Plast i dörrar, varför?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Plast i dörrar, varför?

Inlägg av MScME »

Det kanske är sant för alla bilar, men celican har en plastfilm limmad på dörren bakom dörrkortet. Vad fyller denna för funktion?
Stötte på detta första gången när jag skulle byta elhiss i passagerardörren, den gjorde jag ett snitt i och lät sitta kvar. Nu när jag slitit ut inredningen så tänkte jag passa på att ljudisolera kupén lite extra och lägga på lite i dörrarna också, men hur gör jag med dessa plastfilmer?

Är de nån sorts ångspärr? Nog borde jag kunna ta bort dessa? Nån som givit sig på det?

Har ingen bild just nu, men kan fixa det, ni som tagit bort dörrkorten vet vad jag menar.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Plast i dörrar, varför?

Inlägg av Swecap »

Precis som du är inne på är det en fuktspärr, fukten alltså vatten samlas mot plasten leds ner till botten av dörren och ut igenom hål där.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Plast i dörrar, varför?

Inlägg av Glenn »

De flesta bilar brukar ha det i någon form, men det 'r inte hela världen om man tar bort den, ibland faller den i bitar på gamla bilar också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Plast i dörrar, varför?

Inlägg av Zoomorphic »

Ersätt med ny plast om du kör bilen i väderomslag, annars tar innerpanelen stryk. Fungerar som ångspärr som tidigare inlägg.
Bygger hellre än kör!
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Plast i dörrar, varför?

Inlägg av MScME »

Med tanke på att det för det mesta är samma temperatur inne i kupén som utanför, undantaget då man faktiskt kör under den kalla 3/4 av året i detta land, så borde det väl i så fall vara tämligen riskfritt att göra sig av med dessa ändå.

Som du är inne på Glenn, de är ju inte riktigt i funktionellt skick ändå. Reservdelsbilen är likadan, plasten lossnade lite här och där när jag lossade kortet.
Men visst, limma dit lite byggplast när jag är klar kan jag väl kosta på mig.

Tack för svar!
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
MartZink
Pay User
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 22 maj 2017, 16:02:54
Bilmodell: MR2 NA-Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Norrtälje
Land (Country): Sverige

Re: Plast i dörrar, varför?

Inlägg av MartZink »

Det som händer är att klädsel typ formad vinyl släpper från dörrsidan, limmet mjukas upp av fukten, kan bli dyrt.
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Plast i dörrar, varför?

Inlägg av MScME »

Jo, blir nog att återskapa dessa ändå. Verkar ju dumt att inte göra det trots allt. Tack.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar