Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av cheetah1 »

Jag märker rätt stor skillnad på min gasbil när jag har motorvärmaren inkopplad innan avfärd, den slår nämligen inte om till gas förrän vattnet är varmt nog eftersom den tar värme från vattnet för expansionen av gasen. Märker tydligt att ju längre jag har den inkopplad, desto tidigare kopplar den om till gas. Så även om det inte syns för fem öre på mätaren så visst märks det att det gör skillnad.

Nu ska det tilläggas att det för det första är en boxermotor, vilket förstås gör viss skillnad på hur värmaren är ansluten i blocket och hur värmen fördelas (hade iofs gissat på till det sämre, med den platta utbredda designen på motorn), tillika har jag inte den blekaste aning om vilken typ av värmare det sitter i den, för jag har haft viktigare saker att forska i än det sen jag köpte bilen.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av Nizzehult »

En värmare som går in i motorblocket via en frostplugg och värmer kylvattnet den vägen börjar brusa lite svagt direkt den får ström. Hörs direkt med huven öppen om man har någorlunda tyst omkring sig. Är den knäpptyst är den paj.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av Oliven »

Min erfarenhet är att blockvärmare ( kontaktvärmare som skruvas mot utsidan av blocket) är kass. Slangvärmare och via frostplugg funkar mkt bättre.

På min Toyota Avensis så sitter den monterad i toppen i någon ficka och jag vet inte om den har kontakt med kylvattnet. Har ingen erfarenhet av hur den funkar än då det är första vintern vi har den plus att det nästan bara är frugan som kör den för tillfället.

Var in på calix sida och kolla lite snabbt och har du en bensinare så är det nog samma toppmonterade värmare som jag har.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av cheetah1 »

Oliven skrev: fre 26 okt 2018, 19:18:20 Min erfarenhet är att blockvärmare ( kontaktvärmare som skruvas mot utsidan av blocket) är kass. Slangvärmare och via frostplugg funkar mkt bättre.

På min Toyota Avensis så sitter den monterad i toppen i någon ficka och jag vet inte om den har kontakt med kylvattnet. Har ingen erfarenhet av hur den funkar än då det är första vintern vi har den plus att det nästan bara är frugan som kör den för tillfället.

Var in på calix sida och kolla lite snabbt och har du en bensinare så är det nog samma toppmonterade värmare som jag har.
Den sitter instucken i ett borrat hål i toppen. Lite värme ger den allt, men det är klart att det är ju inte hetvatten den producerar direkt..
TobbeN
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Ljungsbro

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av TobbeN »

Tack för alla svar. Får vara glad åt varm kupé i alla fall.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av cheetah1 »

Finns för övrigt inget förbud mot att kombinera flera motorvärmare. Du kan exempelvis komplettera insticksvärmaren med en slangvärmare och kanske en universal anliggningsvärmare på oljetråget. Det är bara att montera flera grenkopplingar (Y:n) och kablar i rätt längd. Ha totaleffekten i åtanke bara, så du inte skjuter säkringar i huset i onödan.
Jag funderar själv på att montera en liten slangvärmare direkt på värmeslangen som går upp till gasregulatorn för att snabba på uppvärmningen ytterligare.
volvo51
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:15:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Hällsjön
Land (Country): Sverige

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av volvo51 »

Fördelen med slangvärmare är att den är lätt att montera.
Jag har haft flera till olika bilar genom årens lopp och dom värmer skapligt bra(3 timmar).
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av danne1981 »

Har också en Avensis 14 med Defa-värmare

Jag märker den skillnaden att när den varit inkopplad så hoppar temp-mätaren upp 1 eller 2 snäpp redan efter ca 500 meter körning. Då brukar min varit inkopplad kanske 2 timmar.

Är det riktigt kallt ute, minns nåt tillfälle förra året, så låter motorn väldigt fint vid kallstart om den varit inkopplad 2-3 h. Så min funkar iaf bra, men den installerades när jag köpte bilen för 1,5 år sedan och därmed ej använd så mycket ännu. De kanske avtar i effekt ju mer de används?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av Glenn »

Nä, dom brukar funka lika bra ända tills dom går sönder.

Grymt bra med värmare, jag märker stor skillnad på bränsleförbrukningen på min Aero med och utan värmare, jag kör värmaren 1.5h på morgonen hemma, coh 3h på jobbet innan hemfärd, bränsleförbrukningen på dessa 10mil/dag sjunker drygt en deciliter med värmaren. ..Dessutom komforten, helt ovärdeligt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
DennisCA
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 22 mar 2019, 08:38:43
Bilmodell: Toyota Yaris
Årsmodell: 2007
PostOrt: Malax
Land (Country): Finland

Re: Hur kan jag kontrollera att motorvärmare fungerar?

Inlägg av DennisCA »

Jag skulle aldrig köpa en bil utan blockvärmare, säger jag med stor jävla ironi då jag köpte bilen så var den utan... Hade verkstad att eftermontera blockvärmare... Det blir enkelt -25 och kallare här om vintrarna, då motorvärmaren är ikopplad märker jag en definitiv skillnad, motorn startar direkt och blir varmare snabbare.
Skriv svar