Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
simm
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:21:30
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004

Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av simm »

Hej.

Min lilla dotter har lyckats gömma den enda nyckel med fjärrkontroll för låset till bilen någonstans i all snö som kommit de senaste dagarna, men som tur är så hade jag kvar den grå "vanliga" nyckeln så bilen gick att köra med iaf.

Men nu undrar jag, är det verkligen omöjligt att få en ny "fjärrnyckel" gjord utan att man måste byta ut hela enheten i bilen för 12-15000? Låter ju helt idiotiskt att man måste ha en originalnyckel för att kunna programmera den nya nyckeln! :evil: På min gråa nyckel så finns en plastbricka med sex siffror/bokstäver, borde de inte kunna göra en ny nyckel åt mig med hjälp av det, registreringsnumret och chassinumret? Att betala runt 2-3000 för en ny nyckel är acceptabelt, men att behöva betala upp till 15000 är ju helt crazy!

Mvh

simm
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av PierreW »

Grejen är den att en Masterkey är den enda nyckel som kan låsa upp boxen för addering av nya nycklar.


Dock så verkar det finnas en och annan "hacker" som knäckt detta lås eller vad man skall kalla det, och kan således programmera in en ny Masterkey med befintlig immobilizer kod.

Gör en sökning på forumet, den tråden var uppe för inte så länge sedan, gällde en Celica med alla nycklar borttappade.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
simm
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:21:30
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004

Re: Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av simm »

Tack för svaret.

Låter ju väldigt märkligt att inte Toyota kan göra som t ex Citroen, har man en lapp med ett serienummer så kan de programmera en ny nyckel, även om alla originalnycklar är borta. Det enda som behövs är som sagt ett serienummer som man får när man köper bilen. Men de kanske har mycket osäkrare bilar.

Får väl vänta och se om nyckeln tinar fram till våren (känns väääääldigt långt dit) och att den ligger någonstans på gården, annars får man bita i det sura äpplet och byta hela klabbet. Känns ju lagom kul då man trodde man hade en drulle-försäkring för dotterns påhitt, men så får man veta att det inte ingår automatiskt för något som har med motorfordon att göra, utan då måste man köpa till en extra försäkring (som försäkringsbolaget INTE upplyste om vid tecknandet av försäkringen). Försäkringsbolag är i klass med HA och Bandidos i sin verksamhet, fast med skillnaden att HA och Bandidos vet man iaf vad man får/inte får när man gör affärer med dem. *något bitter*
brandsoldat
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 13 jul 2014, 09:23:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Nättraby

Re: Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av brandsoldat »

Är i samma situation.En nyckel borta och den återstående har tappat en knapp så vill helst ha 2 nya nycklar och Toyota vill ha snuskigt betalt (ca 2200/nyckel).
Så slagning på ebay så poppar det upp en del. Ligger på runt 200 kr med frakt. Men verkar var lite olika frekvens (bl 433, 304 Mhz). Är det någon som vet vart man får reda på vilken frekvens mitt system har alternativt om någon vet vad Corolla 2004 t-sport sänder med.
Sedan finns det guider på nätet om hur man programmerar nycklarna så tänkte det är värt att prova och beställa.
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av Joggy »

brandsoldat skrev:Är i samma situation.En nyckel borta och den återstående har tappat en knapp så vill helst ha 2 nya nycklar och Toyota vill ha snuskigt betalt (ca 2200/nyckel).
Så slagning på ebay så poppar det upp en del. Ligger på runt 200 kr med frakt. Men verkar var lite olika frekvens (bl 433, 304 Mhz). Är det någon som vet vart man får reda på vilken frekvens mitt system har alternativt om någon vet vad Corolla 2004 t-sport sänder med.
Sedan finns det guider på nätet om hur man programmerar nycklarna så tänkte det är värt att prova och beställa.
433 Mhz är korrekt frekvens för bilar såld i europa.
brandsoldat
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 13 jul 2014, 09:23:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Nättraby

Re: Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av brandsoldat »

Jag köpte mig en oskuren nyckel på ebay men fick aldrig till det med programmeringen. Följde guiderna på nätet att man ska öppna och stänga förardörren så bilen kom i synkronisering och det fick jag till men nyckeln funkade dock inte. Någon som lyckats?
Användarens profilbild
martenj76
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 19:39:40
Bilmodell: Corolla Tsport
Årsmodell: 2003
PostOrt: Gustavsberg
Land (Country): Sverige
Ort: Gustavsberg

Re: Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av martenj76 »

Är i samma sits som ni, har tappat en av de två nycklarna med fjärr och den jag har nu börjar fjärren lägga av på. Ibland fungerar den skitbra, men ibland helt hopplöst att den låser upp (röda lampan lyser inte på nyckeln när man trycker på knapparna). Har bytt batteri och haft isär hela remote-delen i nyckeln och kollat kall-lödningar och rengjort kontaktytorna mot batteri osv. Men strular fortfarande så jag kollade runt lite och hittade också en del nycklar på Ebay och Amazon mfl.
Det stämmer att det är 433 Mhz, det står inpräntat smått i plasten på baksidan om nyckeln. Men på den här sidan ville de även veta vilken transponder-typ man har. En 4C eller 4D67 och det har jag inte hittat någon info om nånstans. Någon som vet var man hittar den infon?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Nya nycklar för en Toyota Corolla 2004?

Inlägg av Bempa »

https://transpondery.com/transponder_ca ... talog.html

Om det går att lita på har jag ingen aning om... ;)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar