Avensis 2002 bra eller halvbra bil?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Wal
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 20 mar 2019, 03:15:35
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2
PostOrt: Hargshamn
Land (Country): sverige

Avensis 2002 bra eller halvbra bil?

Inlägg av Wal »

Hej jag är en fattig man som blivit erbjuden en Avensis -02 för 12 000 kr, den har gått 16 000 mil och ägts av en annan äldre herre.
Är det något att ha för mig som inte kan mecka inomhus utan bara ute på somrarna. Vad jag förstått är andra generationen (från 2003) ganska bra omtyckt och säker men jag hittar inte några vidare bra omdömen om 2002an. Jag vet att det är en alldeles för allmän fråga för att kunna besvaras rakt upp och ner men jag frågar ändå, då min Ford mondeo 04 har slitna lameller och knappt tar sig uppför branta backar längre och verkstan vill ha ung 10 000 för att byta dem.
hjärtligt tacksam för svar.
Wal
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Avensis 2002 bra eller halvbra bil?

Inlägg av riclin »

Bensinarna har kamkedja. 1,8 bensin, kan dricka mycket olja. Ibland väldigt mycket. 2,0 bensin kan toppen släppa på vissa långmilare. 2,0 Sol bensin har antisladd system som standard. Ingen annan motor har det på den modellen. Dieslarna kan jag inte uttala mig om. Halogenstrålkastare på alla modeller, med vad jag upplevde som riktigt bra ljus när det begav sig. Otroligt mycket bättre faktiskt än före facelift 98-00

på 2,0 bensin, som jag hade. Sitter det även fyra st syresensorer, av skiftande kvalitet. på 33.000 mil fick jag byta 2 av dom. Båda före 15.000 mil. Så dom sista 18.000 milen behövde jag inte byta någon.

Men jag har svårt att tro att du kan hitta en bättre bil för 12.000kr
Skriv svar