Tercel 4WD (86) - oktan?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
pHacker
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 16 dec 2018, 11:37:15
Bilmodell: Tercel 4x4
Årsmodell: 1986
PostOrt: Ösmo

Tercel 4WD (86) - oktan?

Inlägg av pHacker »

Hej gott folk!

Har tankat bilen med 98 oktan och bilen dricker något fruktansvärt mycket. Ska testa tanka 95 senare idag för att se om det blir bättre.

Jag kör 20 mil på en full tank, jag skojjar inte...

Nu till frågan: I manualen så ska det tankas med 89 oktan (usa) och det går bort såklart. Kan det vara så att det är bättre för bilen att köra på lägre oktan?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tercel 4WD (86) - oktan?

Inlägg av cheetah1 »

Nej, om den över huvud taget har möjligthet att justera för oktantal så gör den det med knacksensorn, och isåfall drar den MINDRE med högre oktantal.
Den förbrukningen du beskriver beror tveklöst på något annat. Vad det gäller 89 oktan i USA har dom ett annat sätt att räkna ut oktantal på, så det är inte applicerbart. 89 oktan i USA motsvarar ca 93-95 oktan i Sverige. Men det är minimum. Finns ingen som helst möjlighet att ett högre oktantal skulle få bilen att dra mer bränsle.
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Tercel 4WD (86) - oktan?

Inlägg av Micke2 »

En Toyota Tercel från 1986 har fall-förgasare med accelerationspump och automat choke, och enkel brytarlös tändning via riktig gammeldags fördelare.
Ingen datastyrning öht.
Den justerar ingenting själv.

Jag har själv haft en 1984, 1986 och en 1987 Tercel 4wd. (1987 var sista årgången)
Jag körde samtliga på dåvarande blyfri 95 oktan.
Drog väl nånstans runt 0,75lit/mil. (Övervägande Landsväg)

Och ett högre oktantal gör den möjligen marginellt snålare. Inte törstigare.

Drar den enormt med bensin är det förgasare, (främst autochoken) luftfilter, vakuumläckage, tändinställning, osv som ska ses över.
Dvs Old-school felsökning.
Skriv svar