Köpråd Avensis 09-12

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 09-12

Inlägg av riclin »

Muda skrev: ons 06 feb 2019, 22:55:10
Vad gäller utrustning så kan det vara riktigt svårt att hitta en maxad. Ev någon f.d företagsbil eller liknande. Business 3 var dock respektabelt utrustad
Business B3 fanns tyvärr bara efter facelift 2012. Men 09-11 finns det ändå ganska många "premium" till salu på bytbil.com. Det är bara det att märkesoberoende handlare inte skriver premium i annonsen. Men har den p-sensorer bak, glastak, skinnklädsel, och en centerhögtalare mitt uppe på instrumentbrädan. Som visar på "stora stereon", så är det garanterat en premium. Executive, med något tillval var oxå skapligt utrustad före facelift. Men där var tex xenon tillval före FL.

GPS var tillval till alla versioner före facelift.
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Köpråd Avensis 09-12

Inlägg av helvetes »

Muda skrev: fre 08 feb 2019, 16:31:15 Ja nästa blir en fullservice plus byte kylarvätska.

Den elektroniska serviceboken är ”öppen”, firman måste dock registrera sig hos Toyota för att kunna lägga upp service:ar, de flesta besvärar sig inte med det helt enkelt tyvärr.
Jag har nu fått veta att i detta fall har bilen inte blivit servad sen 26/6-2017 vid 144087 km. Nu är det snart två år sen och bilen har gått ca 164000 km, dvs 2 år och 2000 mil utan service.

Bör man dra öronen åt sig i såna här fall? Finns det några Toyota-garantier som man sumpar i och med att man missat serviceplanen?
Jag gissar att om det finns garantier kvar så är Toyota rätt hårda med kravet på 1500 mil / 1 år.

Tack för alla svar! :)
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 09-12

Inlägg av riclin »

helvetes skrev: ons 13 feb 2019, 11:19:52
Muda skrev: fre 08 feb 2019, 16:31:15 Ja nästa blir en fullservice plus byte kylarvätska.

Den elektroniska serviceboken är ”öppen”, firman måste dock registrera sig hos Toyota för att kunna lägga upp service:ar, de flesta besvärar sig inte med det helt enkelt tyvärr.
Jag har nu fått veta att i detta fall har bilen inte blivit servad sen 26/6-2017 vid 144087 km. Nu är det snart två år sen och bilen har gått ca 164000 km, dvs 2 år och 2000 mil utan service.

Bör man dra öronen åt sig i såna här fall? Finns det några Toyota-garantier som man sumpar i och med att man missat serviceplanen?
Jag gissar att om det finns garantier kvar så är Toyota rätt hårda med kravet på 1500 mil / 1 år.

Tack för alla svar! :)
Försök hitta en bil hos en Toyotahandlare. Dom lämnar garanti på bilen tills den är 10år gammal, eller har gått 20.000mil. Det som inträffar först. I princip en förlängd nybilsgaranti. Med skillnaden, att den följer ägaren, inte bilen. Så den som köper bilen privat, eller från oaktoriserad kan inte få den garantin, även om föregående ägare haft den. Bilen måste dock vara minst två år gammal för att du ska kunna få den garantin. Lär väl inte vara några problem i ditt fall.

Toyota kvalitetsgaranti: https://www.toyota.se/service-och-tillb ... ntier.json

Inehåller: https://toyotagoteborg.se/service/toyot ... tsgaranti/
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 09-12

Inlägg av riclin »

Tidigare, när garantin var 8år/15.000mil så betalade varje handlare 3.500kr per bil, för garantin. Ca 5 år sedan en säljare sa det. Så säkert 5k, eller mer idag. Framförallt som den är ännu längre nu. Läggs naturligtvis på priset, men en hygglig trygghet att ha.

Jag har bara haft den garantin på en bil. Min Avensis Sol -01. Och just på den bilen började motorlampan lysa, 2ggr. Båda ggr byttes syresensor på garantin. Fanns 4st, så det var inte samma sensor. Den blev inlöst av Folksam, efter en mindre kollision vid dryga 33.000 mil. Inga fler syresensorer behövde bytas efter dom två före 15k mil, som väl var. Övriga har varit felfria, sånär som hög oljeförbrukning på 01an när den gått över 25.000 mil, och 2,4 när den gått över 15.000 mil. Nuvarande är felfri än sålänge, men den är det ju nybilsgaranti på nåt år till.

Förra bilen Avensis -13 körde jag strax under 10.000 helt felfria mil med oxå. Innan den, Avensis -08. Började dricka olja vid 15.000 mil. Xenonstrålkastarna byttes på goodwill vid 13.000 mil, då ljuset var bedrövligt dåligt då, trots nya xenon lampor. I ärlighetens namn, var halvljuset inget vidare även med nya strålkastare, men betydligt bättre. Annars inget fel vid 20k mil, när jag bytte in den.

04an släppte toppen på vid nästan 27k mil. Var en barnsjukdom jag visste om, åtgärdad med djupare gängning fr.o.m -05 på 2.0 bensinarn. Den började oxå dricka olja över 20k mil, kom jag på nu när jag skrev. 98an bytte jag in på Toyota i Norrtälje när jag köpte 01an. Vid 13.500 helt felfria mil.

Alla bilar har varit fullservade hos Toyota hela tiden.

Ofattbart många mil jag körde tidigare i mitt liv. Nu är jag nog nere på ca 2500 mil om året :)
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Köpråd Avensis 09-12

Inlägg av helvetes »

Ber att få tacka så mycket för all hjälp och svar på frågor. Har nu köpt min första Toyota.

Det blev som väntat en Avensis, en sen '11 (enligt säljaren går den som '12, dock "pre-facelift") med 11500 på mätaren. Handlade hos Toyota-återförsäljare så det ingick TKG, vilket känns tryggt. Jag fick tumma lite på mina önskemål i utrustningsväg, tog dock ett vuxet beslut och lät trygghet gå före lull-lull. Min enda invändning är egentligen att jag upplever bilen som rätt seg, men det beror säkert till viss del på att i stort sett alla mina tidigare bilar har varit turbobilar.

Leverans i dagarna, hoppas bilen ger mig tryggt och problemfritt ägande i några år framöver!
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpråd Avensis 09-12

Inlägg av riclin »

helvetes skrev: mån 18 mar 2019, 06:33:48 Ber att få tacka så mycket för all hjälp och svar på frågor. Har nu köpt min första Toyota.

Det blev som väntat en Avensis, en sen '11 (enligt säljaren går den som '12, dock "pre-facelift") med 11500 på mätaren. Handlade hos Toyota-återförsäljare så det ingick TKG, vilket känns tryggt. Jag fick tumma lite på mina önskemål i utrustningsväg, tog dock ett vuxet beslut och lät trygghet gå före lull-lull. Min enda invändning är egentligen att jag upplever bilen som rätt seg, men det beror säkert till viss del på att i stort sett alla mina tidigare bilar har varit turbobilar.

Leverans i dagarna, hoppas bilen ger mig tryggt och problemfritt ägande i några år framöver!
Klokt gjort!! Och med tanke på garantierna du får, så har du tryggheten som i en liten ask. Kom ihåg bara, att du måste serva på auktoriserad för att den förlängda ska gälla. Gäller inte original garantin, enligt lag. Även om du lär bli rätt utan goodwill även då (som Toyota är rätt frikostiga med).

2,2 diesel 177hk/400nm var väl det som fanns med lite klipp i på din modell (2009-20015) Men bensinarna är nog ett tryggare val, enligt mig då (som bara haft bensinare).
Skriv svar