Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av cheetah1 »

Det finns speciella rörelsedämpare för motorer, används främst inom motorsport, men det borde kunna hjälpa till att dels ändra resonansen lite, och dels minska de faktiska vibrationerna. Du får garanterat tillverka egna fästen dock, eftersom dom som sagt är avsedda främst för motorsport och en 1,4 D4D kanske inte är så jättevanlig i den branschen...
Googla på "engine shock absorber" eller "engine damper". Eller sök på Ebay, för den delen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av Glenn »

om det inte är för krångligt (väldigt olika på olika bilar) så skulle jag ändå bytt originalkuddarna, det är svårt att se om dom är dåliga eller ej, man kan se om dom pajat helt, men är dom bara trötta så syns det nog inte, om dom inte är för dyra att byta hade jag testat det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av LeifA »

Jag har också tänkt på det med dämpare.En del bilar har ganska stora på avgasrören som jag tänkte prova.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av LeifA »

Kollade vad nya motorkuddar kostade,1600kr +moms för den ene och en annan 1100kr +moms,den vid kamremmen var det inget pris på. Känns lite mycket pengar för att testa.
Detta problemet är jag inte ensam om, Toyota i Kristianstad har ett fall som jag inte vet om de har löst eller inte.
Ju längre bilen har gått ju mer vibrerar det,så kanske nya kuddar behövs. Sitter det hydrauliska eller nåt annat special?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av cheetah1 »

cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av cheetah1 »

Det är överlag så att man kan räkna med att bildelar kostar ungefär en tredjedel om man tittar ute i Europa. Jag fattar inte varför egentligen, jag menar, Tyskland har ändå 19% moms, det är inte så mycket lägre än i Sverige, ändå hittade jag en OEM AC-kompressor till Skodan (ny) för 140 pund i Tyskland, kostar 5800 spänn i Sverige. Köpte bromsskivor och belägg (EBC, så inget skräp) till mammas Avensis från UK, hela kittet kostade mindre inklusive frakt än vad bara skivorna (Ferodo, så lågprismärke) kostar i Sverige.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av LeifA »

Tar åter upp den här frågan om vibrationer vid 2000rpm. Jag har inte gjort något åt det än för jag vet inte vad jag ska byta för del. Nu vibrerar det även på 3ans växel. Det borde vara en motorkudde som gett upp men vilken? Tänkte att det borde finnas någon mer här som varit med om detta och fått det fixat. Bilen har gått nu över 15000mil.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av MrBackground »

Hej
Jag köpte min Auris för fyra månader sedan och den hade då gått 11000 mil och just motorvibrationerna var något som jag reagerade på, detta från en bil som i övrigt kändes mycket tillförlitlig och spann som en katt.
Men det jag funderar kring är om det har med turbon att göra, för vibrationerna uppstår enbart då du gör en kraftig acceleration och att motorvarven passerar just 2000-2100 varv. Om man släpper gasen och håller motorn på varvtalet 2000 (utan att accelerera) försvinner vibrationerna.
Jag är ingen expert, men visst är det så att det kickas igång någon form av turbokompressor då man accelererar kraftigt med denna typ av diesel? Och i så fall borde vibrationerna kanske kunna kopplas samman med kompressorn istället för motorn.
LeifA
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 19:08:43
Bilmodell: Auris 1,4 D4D
Årsmodell: 2010
Ort: Markaryd

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av LeifA »

Det är ju så att ju mer man gasar, ju högre belastning på motorupphängning,alltså vrider sig motorn mer så jag tror nog att det är en motorkudde som satt sig men vilken,jag sätter inte dit piratkuddar som kanske är hårda från början utan det ska bli original men de är dyra och jag vill inte byta en i taget för att till sist hitta rätt.
Nu har dieselvärmaren också gett upp,lampan tänds och motorvarvet ökar något men inte ett liv i brännaren.Någon här som haft något liknande?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Auris 1,4 D4D Synpunkter?

Inlägg av Bempa »

Är det en tillsatsdieselvärmare?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar