nytt vs gammalt

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
raggarstarlet
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 23:48:47
Bilmodell: starlet
Årsmodell: 1984

nytt vs gammalt

Inlägg av raggarstarlet »

Hej

har kanske inte först och främst med toyota att göra och jag kanske inte heller är rätt person att döma men funderar ändå...

Men hur fan har man råd med ny bil och hobby bil idag ??? visst jag är fel person att fråga kanske eftersom jag har 10-20 hobby bilar (dock äger jag ingen svenssonbil) och vissa är ju rena vrak till reservdelsbilar iofs.

men vad man hör om ny bilar är dyra reparationer och dyra inköp

har kört toyota starlet och volvo 240 nu 5-6år och sammanlagd reparations kostnad på båda bilar må vara 25000 inklusive då service slå det med en klipp ny bil som verkar gå sönder oftare än mina 27 år gamla rostiga "pisskur"
har ägt en plymouth 1933 det var det billigaste man kunde köpa då ändå tycker jag det är den bil som gett mig mest kvalitets intryck för den bilen gick fan om allt så allt blivit atom vinter....

visst nytt e nytt men tycker det inte är värt det längre när kvalitén är piss, må kännas som dyra material när du är hos handlaren men efter 10000mil då??

näe får behålla mina gammal bilar så länge bensin säljs usch för nyare än 90tal piss kvalitet om du så väljer dacia eller Mercedes
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Milkshaken »

Hej.
Det där är alltid ett spännande ämne, jag köpte oxå mest skräp förr, Volvos, BMW, osv...
jag trodde inte att jag hade råd med nyare, men faktiskt så hade jag gruvligt fel där, iaf i min situation...

Så här var det, och är nu...
Förrut så köpte man en 5- 10K:- bil, grejer gick sönder på den, det var allt från motordelar, bromsar elen mm.... man visste ju aldrig om man kunde ha dom till jobbet...
Kostade allt mellan 500- 3000.- att äga dom, och hur roligt var det att sätta dit nya grejer i en bil som egentligen skulle förpassas till återvinningen?

Jag tänkte jag skulle pröva på ett annat sätt. sagt o gjort....
Om man köper en beg bil med bra begagnat garantier, DVS Toyota... Om du köper den för säg typ, 100.000.- så får du en månadskostnad på runt 2000:- i X antal år...

Du vet då att den kostar dig endast ca 2000.-/mån, plus soppa, service, skatt och försäkring....
soppa service, skatt och försäkring måste du ju räkna med på alla bilar.

Grejen är att det är nu jättemycket lättare att planera ekonomin, bilens utgifter blir ju en fast peng, den blir ju inte så variabel som tidigare.

Min fru hade oxå mest gammalt skräp tidigare, o klmen för hennes tålamod/ekonomi var när hon hade en gammal Mitsuibishi Lancer Kombi.... den kostade en del ...
Efter den så köpte hon sig en Splitt ny Yaris, och efter 2 år, så bytte hon in den och kör nu Auris.....
Trots att hon blev arbetslös under hösten så var det inga problem för henne att klara bilen, då hon räknade in den i fasta kostnader.... Och tilläggas sak väl att hon inte direkt är nån högimkomsttagare.....


Hobbybil har jag ingen, dock skulle jag kunna tänka mig en Volvo Amazon Kombi..... :)
men dom e ju i princip omöjliga att få tag i numer...
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Glenn »

Beror ju lite på hur pass händig man är själv, jag har sällan haft problem med mina bruksbilar, och dom brukar vara ca 8-12 år gamla när jag köper dom, då brukar värdet ligga mellan 5-25000 och dom brukar hålla ihop hyfsat.

..Samtidigt ser man kompisar som köper en fem år gammal bil som kostat mer i reparationer första året än vad jag betalat totalt i reparationer på 4 år.. så det har väl lite att göra med vilken bil man väljer.

Min 9k som just ska säljas pga att jag just köpte en nyare bruksbil är av årsmodell 1996, har haft den nästan fyra år och det jag har bytt på den totalt sett är typ en kylarslang för nån hundring, tre slangklämmor ( två till kylarslangen och en till tankpåfylningen, den hade rostat bort), en sats med gummiupphängningar till avgassystemet (59:- tror jag) och tyvärr pedalkonsolen som kostade runt en tusenlapp.. Tyvärr har avgassystemet rasat på den, vilket var huvudanledningen att den ska säljas nu.. samtidigt är det troligen originalsystemet(?) och det är ju en slitdetalj. Det är ju två gånger den pajat så den blivit okörbar till reparation, vilket är ganska bra på fyra år tycker jag. (Kylarslangen lagade jag dessutom vid vägkanten) ..bilen har gått ca 700-1000mil/år, varav det mesta riktigt elaka korta körningar, plus några resor till helsinborg ToR per år. Min sambo övningskörde dessutom med den i kanske 300mil totalt. (nu har hon klarat kortet sen ett år :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Johannes Rydberg »

inget ont om dacia då det är en ny 90tals bil, äger en som jag försöker köra sönder men det verkar omöjligt. beprövade grejer i den där.. känns riktigt bra. går helt fel fritt fortfarande efter 3700 hårda mil med plattan i mattan ofta och aggresiva växlingar. skiten känns pigg och rolig att köra. och drar inget inget. skatten finns inte etanol skit.

kostade mej 100papp med en del utrustning som man måste ha tycker JAG. blir ca 1150kr i månaden. billigare och mer problemfri vagn som rymmer mer än vad man tror får man leta efter. en riktig spargris jämnfört med MÅNGA bilar idag.

känns som en lott vinst den där dacian. funderar på att köpa några st ha under min livstid som A-B bilar. sen kan man ha bilar vid sidan av som är mindre driftsäkra och meka med. typ dom flesta på marknaden :D


tycker bilarna har fått bättre och jämnare kvalite spelar mindre roll vilket märke. men dom blir jobbigare att laga maskinellt.sen lite väl mkt elektronik som kan ställa till det.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Glenn »

Känns iofs som att snålhet vid tillverkningen är det största problemet idag, kolla på alla nästan nya bilar som har problem med leder och bussningar i framvagnen tex.

Elektronikproblem kommer väl oftast långt senare, och jag tror inte direkt det blivit värre, annat än att det är mer elektronik i bilarna då, den enda bilen jag verkligen haft ordentligt med elfel i är min 80-tals mercedes.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Dale »

Men att starta en Mercedes idag med startkablar så är sannolikheten att en tempgivare pajar för X antal tusen mycket större än du anar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Milkshaken »

Johannes:
Vår granne hade en skoda Felicia.... (Stötstånkaren) alltså bland dom första modellerna, han var så nöjd med den, han hade räknat hit och dit, och det blev så billigt tyckte han....
Visst var den det, tyvärr även i krocksäkerhet, hans fru krockade med den,för nästan exakt ett år sen, livshotande, låg inne på sjukan i ett halvår, sen ytterligare tre månader till var det hemtjänst för henne, nu kan hon stödja lite kortare tid på benen.... men billig,, javisst det var den...

dacian är väl inte direkt känd som något under i säkerhet.... märk att det behöver inte vara du som är orsaken till en olycka.

Som lite kuriosa kan jag nämna.... jag hade en arbetskamrat för många år sen som sa så här..:
"Vaz-Lada kan inte vara någon dålig bil.... min granne är en 80 plussare, och misshandlar kall motor med fullt rus, sen försöker han få i en växel med typ 4000 varv, det smäller som en mindre bomb när han få i den, sen fullt rus och kopplingen sakta sakta uppåt... När han väl fått igång bilen, så fullt rus och i med 2,an.... så har han gjort nu i ett par år" ...:)

Som sagt lite kuriosa....
back to topic.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Speedo
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
Bilmodell: Avensis Touring
Årsmodell: 2002
PostOrt: Umeå

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Speedo »

Milkshaken skrev:Vår granne hade en skoda Felicia.... (Stötstånkaren) alltså bland dom första modellerna
Farsan har en Skoda Fabia, alltså efterföljaren. Känns mycket mer som en "riktig bil" och är nog betydligt mer säker. Men blev mycket förvånad när jag fick veta att även den har stötstänger, fast den är från -2000. Har hållit ihop rätt bra, förutom endel kylarläckage under åren.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Johannes Rydberg »

fast dacia är ju en renult clio med annat skal. och min dacia har en 4 a i N.euro krock säkerhet.

om ni kommer ihåg fifth gear när dom frontal krocka en volvo 940 kombi mot en liten liten renult clio så gick det inte så bra för volvon.


dacian innehåller 97% renult delar med det mesta är från clion så är jag nöjd med den krocksäkerheten. går inte att jämnföra med gamla skoda med stötstänger :thumbdown:


hade aldrig vågat lägga 100papp på en helt okänd skit bil med egen motor hahaha no no


men komma undan 30000kr eller mer bara för att jag inte startar min dacia med en start knapp, och har ett hyper tuff eccc ac med, och en jätte kass inbyggd stereo som man inte kan koppla in nåt själv o.s.v tycker jag är ok.
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: nytt vs gammalt

Inlägg av Milkshaken »

Ska inte diskutera nåt nämnvärt men vill bara säga att Dacia är för mig ett lågprismärke som jag inte skulle våga ha mina barn i. Läs Teknikens värld oxå, inte bara brittiska tv-program som mest är show.....
Britterna har ett annat synsätt än vad vi svenskar normalt sett har....

Jag tror inte att jag ens skulle välja Dacian som arbetsfordon pga enkelheten...
jag behöver komfort, krockskydd och en trygghetskänsla...
Skulle inte välja Skoda heller....
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar