Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Inlägg av Fnys »

Ni som har Celica av generation 6 (T20. st205, st202...), har ni någon aning om ni har kupéfilter i era bilar?
Det verkar ha varit ett tillval till modellerna och väldigt få som installerades med det.

https://www.facebook.com/groups/6234880 ... 845507265/
kupefilter
kupefilter
FB_IMG_1534489850892.jpg (40.48 KiB) Visad 6817 gånger
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Inlägg av MScME »

Eh, nej. Vart är det där, under/bakom handskfacket?

För oss som inte har Facebook (jag vet, jag är en minoritet...) vad står det i den länken?
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Inlägg av Fnys »

MScME skrev: lör 18 aug 2018, 18:42:33 Eh, nej. Vart är det där, under/bakom handskfacket?

För oss som inte har Facebook (jag vet, jag är en minoritet...) vad står det i den länken?
Det borde vara under och bakom handskfacket.
Det var en "breaker" som fått in en gen 6 Celica med kupéfilter och han vart lika förvånad och skapade en diskussion ang. hur vanligt det är med just kupéfilter på dom här modellerna :)
Jag vet bara att jag vill ha ett filter men det kanske är en stor modifikation att få montera dit den där "burken"? :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Inlägg av Glenn »

Jag har FÖR mej att toyota påstod att dom bytte kupeluftfilter på min ST205 när jag hade den inne för service senast för öh.. 15 år sen eller nåt.

Tyvärr hittar jag inte kvittot nu, har aldrig reflekterat över det heller eller letat efter om jag har ett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Inlägg av Swecap »

Tja, länken funkar inte.

Men försöker hämta info från minnet, kan minnas att på corolla 95-96 fanns det också kupéfilter ibland.

Då fick man montera bort handskfack samt lufttunneln mellan fläkt och värmepaket, filtret va alltså inte synligt. Man brukade ta bort fläcktmotståndet å lysa in i det hålet för att se om det satt filter eller ej.

Kanske nå liknade på dessa.
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Inlägg av Fnys »

Tror länken bara fungerar för dom som är med i facebookgruppen, då det är en "stängd grupp".
Bilden är från en högerstyrd Celica st205 och tydligen ska det se helt annorlunda ut på en vänsterstyrd så det är la bara för mig att börja leta bakom handskfacket och se om man har någon på sin bil ;) Varför jag är så nyfiken är att precis efter att jag startat bilen så kommer det en dålig lukt från fläkten som varar i ung. 1 min innan den försvinner :-|

Lite citat från facebook-tråden:
yeah we've come across a few of these don't see them a massive amount of times though, Toyota list the filter as a "Clean Air Filter"
As far no lhd have pole filter, only rhd with auto climacontrol
filter pn is 88508-02010 and it also fits to Corolla E11. If you look for replacement you can easly find one with active carbon

T20 air filter.jpg
T20 air filter.jpg (124.56 KiB) Visad 6662 gånger
Outside view, starting from right:

- "Inverted pyramid" - the condensation guide, it's directly below the evaporator
- Top picture has the filter cover(yes you have a filter), lower doesn't (no filter for you)
-Fan/sensor/adjuster amplifier unit with all the wires
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Kupéfilter/pollenfilter i Celica gen 6

Inlägg av Swecap »

Okej, bara du letar på då.
Skickar en bild på vart jag menade a5t filtret kan sitta, minns att de va tillbehörsfilter för corollan. Kanske va en lokal produkt, men det går säkert att bygga dit något eget för en bättre miljö inne i bilen.

Screenshot_20180824-061055_Photo Editor.jpg
Screenshot_20180824-061055_Photo Editor.jpg (194.99 KiB) Visad 6647 gånger
Corona RT40 -66
Skriv svar