TCS (Betalande medlemmar)

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Bli betalande medlem !

Inlägg av KelMer »

Vesa skrev:Ni som inte är BETALANDE medlemmar glider väl på en räkmakka, men se det så här: Om alla blir betalande så får vi i TCS MYCKET fler möjligheter att arrangera evenemang som kan passa alla. Och ev. möjligheter att presentera oss för flera företag som kan sponsra TCS medlemmar med % (rabatter) :!: 200.- / år =16:- /mån. vad är det, jo typ en kvällstidning. Så alla ni som lever i Sweden, Kom igen och vi får roligare bilägande.
PS.Rekommendera Volvo, Saab, VW, m.m. ägarna att gå med för att se hur lite problem Toyota ägarna har :D
Kännde bara att jag ville bumpa detta, blev lite förvånad när jag upptäckte att många som är väldigt aktiva här inte är betalande medlemar. håller med vad Vesa skrev i inlägget o tycker vi behövde en påminelse!
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: TCS (Betalande medlemmar)

Inlägg av Glenn »

Jättegammal tråd jag vet, men eftersom aktiviteten här är väldigt låg så..

Jag vet inte hur många betalande medlemmar det finns idag, men troligen ännu lägre än vad det var då ?

Jag kan ju faktiskt ställa frågan, hur många betalande medlemmar finns det ? Inkl och exkl styrelsen ..Av ren nyfikenhet då ?

Ska folk betala måste det finns ett incitament för det, visst, det finns alltid en klick som kommer att betala bara för att stödja den "goda saken", men de flesta kommer inte att göra så. Det måste finnas något som ger valuta för pengarna, det kan vara att man fått mycket hjälp, eller att man vill komma på bankörningar, eller utnyttja en viss typ av försäkring, eller få rabatter, eller nåt helt annat, men i dagsläget finns väl inget sådant i praktiken.

Man ju förvänta sig att de som faktiskt betalat kommer att tänka "var tar mina pengar vägen", jag gick till exempel ur SMC (Sveriges motorcyklisters centralorganisation) för många år sedan (efter att ha varit medlem i typ 10 år) trots att jag gillar det dom gör för att påverka lagar och regler åt rätt håll på myndighetsnivå, men när avgiften höjdes och höjdes till höga nivåer, samtidigt som man snålade in på tidning och anställde fler högavlönade folk på kanslierna som ingen kunde förklara vad dom gjorde så lessnade jag, och många fler.. droppen kom när det visade sig att någon dessutom hade försnillat pengar, vilket tillkännagavs ungefär samtidigt som man ville höja avgiften IGEN, utan motivering, då fick dom fingret helt enkelt.

Nu menar jag ju inte att folk sitter och plockar ut pengar från TCS (det tror jag inte), men i praktiken får inte medlemmen någonting tillbaka, visst, man kan hävda att man får ett par klistermärken och lite ketchup och senap på en grillträff, men egentligen betalar man ju för ingenting, eller okej, "för den goda saken" då, Styrelsen bemödar sig inte ens med att lägga ut varken inbjudningar eller redovisningar från årsmötena längre (det saknas inbjudningar från '12 '12 '15 '16 och möjligen i år då, och samtliga redovisningar ? eller letar jag dåligt ?), visst, det kanske gått ut till medlemmarna separat, men hur ska man motivera nya medlemmar att betala när sådant inte redovisas öppet ?

Nu hittar jag inte ens någon enda redovisning från tidigare årsmöten längre, men det har funnits förut men det var ju lite tragiskt att se att hälften av ledamöterna är folk som inte är aktiva utan snarare rålkar vara sambo eller liknande med stytrelsemedlemmar. Jag är medveten om att det ÄR svårt att få ihop folk att driva föreningar idag, jag är medlem i flera andra klubbar som är betydligt större än TCS och trots att antal betalande medlemmar är ca 300 så har man samma problem.. (Dessutom driver man en papperstidning coh är medlemmar i MHRF med "licensierade" besiktningsmän och hela den administrativa biten som tillkommer)

MEN, då kanske man ska försöka justera kläderna så dom passar ? vad är det folk vill ha ? vad kostar dessa saker ?

Glöm inte att TCS startades som ett rent internetforum efter att NTSC ("Nordic Toyota Sportcar Club") kraschade, den kradchen skedde ungefär av samma anledning som vi är på nu, folk ville inte engagera sig, och ingen ville betala för all overhead, dessutom vägrade styrelsen inse vikten av ett forum, vilket var det många medlemmar ville ha. När NTSC dog så vill jag minnas (detta fanns väl afaik dokumenterat i det gamla forumet, som ju har kastats i vasken.. så tills nån rättar mej får jag gå på min minnesbild) att en person helt enkelt startade TCS varvid många som hade skrivit i gästboken (i brist på forum) hoppade över till TCS-forumet, och det blev ordentlig fart väldigt snabbt. Som jag minns det så var det UTTALAT att man skulle släppa tidningen, medlemsmatrikeln, träffarna, MHRF-besiktningarna, merch-försäljningen och allt sådant och bara koncentrera sig på webforumet.

Sen smög sej allt detta tillbaka på något sätt, av okänd anledning.. missförstå mej rätt, det är väl trevligt när det finns en förening bakom som gör andra saker också, men då måste det ju finnas underlag för det.

Värt att notera är ju f.ö att NTSC websidan fortfarande finns kvar, vilket är märkligt då jag gissar att ingen betalat för den på minst 15 år, senaste uppdateringen var iaf för 17 år sedan.

http://home.swipnet.se/ntsc/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
celicacabrio
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 18:05:34
Årsmodell: 0

Re: TCS (Betalande medlemmar)

Inlägg av celicacabrio »

Troligtvis är det jättemånga betalande medlemmar, för styrelsen håller på att räkna än.... :clap:
TCS har lång väg att gå innan den kan betraktas som en klubb.
Jag har alltid betraktat TCS som ett Forum för Toyota ägare och inget annat.
Glenn, du har rätt i mycket som du skriver.... :thumbup:
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: TCS (Betalande medlemmar)

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: tis 04 jul 2017, 09:01:30 Jättegammal tråd jag vet, men eftersom aktiviteten här är väldigt låg så..

Jag vet inte hur många betalande medlemmar det finns idag, men troligen ännu lägre än vad det var då ?

Jag kan ju faktiskt ställa frågan, hur många betalande medlemmar finns det ? Inkl och exkl styrelsen ..Av ren nyfikenhet då ?
...
Antalet betalande medlemmar ses i denna grupp: https://www.toyotaclubsweden.com/member ... =group&g=9
dvs 24 st medlemmar (varav 8 aktiva på forumet i år) + 7 styrelse + 2 moderatorer etc.
Fast verkligenheten kan nog vara ännu dystrare då jag tror att inte alla har blivit bortplockade som inte har betalat.
Glenn skrev: tragiskt att se att hälften av ledamöterna är folk som inte är aktiva utan snarare rålkar vara sambo eller liknande med stytrelsemedlemmar
Fast det här känner jag inte är sant. Den enda ledamöten som varit relaterad under min tid som ordförande är en tidigare sambo till mig som står som revisor, då hon arbetar som ekonom och hjälpte oss med redovisning ett år då vi faktiskt hade en vinst vid årets slut (Ickemedlemmar som deltog vid Superstage plus lite försäljning av korv etc.).

Jag återkommer jättegärna mer i ämnet, men just nu är min 7 veckors gamla son lite upprörd på mig. :D
Senast redigerad av Neblade den lör 08 jul 2017, 13:03:15, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Updaterade lite med antal aktiva... mvh
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
celicacabrio
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 aug 2009, 18:05:34
Årsmodell: 0

Re: TCS (Betalande medlemmar)

Inlägg av celicacabrio »

Enligt den listan rekryterades den sista medlemmen i TCS nov. 2014, dvs. inget nytillskott av medlemmar på snart 3 år... :o
En tillbakablick:
NTSC (1989-2001) hade på sin tid 150-180 betalande medlemmar/år.
Det är en rätt hyfsad siffra eftersom klubben i första hand riktade sig till ägare av Celica/Supra/MR2,
men givetvis fanns det inget hinder för övriga Toyota ägare att ansluta sig till klubben.
NTSC var till största delen en svensk/norsk klubb, men klubben hade även betalande medlemmar
från Danmark, Holland, Finland och UK.
Årligen arrangerade NTSC en Toyota träff/årsmöte,
ibland var den träffen förlagd till Norge men oftast på någon plats i Sverige.
(Malmö, Visingsö, Linköping, Örebro, Karlstad....för att nämna några platser).
Antalet medlemmar som slöt upp på varje träff låg på mellan 30-50 medlemmar (läs bilar),
dvs. så gott som en tredjedel av klubbens totala antal medlemmar, inte illa!
För att locka så många medlemmar räcker det inte bara med korvgrillning
även om det är ett utmärkt initiativ för att anordna mer lokala träffar.
NTSC hade medlemmar som reste 107 mil enkel resa för att träffas och umgås och då vill det till lite mer än grillning.
Träffarna pågick fredag till söndag.
NTSC hade sponsorer, bl.a. Toyota Center i Malmö, som var med och arrangerade 2 internationella Toyota träffar tillsammans med NTSC.
NTSC hade även ett gott samarbete med övriga Toyota klubbar i Europa och inbjudan gick ut till samtliga klubbar varje år.
På så sätt blev vi inbjudna att delta på deras träffar och ibland kunde vi vara upp till 10 bilar som reste söderut.
Dom internationella Toyota träffarna var ett utmärkt sätt att knyta kontakter, snacka reservdelar, styling eller you name it!
Till sist, Sveriges största Toyota träff arrangerades i Karlstad 1999, där deltog 54 Celica/Supra/MR2/Crown/Corona
och 80 personer avnjöt klubbens jubileumsmiddag på Hotel Gustaf Fröding i Karlstad.
Att NTSC inte hade en fungerande hemsida/forum, det är en annan historia, men som klubb fungerade det rätt hyfsat ändå.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: TCS (Betalande medlemmar)

Inlägg av Neblade »

celicacabrio skrev: lör 08 jul 2017, 19:01:07 Enligt den listan rekryterades den sista medlemmen i TCS nov. 2014, dvs. inget nytillskott av medlemmar på snart 3 år... :o
En tillbakablick:
NTSC (1989-2001) hade på sin tid 150-180 betalande medlemmar/år.
Det är en rätt hyfsad siffra eftersom klubben i första hand riktade sig till ägare av Celica/Supra/MR2,
men givetvis fanns det inget hinder för övriga Toyota ägare att ansluta sig till klubben.
NTSC var till största delen en svensk/norsk klubb, men klubben hade även betalande medlemmar
från Danmark, Holland, Finland och UK.
Årligen arrangerade NTSC en Toyota träff/årsmöte,
ibland var den träffen förlagd till Norge men oftast på någon plats i Sverige.
(Malmö, Visingsö, Linköping, Örebro, Karlstad....för att nämna några platser).
Antalet medlemmar som slöt upp på varje träff låg på mellan 30-50 medlemmar (läs bilar),
dvs. så gott som en tredjedel av klubbens totala antal medlemmar, inte illa!
För att locka så många medlemmar räcker det inte bara med korvgrillning
även om det är ett utmärkt initiativ för att anordna mer lokala träffar.
NTSC hade medlemmar som reste 107 mil enkel resa för att träffas och umgås och då vill det till lite mer än grillning.
Träffarna pågick fredag till söndag.
NTSC hade sponsorer, bl.a. Toyota Center i Malmö, som var med och arrangerade 2 internationella Toyota träffar tillsammans med NTSC.
NTSC hade även ett gott samarbete med övriga Toyota klubbar i Europa och inbjudan gick ut till samtliga klubbar varje år.
På så sätt blev vi inbjudna att delta på deras träffar och ibland kunde vi vara upp till 10 bilar som reste söderut.
Dom internationella Toyota träffarna var ett utmärkt sätt att knyta kontakter, snacka reservdelar, styling eller you name it!
Till sist, Sveriges största Toyota träff arrangerades i Karlstad 1999, där deltog 54 Celica/Supra/MR2/Crown/Corona
och 80 personer avnjöt klubbens jubileumsmiddag på Hotel Gustaf Fröding i Karlstad.
Att NTSC inte hade en fungerande hemsida/forum, det är en annan historia, men som klubb fungerade det rätt hyfsat ändå.
Ja, jag kan känna att det är ett misslyckande att vi hamnat där vi är idag. Det beror helt och hållet på att vi inte lyckas locka in nya krafter i styrelsen som är intresserade av att träffas och jobba med föreningen. Min ambition var aldrig att bli ordförande på heltid, 2 år max var min plan sen tror jag det är nyttigt att byta chaufför.
Vi behöver en nystart (nytt folk med mer tid och energi) eller så ska vi lägga ner föreningen. Finns egentligen bara de alternativen.

Tror att det är svårt att locka nya personer till ett forum då det är så osmidigt att skriva via telefonerna. Då blir det facebookgrupper istället där det är enkelt att dela bilder och diskutera, även om det också har sina nackdelar med att det är nästintill omöjligt att hitta gamla inlägg. Svårt med byggtrådar etc.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: TCS (Betalande medlemmar)

Inlägg av Glenn »

Neblade: Jag hoppas att du inte tolkar det jag skriver som personlig kritik, så är förstås inte fallet, snarare så vill jag ju att det ska komma nåt bra ur det hela och att TCS blir starkare.

Det *ÄR* tyvärr ett problem att rekrytera folk som håller i föreningar och liknande idag, det är ett problem i betydligt större (som i fler medlemmar) klubbar också, folk undviker ibland att åka på årsmöten för att alla som kommer dit "straffas" med att få sitta i styrelsen osv. (vet att jag diskuterat detta innan)

Jag lider själv av ständig tidsbrist genom att man har familj med små barn, hus jobb och vardagsbilar som bara måste funka, jag har inte besiktigat ST205'an på tre år, hojarna har körförbud sen fyra år.. CNC-fräsen jag köpte för snart ett år sen är fortfarande inte i drift (står halvt ihopplockad i garaget), jag har helt enkelt inte tid ens med det jag VILL och tycker är kul att göra, så jag har full förståelse för att det är svårt att hitta folk.

Det jag skrev om "utomstående" i styrelsen baserar jag på mitt minne av när jag läste en årsredovisning för några år sedan, hade ju egentligen velat kolla upp det men hittade inte informationen, men jag minns att jag slogs av att det var så många namn jag inte kände igen (och utan nick tror jag)


Hur som helst, man vill ju att det inte bara ska dö ut, framförallt har jag träffat en massa trevliga och kunniga människor genom TCS, folk jag trivs att umgås med, det är ju egentligen det mer än annat som drar till träffar, men när färre kommer så är det ännu fler som skippar det och så är man i en nedåtgående spiral.

Något som gjorde att träffarna (i stockholmsområdet i alla fall) var så många och välbesökta då för ~12(?) år sedan var nog att det fanns en stabil kärna som "alltid" dök upp, om någon skrev att "ska vi träffas ikväll på xxx" så kunde man åka dit och det hade förstås dykt upp folk. Sen när alla kom tillbaka skrev man om det och det i sin tur lockade uppenbarligen till sig nya besökare, "oj vad kul DOM verkar ha, och vad ofta dom träffas".

Jag umgicks även utanför träffarna med flera på forumet, jag och Zpider åkte exempelvis till mantorp som vi typ kom på dagen innan att "det vore ju kul!", vi åt även lunch när han råkade vara i närheten av mitt jobb, Emman umgicks jag väldigt mycket med under ett par år, dessutom spontanträffade man folk på diverse mässor och träffar "bara sådär". Minns även att någon (vem sjutton var det ?) skulle tillbringa några timmar ensamen i stockholm och inte hade nåt för sej, skrev en tråd och givetvis dök det upp en klase TCS'are och höll sällskap :)


Nä, nu blir jag nostalgisk, det är ju knappast framåttänkande.


Har funderat ett par år på att dra ihop nån grillgrej hemma hos mej när jag är gräsänkling (sambo+barn brukar åka ner till skåne nån vecka elelr två på sommaren), finns hyfsat med plats för bilar (nåja.. några iaf), fina roslagsvägar att köra dit på, några grillar kan man ju fixa, grejer att äta och dricka kan ju folk ta med sig och det får väl plats en 10-15 pers på verdandan iaf. ..Sen kan man som bonus skratta åt vilken röra jag har i garagen också ;)

..Dock har det aldrig blivit så att jag orkat ta tag i det, dessutom vet jag inte om folk skulle dyka upp.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: TCS (Betalande medlemmar)

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: tis 11 jul 2017, 10:25:04Neblade: ...
Nej, jag tar det inte som personlig kritik från dig. Men självklart känner jag mitt ansvar för att vi hamnat här. Delvis är tid är ju något man tar sig, även om det i perioder såklart inte är sant.
Sen har det såklart varit några år med mycket på jobbet (beordrad övertid), flyttat, blivit sambo, köpt hus och nu skaffat barn. Och därtill ett projekt från 2008 som totalt avstannat, ett projekt som nu står i det fjärde garaget unden de åren... :)

Men saker och ting kan bli bättre, men man får även förvänta sig att det inte blir på samma sätt som förr. Den där lilla skaran man alltid kunde lita på som kom på alla träffar har väl också fått andra liv nuförtiden. Ibland andra intressen, ibland bara blivit äldre och fått familj. :)

Träffarna har ju varit grejen med att ha en förening, för att kunna arrangera större saker och ha en ekonomisk grund i bakgrunden som kan ligga ute med pengar och som man kan köpa in materiell till. Men det finns ju inget egenintresse av att ha en förening bara för sakens skull. Vi kollade även på att ansluta oss så man kan få entusiastförsäkringar, men det kräver lite mer av klubben än vi har just nu.
Jag har alltid varit nog med att inte tjata in folk i styrelsen, är man inte intresserad så blir det inget gjort ändå. Namn som bara finns på pappret och som aldrig mer dyker upp på möten blir ingen lyckligare av. Vi får rätta ambitionen efter förutsättningarna, men jag känner att jag skulle vilja lägga lite mer tid på klubben igen.
Vi får se vart det tar vägen...

Men just nu verkar det som att det blir några som ska åka till Nyköpingsträffen den 19 juli. Men därefter tänker jag mig nog en träff till innan sommaren är slut. Och då försöka få till ett årsmöte i samband med det för de som är intresserade.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar