Garanti trots sen service

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
FreOs
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 17 jan 2019, 21:31:39
Årsmodell: 0
PostOrt: Lindesberg

Garanti trots sen service

Inlägg av FreOs »

Hej,
Jag och min sambo är intresserade av en Toyota Avensis 2017 (uttagen 2017-12) som gått 3100 mil. Första servicen är gjord efter 2200 mil, andra nu vid 3100 mil.
Min fråga är om Toyota fortfarande backar upp nybilsgarantin om tex. motorn ”rasar” vid 3500 mil? Eller kan de säga ’första servicen är inte gjord enligt boken 1500 mil så därför gäller inte garantin’ så står man där med skägget i brevlådan.
Har försökt hitta villkoren utan att lyckas. Tycker att det borde finnas någon gräns för vad Toyota accepterar typ 200 mil över rekommendation sen gäller inte garantin. Säljaren och verkstadschefen för firman som säljer bilen säger att allt är grönt inte så konstigt kanske.

Hur kan jag gå vidare för att få information och sova gott om nätterna om det blir affär på denna bil?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Garanti trots sen service

Inlägg av cheetah1 »

Det är firman som ska ge dig beskedet (förutsatt att det är en auktoriserad handlare), Toyota Sverige hänvisar bara till sina återförsäljare i dylika ärenden. Begär att få det skriftligt att nybilsgarantin gäller.
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Garanti trots sen service

Inlägg av Muda »

Kan intyga att Toyota (förmodligen enda tillverkaren?) hanterar servicehistorik efter nuvarande ägarens sätt att serva bilen. Givetvis är det en sak om man köper en bil privat som är dåligt servad (fel som går relatera till undermålig service). Men om du köper av en firma och du som ägare servar på auktoriserad firma trots att tidigare ägare ev inte gjort det så räknas den bilen som ”Toyota fullservad” vad gäller garanti-anspråk och liknande. Toyotas kvalitets garanti kräver dock att bilen senast servats av en auktoriserad Toyota verkstad.
Skriv svar