårkörd som en med

_/\____

Man vill ju ha en bra form på den, men en relativt "lång" topp, eller snarare, ett stort användbart varvtalsregister.

själv är jag barnsligt förtjust i motorer som har "tillräckligt" med effekt nästan från botten och drar på bra men ändå
har en kraftig topp i slutet, det är väl iofs extra tydligt på motorcyklar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Pugho »

Lite trist med "trimmad-moppe-syndromet" när man kör stadstrafik med husvagn och stannar för rött ljus i uppförsbacke.. Då tar jag hellre vridtoppen i botten av registret.

Min Renault har den tidigare karaktären och det är en pina att backa upp den ur garaget när det är halt ute. (typiskt 50-tals villagarage i källaren) Varva 4000 varv för att den inte ska dö när man hittar dragläget och sen får man passa sig jävligt noga med kopplingen för att det inte ska börja spinna. Backa upp celican ur samma garage är en baggis.
____________________________
Mikael Cedergren
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: välja motor till Verso

Inlägg av cheetah1 »

Jag följer den här tråden med största intresse. Trots fyra års teknisk utbildning har ingen riktigt lyckats förklara skillnaden på effekt och vridmoment ur en motor. Jag menar, jag vet vad det de facto är, men jag har inte lyckats förstå hur dessa relaterar till varandra och vilken effekt dom har på motorns funktion.
Användarens profilbild
Tipx
Pay User
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 77
PostOrt: Grödinge
Land (Country): Sweden
Ort: Vårsta/botkyrka
Kontakt:

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Tipx »

Väldigt intresanta kommentarer. :clap: tack för intresset.
Ur ett vanligt familje perspektiv upplevde jag följande.
177hk. Skatten på ca 4200:- så lite saftigare en avensisen.
har inte kollat försäkrigen på stora motorn
blev dock imponerad av att kunna ligga på 5:an växel plattan i botten och göra en omköning i uppförsbacke. nästan lika bra som en 2.0 turbo i en vectra vi provade samtidigt.
sedan i med 6:an och man tuffade på i 80 med 1400 varv. det e man ju inte bortskämd med.
en gammal 1,8 bensinare (129hk)med robot lådan i manuellt läge kändes stumtals nästen lika pigg som min gamla celica trotts skillnader i hk och vikter.
ett tag senare testade nya verson med sin 1,8 på 149hk och hel manuell låda.
Trött som bara den. (har jag skrivit om förut..)
Måste leta reda på en med manuell låda och gamla 1,8 motorn för att urskilja om det är just det X et som var helt slut. för nya motorn borde vara trevligare.
Vill även testa dfp motorn ifall man klarar sig på den. för den ligger runt 2300 i skatt.

Tråkigt att höra d-caten är olje törstig. känner jag frugan rätt kommer hon inte kolla oljan efter halva tanken.. men det vet man ju aldrig. Vad ligger servicen på i pris ? med tanke på att varannan gång är det tydligen stora servicen.
JA värmare av något slag är nog man behöver. tyvärr har jag nog inte sett det på någon av dom vi tittat på.
Piggi back på diesel:n ? någon som testat ?
_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)
Skriv svar