Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
TobbeN
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Ljungsbro

Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av TobbeN »

Hej,
jag har precis köpte en Toyota Avensis (årsmodell 2014) med motorvärmare, men jag är skeptisk till att den fungerar.

Min förväntning är att om jag kör motorvärmaren så ska motortemperaturmätaren visa att motorn redan är varm när jag startar bilen, vilket inte sker nu. Den digitala temperaturmätaren ligger i botten på "Cold" vid uppstart och jag upplever inte att den ökar snabbare i temperatur mot när jag inte har använt motorvärmaren.

Har kört motorvärmaren en och två timmar utan att jag upplevt någon skillnad.

Kopplar jag ur kupéfläkten och kopplar in en energimätare i strömkontakten så ser jag att den drar mellan 400-450 watt så något värms upp i alla fall.

Min fråga nu är går det kontrollera på något mer sätt att motorvärmaren fungerar?
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av MScME »

Jag antar att det är en blockvärmare du har? Min personliga erfarenhet av dessa är att de är i princip verkningslösa, du ska inte förvänta dig att motorn är varm på något vis som märks alls. Är det en insticksvärmare så bör du ha långt mycket bättre effekt, men då behöver du ju å andra sidan ingen kupéfläkt heller, utan då ska ju HVAC:n blåsa in varmluften istället.

Jag skulle tro att din motorvärmare funkar som den ”ska”, i synnerhet om du ser en strömförbrukning, men de funkar inte bättre än så. Kanske på en bil med väldigt litet motorblock skulle det ge någon märkbar effekt, men knappast på en störrre motor som i en Avensis.

Numer så installeras ju nästan inte motorvärmare längre utan bara komfortpaket, alltså kupéfläkt och batteriladdare. Det är nog av en anledning. :D
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av MScME »

Och välkommen till forumet förstås! :wave:
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
TobbeN
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Ljungsbro

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av TobbeN »

Hej, tack för ett väldigt utförligt och snabbt svar.
Jag får försöka kolla upp vad det är för typ av värmare jag har, men det är säkert som du säger en blockvärmare.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av Nizzehult »

MScME skrev: lör 13 okt 2018, 21:35:03 Jag antar att det är en blockvärmare du har? Min personliga erfarenhet av dessa är att de är i princip verkningslösa, du ska inte förvänta dig att motorn är varm på något vis som märks alls. Är det en insticksvärmare så bör du ha långt mycket bättre effekt, men då behöver du ju å andra sidan ingen kupéfläkt heller, utan då ska ju HVAC:n blåsa in varmluften istället.

Jag skulle tro att din motorvärmare funkar som den ”ska”, i synnerhet om du ser en strömförbrukning, men de funkar inte bättre än så. Kanske på en bil med väldigt litet motorblock skulle det ge någon märkbar effekt, men knappast på en störrre motor som i en Avensis.

Numer så installeras ju nästan inte motorvärmare längre utan bara komfortpaket, alltså kupéfläkt och batteriladdare. Det är nog av en anledning. :D
Va? Ja långt söderut kanske men i Norrland litar vi bara på motorvärmare, det har gått så långt att folk blir misstänksamma om man försöker sälja en bil som saknar motorvärmare. Men jag har sett alla kombinationer. Min sista hade bara motorvärmare men inte kupéuttag. Har också haft motsatsen.

En insticksvärmare hör man när dom jobbar, det susar lite. Blockvärmare suger, det håller jag med om. Elda för kråkorna...japp. Då är det bättre att köpa en slangvärmare men oavsett sort så ska man inte räkna med att det ger några större utslag på tempmätaren.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av Glenn »

Jag är också skeptisk till den uppgiften, vi har motorvärmarstolpar på jobbet och i princip alla kollegor har motor och kupevärmare, även dom som kör nya bilar.

Annars håller jag med om att blockvärmare och slangvärmare fungerar ganska dåligt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av GT4-R »

På vår andre bil Corolla 1.3 så märks det direkt en skillnad om man har haft värmaren på.

Går mycket lugnare vid start och sen kommer temp mätaren snabbt upp vid körn.
Har kupévärmare oxå.

Har den i gång ca 2 tim innan färd.

Känn på kylar slangen om den är varm.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av Glenn »

gt4-r: men då är det en doppvärmare ? alltså som sitter sitället för en frostplugg ?

Märks väldigt stor skillnad på min aero också, på jobbet har man tre timmar på timern, även om det är vinter så åker tempmätaren upp en bit när man startar bilen när den stått hela dagen, och dessutom kommer det ljummen luft ur utblåsen redan nere vid grinden :)

..Dessutom syns det på färddatorn att bilen drar mindre soppa.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av GT4-R »

Sitter i blocket men är det inte kylkanal där inne? Kylarslangen är varm alla fall.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av Glenn »

Jo, den sitter ju in i kylvätskan.

Nu kallas dessa också blockvärmare ibland, men en "riktig" blockvärmare sitter alltså skruvad utanpå blocket och värmer på det sättet, det brukar fungera sådär, men är lättmonterat. Kallas även "kontaktvärmare" ibland.

Sen finns det ju slangvärmare som sagt, där man kapar en bit slang och sätter dit den istället, det hade jag på min ST165, fungerade uselt.. officiellt finns det ju inte insticksvärmare till den, men jag vet att folk här (Johnny blade ?) har lyckats montera i en frostplugg med stort besvär.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar