Motor olja

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
mindflow
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 20 dec 2015, 10:59:42
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: 78473
Land (Country): Sverige

Motor olja

Inlägg av mindflow »

Jag ska byta olja + filter i min avensis från 04, bilen drar lite olja under ett år. Jag funderar på om jag kan använda mig utav 15w 40 olja och på så sätt få ner olje förbrukningen? Min fundering är om detta är ett dumt val eller om det fungerar med så pass tjock olja?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Motor olja

Inlägg av Neblade »

mindflow skrev: fre 02 nov 2018, 12:22:50 Jag ska byta olja + filter i min avensis från 04, bilen drar lite olja under ett år. Jag funderar på om jag kan använda mig utav 15w 40 olja och på så sätt få ner olje förbrukningen? Min fundering är om detta är ett dumt val eller om det fungerar med så pass tjock olja?
Första beteckningen är ju viskositeten på kall olja, egentligen vid hur låg temperatur oljan är pumpningsbar, vilket såklart främst påverkar kallstartsegenskaper. Ow eller 5w brukar vara ett lämpligt val i sverige, jag skulle inte välja en 15w på en bil som kallstartas på vintern!

Den andra siffran står för viskositet vid 100°C, dvs kring arbetstemperatur.

Går man in på tex https://www.mobil1.se/vilken-motorolja.aspx så rekommenderas både 5w30 och 0w40 oljor till en Avensis bensin 2.0 (vet inte om det är det du har?). Så det borde gå bra att köra med 0w40 eller 5w40 också. Glöm inte att kolla kvalitetsklassen på oljan också!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motor olja

Inlägg av cheetah1 »

Vad menar du med att den drar lite olja? Enligt manualen brukar dom få dra upp till en liter per hundra mil (!), drar en en liter eller tre per tusen mil tillexempel drar den ingen olja, det är helt normalt och inget du får bort med att hälla i en tjockare olja, det enda du gör med det är att ge den ett för högt oljetryck vid kallstarter (sliter på oljepump, avlastningsventil, tätningar, oljefilter, med mera), sämre oljeflöde och andra oönskade effekter.
Bilar som har en lägre oljeförbrukning än så blir man nästan misstänksam mot, hur hiskeligt tighta toleranser har den egentligen om det inte läcker förbi nånting förbi kolvarna? Jag kan i ärlighetens namn inte påminna mig att jag nånsin har haft en bil som inte har dragit åtminstone nån liter eller två mellan servicarna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motor olja

Inlägg av Glenn »

Min allmnänna inställning är att en bil som man måste fylla på olja mellan oljebyten på, är TRASIG.

Tyvärr gällde det ju framförallt innan idiotin med lågfriktionsmotorer (och långa serviceintervall) infördes.

Varken min ST205 och ST202, ja för den sakens skull min ST165 också drack ingen märkbar olja, alltså ingen påfyllning mellan servicarna.

Samma sak med i princip alla saabar jag haft, utom min 9-5 Aero som jag har nu, den slukar olja.. vilket beror på att man jagat friktion och gjort kolvringarna för klena vilket gör att det läcker igenom, dom koksar fast och sen dricker dne ännu mer.. vanligt problem med många bilar med lågfriktionsmotorer.


Fjanterierna med 1l/100mil (som mycket riktigt flera tillverkare har) är ju ENBART något man skriver för att slippa reparera motorer på kundbilar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar